Aantal vragen over oude Helicon Quartz met FE8121 uurwerkje

Goedenavond mede forum liefhebbers.

Tijdje terug tijdens 1 van mijn kringloop speurtochten een leuk oud Helicon Quartz horloge tegen gekomen.
Koste slecht 1,-
Kon de wijzerplaat amper zien maar zag er potentie in!
Vooral voor 1,- haha.
Dus dacht, die is van mij!!

Eenmaal thuisgekomen eens opengemaakt om te kijken wat voor een uurwerkje erin zit.
Blijkt een FE 8121 te zijn
Blijkbaar een redelijk zeldzaam quartz uurwerkje wat maar korte tijd geproduceerd is?!
Teminste wat ik ervan kan vindenā€¦

Heb het horloge even grondig schoongemaakt en kan de wijzerplaat weer zien!

Mooie metaalkleurige wijzerplaat met zilveren indexen icm zwarte lume.

Ben echt helemaal weg van die combinatie :heart_eyes:

Gelijk even het glaasje met Comandant 5 op een poetsbeurtje getrakteerd!

Vandaag na wat speuren op het internet kom ik tegen dat er een 371 batterij in moet, deze vandaag aangeschaft enā€¦ veel te klein?
Batterij die erin zat is een SR1130SW.

Nu vraag ik me af zijn er verschillende versies of mist er iets van een spacer ofzo?
En kan ik hier met een gerust hart weer een 1130 indoen of juist niet?!

Ook ben ik benieuwd of dit echt een ā€œzeldzaamā€ uurwerkje is?

Ook vraag ik me af op welke positie Helicon stond qua merk en uiteraard de leeftijd!

Omdat we hier gek zijn op plaatjes en ter verduidelijking van mijn verhaal even wat fotoā€™s!!

Zoals ik hem kocht ā€œbandje er al afgehaaldā€

Het uurwerkje

Tijdens het schoonmaak / opknap traject!

Huidige staat in de horlogebox en om de pols!

11 likes

Ik weet niets van het merk maar vind hem wel mooi. Ook mooi opgeknapt teouwens. Veel plezier ermee.

Groeten,

Coos

1 like

Dankjewel :+1:

Grt Richard

De sr1130sw is gelijk aan een 390 en dus geen 371. Waarschijnlijk klopte de informatie die je had gevonden gewoon niet.

1 like

Dat zag je goed, Richard, een heel leuke aanwinst na die opknapbeurt. Voor dat geld draag je ā€˜m graag, lijkt mij zo, veel plezier er mee :+1:

1 like

Hallo Richz 1986 , prachtig om zoā€™n leuk klokje te bemachtigen , en de prijs daar hoef je niet voor te laten. Complimenten. vraagje ā€™ Waar heb je o.a. de wijzerplaat mee schoon gemaakt.Het ziet er geweldig uiit .groet Jobo71

1 like

Thnx!
Heb afgekookt water gebruikt en iets van 40 wattenstaafjes haha.
Voor de indexen gebruik ik heel voorzichtig een zilver poets doekje van de juwelier.

1 like

Ik vind het een erg leuk model, en een zeer geslaagd project :+1:
Je ziet ze inderdaad erg weinig, deze geinige franse quartz werkjes.
Dan toch bijzonder dat er vandaag nog iemand over de brug kwam met hetzelfde uurwerkje in een Pontiac :slight_smile:

2 likes

Thnx Ernst
Haha dat is toevallig!
Vind het ook een erg leuk horloge, alleen loopt jammer genoeg niet, vandaag even een vers batterijtje geplaatst en secondewijzer loopt niet goed, je ziet dat hij vooruit wil maar doen ie niet tikt beetje heen en weer en soms een slag achteruit.
Heb snel der batterij eruit gehaald.
Dank dat hij een service beurtje nodig heeft. :confused:

Servicebeurt van een quartz is niet zo moeilijk wegens beperkt aantal onderdelen.

Mooi gedaan met de wijzerplaat oppoetsen!

1 like

Richz,

Ik heb even gekeken in mijn Pontiac met FE 8121, daar zit een LR 1120 batterij in. Deze loopt prima.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

HG.

1 like

Thnx!! Nou niet zo moeilijkā€¦ ik waag me er niet aan haha.
Mocht je je vervelen en zin hebben een FE8121 te services hou ik me aanbevolen!

Thnx voor de tip, maar bij mijn geen succes hellaas

Heeft dit horloge met een FE8121 in deze staat nog enige waarde?
Heb zelf niet de kennis en kunde om deze zelf te servicen.

Goedemiddag zeer gewaardeerde mede liefhebbers.

Vandaag tijdens een thuiswerk dagje eens even met de Helicon aan de slag.
Met een nieuwe batterij bewoog de seconde wijzer soms en soms heen/weer. (Vast)
Na wat gezoek op het internet kwam ik erachter dat dit bijna altijd betekend dat er iets tussen het uurwerk isā€¦

Dus aan de slag!! het uurwerk van de kast gescheiden het kunststof schildje gedemonteerd en alles schoon geblazen.
Verse batterij erin enā€¦ja hoor al een stuk beter en tikt redelijk.
Weer schoon geblazen en met een sateprikkertje voorzichtig de secondewijzer op gang geholpen.
En ja hoorā€¦ tikt vrolijk de minuten rond, zelfs na het ā€œHackenā€ tikt hij vrolijk verder.

Loopt ondertussen al een uurtje of 3 en nog steeds netjes op tijd.
Eens kijken hoe die het volhoud de komende tijd, en dan mag deze werkend het verkoop gedeelte in!

Zo zie je maar weer, geduld is een schone zaak, en wie niet waagt wie niet wint.
Grt Richard

2 likes