Aanwinsten van vandaag

Vandaag weer 2 horloges kunnen tievoegen aan e collectie! :slight_smile: De Rulux grondig gepoets glaasje gepolijst, de Seiko moet ik nog bekijken. Wat vinden jullie? :smiley:

19 likes

Grappig die Relux: bijzondere bezel als een bloem, en dan een soort cocktail-presage wijzerplaat.

1 like

Die Relux is echt prachtig.

1 like

Goed gedaan hoor.

1 like

Beide leuke horloges !

1 like

Absoluut! Vind hem ook leuk!

Danku!

Merci! :wink:

Danku!

@longboardfreak2
Relux. Ken het merk niet, maar hij (zij?) is prachtig. Keurig poetswerk. Met die Seiko gaat het ook wel goed komen denk ik. Succes!

1 like

Had er zelf ook nog niet van gehoord, zal wel van de vele zijn :stuck_out_tongue: . Thanks! Absoluut!

Ik neem aan dat je bedoelt: zal wel een van de vele plakmerken zijn. Daar zijn er inderdaad talloze van, ook uit Zwitserland. Dat maakt het terugvinden van de oorsprong van zo’n horloge dan ook extreem moeilijk. Die zo genoemde ‘plakmerken’ (eigen juweliers merk, handelsmerk, noem maar op) zijn vaak niet of heel slecht gedocumenteerd. Maar dat maakt de vondst van zo’n horloge niet minder interessant en het doet ook niets af aan de schoonheid, die soms absoluut niet onder doet voor een van de gerenommeerde en bekende (Zwitserse) merknamen.

Om het nog ingewikkelder te maken zijn handel-- of juweliersmerk horloges uit andere landen ook nog eens voorzien van uurwerkjes van gerenommeerde Zwitserse of Japanse fabrikanten (Schild, ETA, Seiko, etc.). Bijvoorbeeld het Nederlandse Prisma en het ook op HF geliefde Pontiac zijn in wezen slechts handelsmerken die (meestal, vaak) gebruik maken van Zwitserse motortjes. Prisma bestaat nog steeds en levert voor zeer lieve prijsje leuke horloges met degelijke Japanse Miyota quartz motortjes.

In de huidige periode is dat nog onduidelijker geworden omdat veel handelsmerken maar ook de zogenaamde Microbrands steeds meer gebruikmaken van Japanse Quartz uurwerken, vaak van goede herkomst zoals Seiko, Epson en vooral Miyota (= Citizen). Maar ook bij mechanische uurwerken van schijnbaar Nederlandse, Duitse of Amerikaanse afkomst zie je steeds meer Japanse (Seiko) en vooral Chinese (Seagull) binnenwerkjes van heel behoorlijke kwaliteit.

Het aantal geregistreerde merken met een in eigen huis ontwikkeld uurwerk is in in de huidige tijd steeds meer in de minderheid en beperkt zich steeds meer tot de echt grote high end fabrikanten zoals uiteraard Rolex en Omega en de hele grote dure jongens zoals AP, VC en PF om er maar een paar te noemen (de afkortingen zijn voldoende). Maar ook de Japanse fabrikanten zijn nog steeds goed in het op de markt brengen van hun horloges met eigen, in house ontwikkelde uurwerken (manufactuur) zoals Seiko, Citizen en Orient. Het aardige van deze merken is dat ze ook in de betaalbare prijsklassen ( zeg eens < €500,-) met mooie horloges op de markt komen.

Voor elk wat wils dus, maar voor een verzamelaar van vintage en voor een in de geschiedenis, herkomst en documentatie daarvan geïnteresseerden (zoals ik) vaak een tijdrovende en ingewikkelde klus om er achter te komen wat voor ding je nu weer gescoord hebt als nieuwe aanwinst. Niet dat ik dat erg vind. De research naar de achtergrond van een ‘onbekend’ merk is voor mij een essentieel deel van het plezier in de horlogehobby.

Sorry mensen, het was weer een enorme lap tekst en dit keer ook nog eens zonder plaatjes. Ik heb het met plezier geschreven en ik hoop dat jullie het met plezier zullen lezen. Dank daarvoor.
Lex

2 likes

Rulux is wel mooi hoor!

1 like