Ik probeer een Dogma te reviseren met een Peseux 330 uurwerk.
Nu loopt de “train of wheels” (excuses voor de Engelse terminologie) soepel, totdat de veertonbrug er op gaat.
In welke volgorde zou ik oorzaken moeten uitsluiten en wat is de meest waarschijnlijke verklaring?
Fijn dat je meedenkt. Het deksel zit er goed op. Je bedoelt met de as neem ik aan de “arbor”? Heeft een acceptabele beweeglijkheid als ik de veerton brug erop leg.
Ik had een tijdje geleden een zelfde soort issue. Toen bleek ik dat ik ergens een verkeerde (te lange) schroef had gebruikt die in de deksel van de veerton drukte waardoor hij dus aan liep.
Raakt de veerton een van de raderen? Dan is het bovenste veertonlager uitgesleten. Komt HEEL veel voor, bij alle merken. Veerton ligt dan in feite scheef. Onderste veertonlager (in platine, wijzerplaatzijde) slijt vrijwel nooit storend uit. Even zoeken naar een veertonkloof die (hopelijk) beter is. Recent zelf nog geluk mee gehad.
Je bedoelt dan een schroef waarmee de brug vastgezet wordt, neem ik aan. Schroeven zijn alle drie even lang en lijken me origineel.
Ik zoek nog even verder.
Vrij lopen van de veerton op een pincet of een visee pen zal ik ook eens checken. Daarvoor moet ik de veer weer verwijderen, neem ik aan?
Was volgens mij een schroef die vanuit de andere kant van de platine kwam. Kan het me niet perfect herinneren behalve dat er een deuk in de deksel van de veerton zat