Een week of twee geleden heb ik deze fraaie Actua Geneve overgenomen van een vriendelijk forumlid. Omdat er geen foto’s van het uurwerk waren en de nieuwsgierigheid groot, moest het deksel er natuurlijk af. Gezien de wijzerplaat, sub dials en wijzers, moest er wel een Landeron uurwerk in zitten, maar welke type?
Ziet er goed uit! Blij dat het je gelukt is en er geen skeletons uit de closet kwamen
EEN dingetje is me nog niet duidelijk: waarvoor dient toch die inner bezel verdeeld in 20 gelijke delen?
… EEN dingetje is me nog niet duidelijk: waarvoor dient toch die inner bezel verdeeld in 20 gelijke delen?
Ik ga voor het volgende:
Door het verschil in de snelheid van het licht en de snelheid van het geluid kun je uitrekenen hoe ver de bliksem van je verwijderd is. Het licht is, ongeacht hoe ver je van de bliksem staat, vrijwel direct bij de waarnemer. Het geluid doet over elke kilometer ongeveer drie seconden.
Begin dus langzaam te tellen (gebruik eventueel de secondewijzer van een horloge) op het moment dat je de flits ziet. Stel vast hoeveel seconden het duurt voor je de donder hoort. Deel dit door 3, en dan weet je hoeveel kilometer de bliksem van je verwijderd is.
Met dit horloge hoef je het nieteens zelf uit te rekenen, je kan het gewoon aflezen, immers: elk streepje is drie seconden, dus elk streepje is één kilometer.
Een zeer fraaie aanwinst Mark, Gefeliciteerd!!
Toen ik deze Actua in de verkoop zag staan, had al zo’n vermoeden dat er zich uiteindelijk een ware aficionado over dit horloge zou ontfermen.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit fameuze horloge.
Heb er ook een, een geweldig horloge!
Bij mij staat nog Chronographe Suisse onder het woord Actua.
De kast is van 18kt.rosé goud, heel dun en moet er erg voorzichtig mee zijn.
Er staat een inscriptie in het deksel, uit 1948, dus het kan best wel enkele jaren ouder zijn.