Aanvang van mijn eerste klokreparatie

Omdat ik de eerste schreden heb gezet in de horlogemakers wereld door de aankoop van een reparatiezetje en mede dankzij sommigen van jullie goed heb nagedacht over een eerste project, wil ik bij deze mijn eerste grote stroef lopende vriend voorstellen: De klok van thuis.

Ik wilde beginnen met een mooi oud vintage project maar dit is misschien te klein, toen dacht ik dat ik misschien beter een zakhorloge op kon zoeken, want wat groter. Gisteren tijdens het zolder opruimen wist ik het.
De klok die vroeger bij ons thuis aan de wand hing. Ik had hem meegekregen toen ik het ouderlijk nest verliet en wilde hem ooit nog eens wegbrengen naar een klokkenmaker. Welnu, die klokkenmaker ga ik zelf zijn!
Ik zeg dit met het volste vertrouwen, maar geloof er zelf nog niet zo in. Ik vertelde mijzelf altijd dat ik twee linkerhanden had. Ik hou namelijk niet van klussen en ben er ook niet goed in, bovendien heb ik de neiging klussen niet altijd af te maken. Dit werd beter toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen trouwens.
Zij zit me genoeg achter de broek aan of zorgt dat we een vakman inhuren :slight_smile:
Ik weet niet hoe lang dit project gaat duren en of het me gaat lukken maar ik ga er voor.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten

Peter

12 likes

Veel succes gewenst.

1 like

Succes, we volgen het graag mee :+1:

1 like

Is het een idee om de klok mee te nemen naar de klokken reparatiecursus in s’Hertogenbosch https://www.klokkenbouwen.nl/cursus/klokken-repareren/cursus-klokken-repareren
20 januari begint er weer één.
in ieder geval succes ermee!

Groet, Hans

1 like

Succes, gaat hopelijk lukken.

1 like

Veel plezier en succes!

1 like

Een aantal foto’s maken vanaf het begin van de demontage. Je hebt geen last van veertonnen.
Leg alles van het gangwerk rechts op een blad en alles van het slagwerk links.
Dan moet het goed komen.

Succes gewenst.

1 like

Leuke start van dit project.
Maar in je inleiding zit een denkfout, denk ik. Kijk, je vrouw zet je voor het blok. Of jij doet het, of de vakman. Geen tussenweg. Maar denk je nu heus, dat je vrouw zich bekreunt om een oude klok, die jij van zolder haalde? En ook nog eens uit jouw familie afkomstig is?
Is dit niet een mooie gelegenheid om een weddenschap aan te gaan? Ik zeg: dit gaat je niet lukken!
Zie mijn tekst als een uitdaging.

1 like