Aanwinst: Wostok 2414 met bijzondere dial

Onlangs weer eens op e-bay rondgekeken. Ik kwam daar een leuke Rus tegen en besloot er een voorzichtig bod op te doen. Meestal denk ik er dan niet meer aan totdat een paar dagen later in de e-mail een berichtje verschijnt dat ik overboden ben of dat op het laatste moment er toch nog iemand anders mee vandoor is voor twee kwartjes meer dan mijn hoogste bod. Deze keer bleek ik echter zelf de gelukkige ‘winnaar’ voor het aardige prijsje van 10,5 pond (ik had max 12.50 geboden) + nog een 8 euro verzendkosten.
Het horloge moest uit Engeland komen en plofte vrij vlot, goed verpakt, al na enkele dagen op de mat.

De aankoop bleek geen teleurstelling. Er waren wat flinke gebruikerssporen, maar voornamelijk aan de achter/zijkant van de kast, wat bij het dragen dus niet echt opvalt. Er moest nog wel wat schoongemaakt worden. Met name aan de binnenzijde van de lugs zat nog flink wat rommel van de vorige eigenaar.
Na wat poetswerk ziet de kast er weer netjes uit. De wijzerplaat is clean. Het plastic glaasje had wat krasjes die er eenvoudig uit te poetsen waren en ziet er nu ook weer glad en schoon uit.

Het uurwerkje is een caliber 2414A, een bekend en degelijk werkpaardje bij Russische horloges. Het zit bijvoorbeeld ook in de meeste Kommandirski klokjes. Het werkje ziet er schoon en netjes uit en loopt uitstekend met een afwijking van minder dan een halve minuut per dag en dat vind ik keurig voor een horloge wat ik toch tussen de 30 en de 40 jaar oud schat. Niks aan doen dus.

Er zat een nieuw, bruin, kroko-achtig bandje aan het horloge, wat ik er absoluut niet bij vond passen, dus dat heb ik vervangen door een zwart bandje.

Het bijzondere aan deze aanwinst vind ik de wijzerplaat met de blauwe ring en in het zwarte middenveld het gouden zonnetje met een soort herhalende reflectie van de onderzijde van de cirkel. Het grappige is dat de gouden cirkel en de ‘reflectie’ daarvan meer of minder zichtbaar is naarmate je het horloge onder een andere hoek bekijkt. Daarnaast zit er dan ook nog een wonderlijk soort baksteen patroontje in relief op de zwarte ondergrond en onder weer een andere hoek bekeken, lopen daar weer een soort grillige gouden haarlijntjes doorheen. Dit laatste zou ook een door de tijd onstaan craquelee kunnen zijn in de zwarte lak op de vermoedelijk koperen ondergrond van de wijzerplaat. Een ander leuk detail: de rode cijfertjes van de datumaanduiding.
Kortom, een horloge waar best veel aan te zien is.

Met een buitenmaat over de kast gemeten van 37mm en 43mm over de lugs nog niet zo groot als veel van de moderne herenhorloges, maar best goed draagbaar zonder de indruk te geven dat je een horloge van je echtgenote geleend hebt…

Ik ben er blij mee en het is een leuke aanvulling op mijn bescheiden collectie andere vintage Russen.

Hieronder wat prentjes.

Een heel leuke klok, ik heb dit model nog nooit gezien.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Ik vind 'm ook leuk, mooie gedetailleerde wijzerplaat die je niet vaak ziet.
Geniet ervan (tu)