Aanlopende veerton?

Ik probeer een Dogma te reviseren met een Peseux 330 uurwerk.
Nu loopt de “train of wheels” (excuses voor de Engelse terminologie) soepel, totdat de veertonbrug er op gaat.
In welke volgorde zou ik oorzaken moeten uitsluiten en wat is de meest waarschijnlijke verklaring?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Zit de deksel goed op de veerton en kijk of de as speling heeft?

1 like

Fijn dat je meedenkt. Het deksel zit er goed op. Je bedoelt met de as neem ik aan de “arbor”? Heeft een acceptabele beweeglijkheid als ik de veerton brug erop leg.

1 like

In Nederland mag je toch gewoon as zeggen?

1 like

Nee het is de arbre, maar kniesoor die daar op let.
Is de arbre wel schoon/corrosievrij en de veerton niet beschadigd op de loopvlakken?

1 like

Sorry, ik beheers de Nederlandse terminologie nog niet volledig.

1 like

Soms is een tandje van de veerton beschadigd.

1 like

Dikke boeiend, zoals zoveel hier incl mezelf leren we de eerste stappen van Youtube :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik had een tijdje geleden een zelfde soort issue. Toen bleek ik dat ik ergens een verkeerde (te lange) schroef had gebruikt die in de deksel van de veerton drukte waardoor hij dus aan liep.

3 likes

De arbre is schoon en corrosievrij. Ik zie geen duidelijke beschadigingen van de veerton.

1 like

Zijn allemaal intact.

Raakt de veerton een van de raderen? Dan is het bovenste veertonlager uitgesleten. Komt HEEL veel voor, bij alle merken. Veerton ligt dan in feite scheef. Onderste veertonlager (in platine, wijzerplaatzijde) slijt vrijwel nooit storend uit. Even zoeken naar een veertonkloof die (hopelijk) beter is. Recent zelf nog geluk mee gehad.

3 likes

Je bedoelt dan een schroef waarmee de brug vastgezet wordt, neem ik aan. Schroeven zijn alle drie even lang en lijken me origineel.
Ik zoek nog even verder.
Vrij lopen van de veerton op een pincet of een visee pen zal ik ook eens checken. Daarvoor moet ik de veer weer verwijderen, neem ik aan?

Dan bedoel je dus de bovenste opening van de veerton zelf of de opening in de kloof? Dat laatste is niet het geval, er is nauwelijks side shake.

1 like

Da’s mooi. Maar da’s ook slechts 1 probleem geëlimineerd. :thinking:

Leerzaam! Dankjewel! Ik ga er eens beter naar kijken bij sommige probleem -gevallen!:+1:

2 likes

Komt echt heel veel voor. Meestal te verhelpen met het dichtkloppen van de platine met de triebniet en daarna met de gladaal weer op maat maken.

3 likes

Was volgens mij een schroef die vanuit de andere kant van de platine kwam. Kan het me niet perfect herinneren behalve dat er een deuk in de deksel van de veerton zat :disguised_face:

2 likes

Is het al verder onderzocht?

Ja, maar tot nu toe geen goede verklaring… ik loop alles nog eens na…