Aanpassen ETA 2824-2 uurwerk

Is het mogelijk om een “standard” 2824-2 te modificeren tot “top” of “chronometer”?

Het is denk ik niet makkelijk (of mogelijk) om als particulier aan de benodigde onderdelen te komen. Mocht dit wel zijn dan is mijn vermoeden dat het een stuk efficiënter is om het uurwerk gewoon te vervangen.

Mijn gedachte was om dat tijdens een service van het uurwerk te laten doen. Het uurwerk ligt dan immers toch al uit elkaar

Voor zover ik het begrijp, zijn het alle dezelfde uurwerken, echter verschilt de mate van nauwkeurigheid:

Four Grades of ETA 2824-2:
Standard – adjusted in two positions; accuracy of +/-12 sec/day up to +/- 30 sec/day
Elaborated – adjusted in three positions; accuracy of +/-7 sec/day up to +/- 20 sec/day
Top – adjusted in five positions; accuracy of +/-4 sec/day up to +/- 15 sec/day
Chronometer

maar kan het mis hebben natuurlijk, wie ben ik… :frowning:

Hmm,een topgrade kan toch nog 15sec.afwijken :thinking:
Valt me tegen eerlijk gezegd,ik heb geen automaat of handwinder die zoveel afwijkt.

In mijn ervaring is elke 2824-2 binnen 0 tot plus 5s/24h af te regelen (mits nieuw of vers geserviced, en dan soms met een nieuwe veer). Gaat hier meer om de aandacht die daar af-fabriek aan besteed is.

De grootste verschillen tussen de verschillende “grades” zitten trouwens in het materiaal van het balanswiel, en van de spiraal. En natuurlijk wel/geen perlage e.d.

1 like

Zelfde verhaal hier. Tot 5 seconden moet kunnen met de nodige aandacht.

Enig idee wie het vervangen van die verschillende onderdelen en afstelling zou kunnen doen?

Meerdere redenen om dit niet te willen:

Je krijgt visueel verschil tussen de perlage op de balanskloof, en het ontbreken daarvan op de rest van het uurwerk;

Je maakt in feite een “Franken”- uurwerk,

Vrijwel geen sterveling kan makkelijk aan originele ETA-onderdelen komen tegen de officiele prijzen. De grijze markt is duurder, en 't is altijd maar afwachten wat je vindt - en in welke staat.

En - echt goed afregelen; dus ook met het richten van de spiraal met de Etachron-tool, dito voor de afstand tussen de kompaspennen, levert vrijwel hetzelfde resultaat op.

2 likes

Gevonden

Op TZ-UK heeft men een aantal jaren geleden een duikhorloge gehad dat met normale 2824’s was uitgerust. Die zijn door een Duitse horlogemaker allemaal afgeregeld tot chronometerwaardes. Ik begreep dat dat vrij probleemloos lukte.

http://www.timefactors.com/dreadnoughtprs2.htm

1 like