Aantal verkoopposts op Horlogeforum relatief gering

Hallo allemaal,

Ik struin geregeld op het grootste Duitse horlogeforum, Uhrforum.de, en daar vliegen de aangeboden 2e hands horloges je bijna om de oren, met elke dag ca. 2 nieuwe pagina’s van mensen die hun horloge aanbieden, bovendien ook veel accessoires (‘Zubehör’). Ik weet dat er in Duitsland ruim 82 miljoen mensen wonen d.w.z. 5 x zoveel als in ons kikkerlandje, maar die factor meegerekend valt het aantal verkoopposts op ons forum volgens mij nog relatief geringer uit (omgerekend zou hier dus ongeveer ca. 0,4 pagina dagelijks nieuw moeten zijn, maar dat is niet het geval) en mij lijkt het sinds februari, toen ik op HF actief werd, verder dalende, toen was er dagelijks meer ‘verse aanvoer’.

Benieuwd naar jullie mening/visie hierop.

Prettig weekend,

Vakantie, crisis, Rutte, Facebook etc

Dat was kort maar krachtig (tu)

Op basis daarvan mijn visie:
Vakantie = vrije tijd = ook tijd om online te zijn
Crisis = geld nodig = dingen proberen te verkopen die geld opbrengen, zoals horloges
Rutte = geen commentaar >X
Facebook = niet mijn ding

Omdat er zoveel verkocht wordt heb je er ook veel internationale verkopers. Daarnaast veel Oostenrijkse en zwitserse verkopers. Verder zijn er veel verzamelaars in Duitsland. Ik was laatst in Dusseldorf en in een kosk lagen al 4 verschillende horlogebladen prominent in beeld.

Of mensen moeten lang op goedkeuring wachten om te mogen verkopen (inmiddels al 1,5 week… :frowning: )

Lang gewacht, maar inmiddels goedgekeurd!(tu)

HamiltonOmega-fan Schreef:

Of mensen moeten lang op goedkeuring wachten om te
mogen verkopen (inmiddels al 1,5 week… :frowning: )

Blijkbaar heeft Jur nog niet op je pb gereageerd?

Xavier Schreef:

HamiltonOmega-fan Schreef:


Of mensen moeten lang op goedkeuring wachten om
te
mogen verkopen (inmiddels al 1,5 week… :frowning: )

Blijkbaar heeft Jur nog niet op je pb gereageerd?

Nee, helaas. (Wellicht is hij natuurlijk zelf met vakantie)

Duitsland is best wel horlogeminded denk ik, maar over de factor heb je in principe gelijk.
Het is volgens mij ook niet zo dat het ‘andere forum’ veel meer verkoopadvertenties per week kent, dus daar zit het 'm ook niet in.
Misschien zit dan toch de ‘crisis’ de Nederlander veel meer tussen de oren danwel in de portemonnee dan bij de Duitser?

Aanbod inderdaad aan de matige kant.
Voor mij zit er de laatste tijd ook maar weinig interessants tussen.
Aan de andere kant al je hier dan iets te koop zet gaat verkopen ook erg stroef, weinig tot geen belangstelling. Mensen geven het geld maar moeilijk uit of willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zet je iets te koop op een buitenlands forum is er toch meer belangstelling en minder gepingel.
Zelf kijk ik ook veel meer op de buitenlandse fora, ook vooral op Uhrforum.
Ikzelf heb ook het idee dat in Nederland het aantal horlogeliefhebbers relatief beperkt is.

vakantiegeld binnen?
Als je net geld binnen hebt sta je minder onder druk om te verkopen wanneer je iets nieuws leuks ziet.
Je hebt natuurlijk het liefst zoveel mogelijk mooie horloges! Misschien hebben alle horloges al een blije eigenaar gevonden :slight_smile:

Marz Schreef:

Duitsland is best wel horlogeminded denk ik, maar
over de factor heb je in principe gelijk.
Het is volgens mij ook niet zo dat het ‘andere
forum’ veel meer verkoopadvertenties per week
kent, dus daar zit het 'm ook niet in.
Misschien zit dan toch de ‘crisis’ de Nederlander
veel meer tussen de oren danwel in de portemonnee
dan bij de Duitser?

Klopt ik woon vlak bij de grens en dus ga ik wel eens shoppen daar.

Ik zie daar in 1 dag net zoveel leuke horloges dan ik in mijn eigen woonplaats en nabije stad in nog geen half jaar voorbij zie komen en hier in het dorp is het bepaald geen armoe.

Dus ik denk ook dat ze meer horlogeminded zijn in Duitsland.

De dames zijn daar trouwens ook goed vertegenwoordigd op horlogegebied!(tu)

En wat betreft de verkoop posts ik vindt het aanbod ook geringer idd.

Groeten.

Noël.

Xavier Schreef:

Dat was kort maar krachtig (tu)

Op basis daarvan mijn visie:
Vakantie = vrije tijd = ook tijd om online te
zijn
Crisis = geld nodig = dingen proberen te verkopen
die geld opbrengen, zoals horloges
Rutte = geen commentaar >X
Facebook = niet mijn ding

aan de andere kant…
#vakantie+doekoe=op vakantie en niet/minder online?
#crisis-doekoe=minder gauw iets nieuws kopen en vasthouden aan wat je hebt?
#rutte >X
#facebook… worden horloges nu ook al via facebook geflipperd?

Komt mijns inziens door de eis dat je een x-aantal positieve bijdragen moet hebben geleverd voordat je mag verkopen.
Ik heb het laatste jaar iets van 10 horloges verkocht. De meeste via Marktplaats. Dit omdat ik de eis van zinvolle bijdragen aan het forum quatsch vind. Ik zou de horloges liever via dit forum hebben verkocht. Maar helaas.

Groeten,

Bowie

Dat is een zinvolle bijdrage, ben je er weer 1 verder.

Bedankt voor jullie meningen. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om de aanbodzijde d.w.z. wat de oorzaak is van dat er blijkbaar minder horloges worden aangeboden, het gaat dus even niet over de vraagzijde; welke stimuli potentiele kopers hebben, zoals vakantiegeld, zouden we later nog eens kunnen bespreken :+.

bowie Schreef:

Komt mijns inziens door de eis dat je een x-aantal
positieve bijdragen moet hebben geleverd voordat
je mag verkopen.
Ik heb het laatste jaar iets van 10 horloges
verkocht. De meeste via Marktplaats. Dit omdat ik
de eis van zinvolle bijdragen aan het forum
quatsch vind. Ik zou de horloges liever via dit
forum hebben verkocht. Maar helaas.

Groeten,

Bowie

Ja dat is erg jammer, ik heb ook een aantal horloges (helaas) moeten verkopen via marktplaats. Aan de andere kant moet het ook geen druk verkeerspunt worden met troep. Denk ook wel dat het de betrouwbaarheid bevorderd als je een ‘erkend’ lid bent.

Als niemand meer koopt, of alleen nog belachelijk weinig wil betalen, houdt het natuurlijk ook een keer op met aanbieden. Ik heb net weer twee vintage Omega’s op het forum te koop gezet, maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van.

Je hebt gelijk, zo had ik het nog even niet bekeken, aanbieders kunnen ‘moe’ worden als er geen kopers komen, en zullen eventueel de moeite om een advertentie te plaatsen dan zelfs niet meer nemen en wachten tot de markt weer aantrekt. Doch als iedereen zo denkt komt daar dus niets van terecht en blijft het kwakkelen. Ik denk dat, net zoals we op de huizenmarkt (hebben) gezien, de prijzen nog verder zullen gaan dalen; ik ben daarom ook erg verbaasd over de zogenaamde waardevastheid van een Rolex, ik kom hier en in Duitsland nu al regelmatig Rolexen tegen die tijden te koop staan en waar men van een hoge vraagprijs ondertussen al aardig wat geld heeft afgehaald.

Ik heb trouwens het vermoeden dat er bij onze Oosterburen niet alleen veel verkocht maar ook veel geruild wordt, veel advertenties zijn ‘Verkauf/Tausch’ (je kunt daar zowel Verkauf, Tausch als Verkauf/Tausch als onderwerp kiezen) en ik lees regelmatig dat er zo’n ruil heeft plaatsgevonden, met of zonder bijbetaling. Maar ik heb altijd geleerd: van ruilen komt huilen…

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.