Aankoopadvies eerste horloge

Hallo iedereen,

Graag had ik jullie advies over de aankoop van mijn eerste horloge.

Ik ben al een klein jaar aan het nadenken over de aankoop van een automatisch horloge, en ben geëvolueerd van (1) een Breitling - Navitimer, over een (2) Rolex Explorer en een IWC Pilot tot een (3) Aqua Terra 150 M Omega Master Co-Axial (nr. 231.10.42.21.03.003).

Het is de bedoeling dat ik het horloge dagelijks draag. Ik werk in de juridische sector, maar draag weinig een volledig pak. Ook zou ik er toch wel graag een 20 jaar mee doen.

Enkele vragen:

  • het blijft natuurlijk een hele som en ik moet er nog verder voor sparen (5.000 Eur), vandaar: welke korting wordt doorgaans toegekend bij een juwelier?
  • welke type zouden jullie nemen: de 41.5mm of 38mm?

Suggesties voor andere types/merken altijd welkom !

TIA.

Welkom op het forum.

Ik zou zeggen de Rolex Explorer. Maar alleen als je daarna ook foto’s plaatst :slight_smile:

Welke maat kan ik je niet vertellen, dat ligt ook aan de omtrek van je pols. Daarvoor moet je gewoon lekker gaan passen.

Mijn advies: doe het niet. Leer eerst verschillende andere horloges kennen, koop niet meteen de hoofdprijs mar bouw het op, koop eerst eens wat verschillende types, kijk wat je bevalt, en wat niet. Gangbare modellen kun je weer doorverkopen en upgraden naar een hoger niveau. Van het waardeverlies van de genoemde modellen zodra je bij de juwelier naar buiten stapt kun je al wat leuke modellen kopen. Lees en kijk hier rond

8 likes

Allereerst welkom.

Het enige advies dat ik geven wil is dat je eerst al deze horloges minimaal 3-4 keer moet gaan passen.

Maak lekker een dagje vrij om naar een aantal juweliers te gaan en te passen. Heb je een goed gevoel bij een horloge, wacht dan een week en ga deze nog een keer passen. Is het gevoel er dan nog steeds, ga dan kijken welke dial je het mooiste vindt, welke band je mooi vindt etc, etc, Een goeie juwelier kan dit erg waarderen en zal je verder informeren wat betreft het horloge.

Groetjes en veel succes!

Daan

Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen. Ik heb me nu zo’n jaartje verdiept in horloges en mijn smaak en voorkeuren hebben zich gaandeweg behoorlijk ontwikkeld. Ook vond ik horloges in het echt soms smerig tegenvallen of juist enorm meevallen.

Passen en proberen!

Van jouw lijstje vind ik de Omega Aqua Terra trouwens het mooiste. Kun je op veel gelegenheden aan, klassiek design, verveelt niet.

Je leeft maar 1 keer, koop wat je mooi vindt. Ik geloof niet zo in het langzaam opbouwen met andere horloges voor je het horloge koopt wat je nu wil hebben.

Ik zou er sowieso niet vanuit gaan dat je 20 jaar hetzelfde horloge draagt.
Mocht je hem een keer zat zijn, dan ruil je hem in en koop je een andere. '
Als je alle genoemde horloges even mooi vind, zou ik voor de Rolex gaan, die is het meest waarde vast in ieder geval.

1 like

Welkom op HF!

Ik begrijp wat GMTplus1 hier zegt, want dat is wat veel HF’ers zouden doen. Maar ik kan me voorstellen dat TS niet onmiddelijk inziet waarom je een omweg zou nemen als je iets wilt. Het bedoelde punt is dat er veel leuks te genieten valt onder (of zelfs ruim onder) het genoemde budget, en dat een traject van upgraden (over misschien wel jaren) iets te bieden heeft wat “een enkel horloge en klaar voor 20 jaar” niet brengt: een leuke reis.

Over je vragen en opmerkingen: De genoemde horloges 20 jaar dragen is geen probleem. De volgende paar generaties kunnen datzelfde ook na jou. Gewoon op tijd onderhoud laten doen.

Alle genoemde horloges passen prima een semi formele omgeving. De Navitimer volgens de ongeschreven regels net wat minder. Een oversized maat (en dit in verhouding met je polsmaat) past daar wat minder bij. IWC modellen zijn tegenwoordig
nogal groot. Er is wel een 36mm versie, maar die vinden sommigen weer te klein.

Over kortingen bij Juweliers:


Van kortingen op een Rolex zul je bij de “sportmodellen” niet te veel moeten verwachten. Bij Omega ligt dat iets beter.

Als het om smaak gaat zou ik voor de Explorer gaan. Als het de AT wordt voor de 38mm gaan, tenzij je pols echt 19cm is of zo.

Ik weet niet of je veel hebt gelezen op het web in je jaar van nadenken, maar lees (en vraag) vooral nog wat op ons forum (en bv op Uhrforum en Watchuseek). Daar leer je meer en andere dingen dan op fabrikantensites en de meeste blogs. Ook youtube heeft een aantal interessante kanalen (tussen de vele mindere).
Een van de inzichten die op kunt doen is dat een gebruikte aanschaf helemaal niet zo’n verkeerd alternatief is, mits van een vertrouwde leverancier.

1 like

Tip;
Voor een Breitling neem even contact op met Peter van Baal, Eugene van Baal juweliers te Nijmegen.
Top service! voor een strakke prijs.

Bedankt iedereen voor de nuttige tips!

Een andere vraag is de kost naar onderhoud. Ik lees daar veel tegengestelde informatie over. Sommige spreken over een onderhoud om de 10 jaar, anderen dan weer om de 2 jaar… Aan wat mag ik mij verwachten naar timing en kostprijs?

Op jullie forum lees ik soms over ‘grijze’ juweliers. Zijn dit niet-erkende verkooppunten die de merken toch aanbieden? En waar schuilt dan het nadeel of het voordeel?

Gisteren kwam ik via een zoektocht op chrono24 de volgende verkoper tegen: “Timepiece Bank”, met een omega aqua terra tegen 3.900 Eur ipv 5.000 Eur adviesprijs. Dit is wel een gigantisch verschil in aankoopprijs. Iemand bekend met deze aanbieder?

Goed weekend!

Wil je persé nieuw? Of is netjes gebruikt ook een optie voor je?

Groot voordeel van een erkende dealer (AD) buiten de service en koopervaring, hoewel dat ook niet altijd top is: afgestempelde garantiekaart en daardoor fabrieksgarantie op het horloge voor 2 jaar. Hierdoor is ook de leeftijd aantoonbaar wat het horloge verkopen makkelijker maakt.
Nadeel is de prijs tov grijs.

Hoeft niet persee nieuw te zijn. Grtn

De kogel is door de kerk! Vrijdag ga ik de Omega AT kopen.

1 like

Welkom, alvast een opwarmertje:

Een advies: neem altijd de stalen band, een leren band is zo bijgekocht, maar de stalen zijn los aan de prijs.

2 likes

Nice!

Hier nog eentje, heb hem sinds kort maar bevalt prima :+1:

4 likes

Als we dan toch bezig zijn…hier de 38,5mm variant:

6 likes

Bedankt voor alle reacties. Hij hangt er sinds een paar weken. Fantastisch horloge. Het was de juiste keuze!

10 likes

Verstandige keuze, geniet ervan!

Top :+1: