Hallo,
Bij deze de beloofde reactie!
Bijzondere collectie zakhorloges hoor, er zitten toch een aantal exemplaren welke toch zeker niet alledaags te noemen zijn.
-De eerste is een engels snek spillegang zakhorloge, waarschijnlijk gemaakt rond 1800-1850. Het horloge heeft een zogenaamde savonette kast/‘hunters case’, welke diende ter bescherming van het vrij breekbare glas.
-Het tweede zakhorloge is mogelijk/lijkt op een rijtuighorloge. Dit waren vrij forse horloges, vaak wel een diameter van 6-7 centimeter of meer. Dit waren vergrote versies van zakhorloges, en zijn redelijk zeldzaam.
-De derde is een Engelse snek spillegang, waarschijnlijk gebouwd omstreeks 1800. De balanskloof heeft het bekende gezichtje verwerkt in de gravure.
-De vierde is toch wel een heel bijzonder horloge, ik schat van rond 1750-1800. De kast is zo te zien gemaakt van goud, en de kwaliteit en afwerking van het uurwerk is zeer hoog. Er is een stofdeksel aangebracht, en de balanskloof en omliggende delen vind ik prachtig afgewerkt met zeer veel details. De diamant heeft waarschijnlijk een decoratieve waarde en niet zozeer een functionele waarde. Vanaf ongeveer 1850 worden robijnen (eerst natuurlijk, daarna synthetisch), diamanten en saffieren gebruikt als lagerstenen in horloges, om slijtage te verminderen. Echter hebben dit soort horloge vaak maar een steen, namelijk die op de kloof. De andere posities waar normaal stenen zitten bij de balans van een modern horloge, zijn bij deze oude snek spillegang horloges gewoon messing, enkel een deksteen van diamant en verder enkel messing heeft niet zoveel praktisch nut lijkt me?! Functionele lagerstenen zie ik pas bij snek ankergang horloges gebruikt worden, waarschijnlijk omdat de uitslag van de balans van een snek vrij klein is, en die van een ankergang (veel) groter. Het horloge heeft daarnaast een centrale secondewijzer en een kleine wijzerplaat met de uren en de minuten. Een secondewijzer bij een snek spillegang is uitzonderlijk, dus het kan een doktershorloge zijn geweest, aangezien een dokter een secondewijzer nodig had om de hartslag van patiënten vast te stellen.
-Het vijfde horloge is een redelijk standaard gouden zakhorloge van omstreeks 1910-1920, verkocht door juwelier ‘gebroeders Breen’ in Amsterdam. Waarschijnlijk zit hier een vrij standaard 15 of 17 steens Zwitsers uurwerkje is. De kast zal redelijk dus gebouwd zijn, zoals veel van de betaalbaarder gouden horloges uit die tijd.
-Het zesde en laatste horloge is een zilveren zakhorloge met kalenderwerk. Het uurwerk is een uurwerk in de stijl van lepine, en het kalenderwerk vertoont de dag, datum en maand aan de voorzijde. Het zakhorloge is in een uitzonderlijk mooie staat, zo te zien is de wijzerplaat geheel intact, het uurwerk heeft wat lichte corrosie.
Van de meeste zakhorloges kan ik aan de hand van de stempels in de kasten de exacte ouderdom bepalen.
Mbt de waarde, deze is afhankelijk van de exacte staan en hoe de horloges functioneren.
Als ik een voorzichtige schattig doen is alles bij elkaar minimaal 1500 euro waard bij particulieren verkoop, maar wellicht meer. Ik kan een geschatte waardebepaling per horloge doen, maar dat doe ik dan wel even per PB.
Met vriendelijke groet,
Koen