Misschien een beetje een vreemde vraag op dit forum.
Ik wil een staand horloge bouwen/ontwerpen van hout.
In de Oudhollandse molens mogen de twee tandwielen die samenwerken nooit het zelfde priemgetal hebben om extreme slijtage te voorkomen. Weet iemand hier meer van of dit bij klokken en horloges ook zo is? Weet iemand de verhouding 1/12 (aantal tanden per wiel)
Nee, met dat soort gedachten hoef je je als klokkenmaker niet bezig te houden. Feitelijk zouden priemgetallen de zaak alleen maar nodeloos ingewikkeld maken. Wat wel een bijzonderheid is, is dat in veel middeleeuwse klokken veel rondsels (kleine tandwielen) met een tandental van zeven worden gevonden, maar dit had religieuze redenen. Zeker bij precisieklokken is het zaak het aantal tanden van met name rondsels zo hoog mogelijk te houden, omdat de ingrijping (engrenage) bij kleine tandtallen (bijvoorbeeld acht of minder) steeds problematischer wordt.
Veel succes bij het ontwerpen en bouwen en vooral: toon de forumleden het eindresultaat, als het even kan! Ik ben in ieder geval benieuwd.
bedankt voor je reactie, het is zonder priem beperking veel simpeler.
Maar toch zal het een project worden dat lang zal duren.
Als het mooi word zal ik het zeker laten zien.
Ik ben ooit is een keer bezig geweest met een slingeruurwerkje te maken van lego. Dat is ook nog een aardige opgave. Eigenlijk wil ik hem nog wel is verder maken maar het probleem is tijd…
het is zeker ironisch. Je maakt tijd om tijd te vangen in een mechaniek. En dat terwijl er tijd genoeg is, er gaat steeds meer tijd voorbij, maar wat doe je ermee.
Ach was ik maar een vogel, want tijd vliegt. Dan kon ik mee vliegen over een zee van tijd.