Aanwinsten: Wostoc, Rodina én een familiefoto

Ze zijn er alweer een poosje, maar door drukte is het er nog niet van gekomen om mijn nieuwe Russische aanwinsten voor te stellen:

Als eerste een militair horloge van het merk Wostoc, een Komandirskie. Zwarte wijzerplaat met de tekst 3AKA3 MO CCCP, wat een afkorting is van ‘Op bestelling van het Ministerie van Defensie van de CCCP’, op z’n Russisch dan natuurlijk:)
Hij komt uit de Tschistopolsky Horloge Fabriek en dateert waarschijnlijk uit de jaren '80. Van de bezel ben ik niet zeker, ik denk dat het niet de goede is. De kast is verchroomd koper, de bezel ook. Het uurwerk is een 17 steens Wostoc 2414, het tikgetal is 19600 met een gangreserve van 43 uur.

De foto’s:

Als tweede een aanwinst van de laatste Rikketik, een Rodina uit de Eerste Moskouse Horloge Fabriek. Op de Rikketik dacht ik dat het een Pobeda was. Ik had het niet zo goed gelezen. (Komt bij mij wel vaker voor:)) Maar des te leuker was het dat het om een Rodina bleek te gaan en nog in een mooie optische staat ook. Het is een verguld horloge uit de jaren eind '50 begin '60. Het uurwerk is een 22 steens YH-9M 2415, het tikgetal is 18000, bij mijn weten het eerste Russische caliber met een automatische opwinding. Het leuke van dit uurwerk is dat de rotor niet in een lager loopt, maar in een robijn. Hij ziet er mooier uit dan hij loopt. Op de een of andere manier windt het ding niet op. Als je de rotor met de hand ronddraait hoor je iets terugspringen. Dus er is iets mis. Maar goed, dat is voor later zorg.

En tot slot een familiefoto:

Russische horloges,

misschien wel hun beste export … B)-

Mooie collectie, onder de KGB zouden ze nu al rare gedachten over jou hebben :sunglasses: .

Dat is een aardig setje Russen (tu) Grappig om te zien hoe veel mensen een specilisatie hebben. Misschien ook een goed idee voor mij, dan kan ik een aantal Ebay zoekopdrachten afschaffen…maar ik kan helaas niet kiezen, ik vind teveel te mooi :+

Jürgen Schreef:

Dat is een aardig setje Russen (tu) Grappig om te
zien hoe veel mensen een specilisatie hebben.
Misschien ook een goed idee voor mij, dan kan ik
een aantal Ebay zoekopdrachten afschaffen…maar
ik kan helaas niet kiezen, ik vind teveel te mooi
:+

oh, ik kan wel kiezen. de linker chrono graag :slight_smile:

Kijk, da’s nou een leuk rijtje Russen! (tu)

Beste Mathias,

Als dit het beste exportproduct van de Russen is, dan vrees ik het ergste voor de rest! Let wel: potentieel zijn dit goed ontworpen, degelijke uurwerken en het zouden uitstekende tijdmeters kunnen zijn wanneer… tsja, wanneer er door die producenten eens wat meer aandacht aan de meest basale afwerking zou worden besteed.

Vanaf het achterdeksel bekeken gaat het allemaal nog wel, maar het wordt pas echt ‘interessant’ wanneer de wijzerplaat eraf gaat. Ik heb er inmiddels een aantal gerepareerd en evenzovele keren bleek het noodzakelijk te zijn de lagerstenen te verplaatsen (lees: ze meer of minder diep in te persen) met als resultaat een enorme verbetering van de loopeigenschappen (dat kan ook niet anders wanneer de raderen na de nodige correcties niet meer tegen elkaar schuren).

Toch wel jammer, die slordigheid, en het is werkelijk te hopen dat het gevoel voor kwaliteit aldaar gaandeweg gaat toenemen, want volgens mij hebben ze met een beetje goede wil goud in handen.
Niettemin, wél een interessant verzamelgebied voor de liefhebber!

Hartelijke groeten,
Robbert

Dat ziet er prima uit, mooie Klokjes.(tu)
Die Rodina ziet er mooi afgewerkt uit, ook het uurwerkje.
Ik las een poosje geleden dat het Russische alfabet geen aparte letters voor de V en de W heeft.
De Russische letter voor beide is een B
De uitspraak is dan ook een combinatie van die twee letters :smiley:
Dat is dan de reden dat de ene keer Vostok, de andere keer Wostok of Boctok op de wijzerplaat staat.
Groeten. Chris

Tom,

Prachtige Rodina!!!

Is dat boek de aanschaf waard?

Frank

Geweldige aanwinsten, vooral de Rodina is bijzonder.
Veel draagtijd toegewenst voor deze mooie Russen.
Gr, Erik

Mooie verzameling. De Rodina is inderdaad heel erg mooi. En ook die oude Shturmanskie is bijzonder.

Veel draagplezier.

Groet,
Alex

FrankK Schreef:

Tom,

Prachtige Rodina!!!

Is dat boek de aanschaf waard?

Frank

Frank,

Ik heb beide boeken van Ceyp. Zelf vind ik ze wel de moeite waard.
Op Watchuseek staat een post met wat informatie over literaruur over Russische horloges:
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=5977

Leuk blog heb je trouwens, je moet de link hier maar even posten!
Hetzelfde geldt voor Erik (ehwatch).

Hallo Tom,

Bedankt voor de tip over de boeken.

Ik heb zojuist een boek van Ceyp aangeschaft, ik wacht vol ongeduld op de postbode.
De boeken van Leuvenberg vind ik te summier, en bevat ook hier en daar foute informatie is mij opgevallen. Maar blijft een mooie informatie bron. Ik heb alle delen.

Goed idee om de link van de blog hier te posten, zal ik bij deze doen.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik nog bezig ben de puntjes op de I te zetten, het is dus nog in constructie. Wel alvast leuk voor de liefhebbers.

De blog van Frank is erg mooi, met veel info en mooie foto’s.
Indien Frank de link wil presenteren horen wij dat graag.
Groeten Erik

Tom,

Dank voor de link met info over de Russische horloges.

Ik zal mijn Blog bekendmaken op het forum. Schroom niet om op- of aanmerkingen of nog beter: leuke info aan te leveren. Ik zou er bijvoorbeeld graag je stuk over Gagarin op zetten…

Groet, Frank

Tom,

Wat een leuke bijdrage weer (tu)

Nee, oelewapper die ik ben. Tuurlijk geen Zenith 135 in die Rodina! Omschrijf je het zo mooi, lees ik het niet. Was door het uiterlijk verblind, denk ik. Gebeurt wel vaker.

Frank

Rustig maar Frank,

Laat de emotie niet te hoog oplopen, het blijft een erg mooi horloge, welke naam er ook op staat of in zit.
Fijn om mensen met passie te leren kennen.
Fijne avond.

Gr, Erik