ik bedoelde eigenlijk de vergelijking tussen quartz en auto. Maar ik snap de verwarring want ik heb nergens quartz gezegd. Terwijl er natuurlijk meer te koop is dan quartz of auto.
Heel herkenbaar voor mij dit topic. Misschien is het nog wel erger gesteld met mij: eigenlijk vind ik de techniek van een horloge helemaal niet zo belangrijk; belangrijkst is toch het uiterlijk. Maar uiteindelijk kom ik tegenwoordig bij nieuwe aanschaf toch altijd uit bij een automaat of handwinder. Zijn die gewoon het mooist of zou er onbewust toch wat anders spelen? …
Dat vraag ik me dus ook af
Naar de buitenwereld komen wij, horlogeliefhebbers, compleet gek over :
We verkiezen automaten die
duurder zijn,
minder betrouwbaar zijn,
minder nauwkeurig lopen,
onderhoud vergen,
en duur in onderhoud zijn.
Zot zijn doet geen zeer.
Kan zelfs prettig zijn.
"Beter zat dan zot.
Het duurt minder lang."
Da denken ze over ons.
Niet afvragen er speelt gewoon iets anders, maar wat.
Verslaving, hobbydeformatie!
Mooi toch
er gaat niets boven ,dan het langzaam opwinden van een horloge!
Nou ik weet wel een paar dingen die ik fijner vind dan aan het knoppie van mijn horloge draaien hoor…
aan je eigen knoppie!
Jongens houden we het een beetje on topic
En met een automaat om aan je knoppie draaien,sla je 2 vliegen in 1 klap…
Of aan het knopje van de vrouw
Ooit is het automatisch uurwerk juist uitgevonden als een verbetering in nauwkeurigheid t.o.v. de handwinder. Hoe het technisch werkt durf ik niet met 100% zekerheid meer te zeggen. Maar het kwam erop neer dat de opgeslagen energie bij een handwinder eigenlijk steeds minder wordt(goh…) maar dit kan impact hebben op de nauwkeurigheid. Er komt namelijk steeds iets minder kracht vrij. Bij automaten is de spanning relatief constant als hij eenmaal “opgedraaid” is.
Misschien dat iemand dit kan verifiëren, of nog beter kan uitleggen. Dit is in ieder geval hoe ik het heb begrepen.
Geen idee echter hoe significant dit verschil nou eigenlijk is, ik heb het idee dat dat vrij klein is bij twee identieke uurwerken(op de automaat complicatie na).