Aankoopadvies: Omega Seamaster 300 Quartz

Hoi iedereen,

Ik volg al maanden dit forum maar dit is mijn eerste post. :slight_smile: Sinds vorig jaar heb ik de horlogesmaak echt te pakken en ben ik - economisch bewust - mijn collectie langzaam aan het uitbreiden. Ik zit (nog) niet in de fase dat ik duizenden euro’s aan een horloge geef en shop dus in de prijsrange 1K - 3,5K (min & max).

Nu heb ik lang mijn oog laten vallen op een blauwe Omega Seamaster 300, initieel had ik het idee om de 2de generatie te kopen maar ik ben op een interessant aanbod gebotst, alleen vraag ik me af of het wel interessant is, dus bij deze wil ik graag jullie expertise even inroepen.

Concreet: Omega Seamaster 300 (blauw, normal size) in QUARTZ, vermoedelijk bouwjaar tussen 1993 & 1999. Box noch papers, service history niet bekend.

Reden van interesse? Ik kan het exemplaar voor 1400 EUR aanschaffen. Als ik Chrono24 afschuim lijkt dit me wel vrij scherp te zijn. Wat denken jullie? Ik weet dat quartz een minder sterke (rest)waarde heeft dan een automaat, maar de service kosten zijn dan ook een stuk lager & ik heb er niet zo’n probleem mee dat er een quartz tussen mijn verzameling zit (overige allemaal automaat). Kopen of toch laten passeren wegens geen gekende historiek?

5 likes

Pff Moeilijk.
Als eerste is het een prachtig horloge.
Ik heb hem ook nieuw gekocht bij het uitkomen van de film James Bond.
Maar ik heb wel automaat dat was wel een must voor mij.
Een automaat leeft !
Persoonlijk zou ik dus door sparen voor een Automaat.
Ik heb ook Quartz dat is niet het probleem maar met zo’n mooi Zwitsers horloge hoort een Automaat!
Dat is mijn advies.

2 likes

Mooi horloge, maar 1400 euro voor dit type zonder papieren is wel prijzig in mijn optiek. Ik heb de automaat variant ook zonder papieren maar deze was 1750 euro en houdt zijn waarde wel beter schat ik in. Ik zou zelf niet meer dan 1000 euro betalen voor dit type

1 like

1000 euro zal moeilijk zijn tegenwoordig.

Maar ik vraag me af waarom er kleur verschil is tussen de lugs en de band op jouw foto.

Heb je meer foto’s, ook kijken dat de seconde wijzer niet steeds op zelde plek staat

Is het een slechte periode om zo’n model te kopen? Op Chrono24 vind ik quasi geen enkele automaat onder de 2000 EUR & ook de quartz modellen komen minstens aan 1800 EUR. Vandaar dat ik 1400 EUR niet slecht vind, maar blijkbaar toch nog steeds te prijzig?

Meer foto’s:

1 like

Hij is prijzig inderdaad.
Maar wel een heel mooi horloge een van mijn favorieten.
Probeer er nog wat af te krijgen.
En je moet het ook doen omdat als je het mooi vind natuurlijk.
Ook al ga je er mogelijk geen winst op maken.
Ik heb ook de chrono is ook heel mooi Automaat natuurlijk.

2 likes

Ik ben bang van wel, ik zie de prijzen echt belachelijke vormen aannemen helaas…waar je in 2017 nog 1000 euro kon neerleggen moet je blijkbaar nu 1400 neertellen…ik zie er zelfs eentje voor 2640😱

Ik zou nog een jaartje doorsparen en dan een mooie nieuwe kopen…in de tussentijd een mooie Dan Henry scoren voor 200 euro als polsvulling.

1 like

Ik vind deze juist heel mooi.
Misschien wel mooier dan een nieuwe.
En een nieuwe is wel heel duur nu!

Wel, ik heb er al 250 EUR afgeboden dus ik zit wel aan het drempelbedrag vrees ik. Maar wat ik me afvraag, houden de Seamaster 300 Quartz versies ook hun waarde of zullen die - in tegenstelling tot de automaat versies - plots ferm in waarde dalen?

Wat me overigens tegenhoudt om een automaat te kopen is niet noodzakelijk het budget maar is een automaat van de jaren 90 niet riskanter om te kopen dan een quartz model? (qua service verleden etc)

Ik denk niet dat de Quartz verder zal dalen het is een pracht horloge natuurlijk.
Dan moet je vragen om de service onderhoud.
Maar als het dan toch moet gebeuren kan je het beste naar.
Wesseling en Vreeker te Alkmaar
Daar breng ik al mijn horloges en zijn officieel Omega reparateur.
Maar moet je bieden dan?

LyJ6KPlrFdKnK

8 likes

Ik zie inderdaad hogere vraagprijzen dan verleden jaar.
Die op de foto heeft wel een mooi rode tip op de sec wijzer. Deze bleken meestal af, ook de lume op de wijzerplaat is goed en de alu bezel is opvallend net, dus ik vermoed dan ook dat dit horloge geserviced is, …of het om oude fotos gaat die men heeft gebruikt.

De Petet Blake versie is in mijn ogen knapper

1 like

Ik zou voor de automaat gaan. Kijk ook eens in Duitsland, daar zie ik ze regelmatig voor rond de 2000 voorbij komen met doos en papieren. Dus daar moet je er ook wel wat van af kunnen lullen.

Hoi Mipnick, ik begrijp je opmerking niet zo goed. Voor mij betekent ‘duizenden’ euro’s letterlijk meerdere maal 1000 EUR. Een plafondbedrag van 3500 EUR is voor mij - met alle respect - niet gelijk aan duizenden euro’s :slight_smile:

Ik ben me ook aan het orienteren op een dergelijk horloge, ik kijk vooral naar de Seamaster 2541.80 of de 2221.80.

Opvallend is dat dergelijk quartz horloges eerder dit jaar nog voor ~1000 tot 1250 euro gingen en nu gemakkelijk voor 2000 euro te koop staan. Terwijl de automaten juist wel redelijk stabiel in prijs lijken te blijven, nu is er voor zowel quartz als de automaten wel iets te zeggen maar ik vind het een lastige keuze.

Ik denk dat 1400 euro voor dit horloge opzich wel een nette prijs op dit moment maar ik zit dan in mijn achterhoofd dat een automaat voor een paar honderd euro meer ook haalbaar is.

edit: Ik moet wel zeggen dat ik het gemis van papieren en box voor mij persoonlijk wel afdoet en dit horloge eigenlijk te duur maakt…

De prijzen op Chrono24 gaan nergens over, ik zie ook amper beweging in het aanbod eerlijk gezegd. De prijzen hier in het blauw lijken ook gebasseerd op de Chrono prijzen dus ook die zijn soms wat hoger dan ze zouden moeten zijn - naar mijn mening.

Dat vermoed ik dus ook, de verkoper zal z’n verkoopkosten van chrono van bv 5% , op de koper willen verhalen, dan is het een soort “ k.k.” Verhaal zoals bij de verkoop van huizen.

Wellicht als je die seller direct via zijn eigen website/ mail kunt benaderden en dat je zo die kosten eraf kunt krijgen.

Dat lukt niet als je eenmaal via Chrono24 hebt gemaild… Commissie is rond de 6.5% dus de prijzen liggen daar sowieso een stuk hoger dan de reële marktwaarde.

Daar kan nog wel 150,- euro vanaf.
Een gezocht topic hier plaatsen voor een mooie Omega doos.

Zoals al hierboven aangegeven.
Navraag wanneer de batterij voor het laatst is vervangen, was dit incl. het opnieuw waterdicht maken.
Verder ziet deze wel mooie uit geen schade op de bezel of iets.

Met betrekking tot de “verkeerde” tijd.
Je kan altijd wachten en doorsparen voor de variant met automaat.

Aangezien de prijzen afgelopen 3 jaar zijn gestegen, kan je van behoud van waarde wel spreken ja.
Als ik mij niet vergis droeg Bond juist de Quartz in Golden eye en dat was dan weer het eerste Omega horloge dat Bond droeg. Ik denk dat het verhaal omtrent de Quartz versie leuk genoeg is om verzamelaars te alle tijden te blijven boeien. De Bond Rolex’en zijn niet te betalen en nu brengt Omega allemaal flauwekul bond versies uit.

1 like

Ik volg deze redenering niet… 3500 is 3.5x 1000 euro dus wel degelijk meerdere malen duizend euro, drie en een half keer om precies te zijn. :face_with_raised_eyebrow:

Om je vragen te beantwoorden, ik denk niet dat €1400 teveel geld is in de huidige markt maar het is ook geen scherpe deal. Wel denk ik dat je beter kan doorsparen voor de automaat als waardevastheid zo belangrijk voor je is. Ik denk niet dat de quartz modellen gaan dalen, eerder nog wat stijgen (meeliftend op de stijgende populariteit van de automaten) . Maar de automaten zijn wel een stuk gewilder onder liefhebbers en dus makkelijker te verkopen voor een hoger bedrag.

Daarnaast: het Omega caliber 1120 is een degelijk en relatief onderhoudsvriendelijk uurwerk (want gebaseerd op een ETA) en daardoor ook nu nog prima geschikt om veel te dragen. Ik denk dat je er geen spijt van zult krijgen als je doorspaart voor de automaat!

Tenzij je echt liever een quartz wilt, dat kan natuurlijk en is geen schande. Het zijn beide prachtige horloges en uitstekende keuzes!

1 like