Absoluut geen automaat !

Dacht ik iets meer dan een jaar geleden toen ik voor het eerst kennis maakte met dit forum. Automaten zijn immers duurder in aanschaf, minder nauwkeurig, gevoeliger en duurder in onderhoud. Mijn kistje zag er toen ongeveer zo uit.

Nu er een dik jaar later ongeveer 15 horloges de revue gepasseerd zijn vraag ik me met een automaat om de pols, al kijkend naar een watchwinder met daarin nog 3 automaten, af :
WHAT THE HELL HAPPENED ???

24 likes

je bent meegetrokken in de wereld van de horlogetechniek en kwam er toen snel achter dat een automaat gemeengoed is in horlogeland…:smile:

2 likes

Denk dat er in iedere collectie voor beide wel plaats is. Beide hebben zo hun eigen voordelen en charmes.

Zelf heb ik niet echt een uitgesproken voorkeur voor de een of andere gehad. Maar zelf de laatste tijd vooral automaten gekocht omdat die klokjes vaak een stuk intressanter zijn (ook los van het uurwerk).

1 like

Dat is absoluut waar want ook onder de quartz uurwerken zijn er juweeltjes gemaakt en nog steeds in productie.

In elke collectie hoort minstens een quartz en derivaten (anders loop je een hoop mis) een handopwinder en zeker een automaat.

3 likes

Een mooie stemvork zou ik nog wel eens willen hebben.

3 likes

Je hebt gewoon een mooie stap gezet en hebt 3 prachtige horloges nu!

1 like

Je zou haast zeggen dat het automatisch zo gegaan is . :smile:

13 likes

Badoemtsj.

2 likes

Herkenbaar. voordat ik hier zo’n 5 jaar geleden verzeild raakte, dacht ik dat er niets boven een quartz ging. Inmiddels ligt dat wat anders en is bij mij de verhouding quartz - automaat van 100% - 0% naar 0% - 100% omgeslagen. Ik wil nog wel weer eens een mooie quartz aanschaffen, maar vind op dit moment automaten nog een stuk interessanter.

1 like

Mijn beste,

Leuk toch. :+1:
Zie dan ook dankbaar terug en vertrouwend vooruit!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Je hebt je gewoon mee laten trekken door de meute hier, niet standvastig dus😂

1 like

:disappointed:

Okay, ik wil uiteraard niet schuldig wezen aan een verpest weekend van jouw kant.
Een automaat zit zoveeeeeel meer liefde, vakmanschap, aandacht, passie en nog veel meer bla bla in.
Is gewoon de juiste keuze😉

1 like

:smile::+1:

1 like

Absoluut geen automaat? eens!
Reparatie van de automatische versnellingsbak zou 6500 euro hebben moeten kosten :grinning:

1 like

Om het een beetje oneerbiedig te zeggen: alleen idioten veranderen niet van mening.

Als je over iets meer te weten komt, ga je het automatisch ook meer appreciëren. Als je een horloge als een puur functioneel voorwerp bekijkt, gaat er niks boven quartz. Het is erg precies en goedkoop in onderhoud. Als je een horloge echter bekijkt als een sieraad heeft een automaat toch meer charmes met het movement.

6 likes

Ik was helemaal weg van een skeleton van Thomas Earnshaw,gelukkig nooit gekocht want intussen gruwel ik van skeleton en Thomas Earnshaw :grin:

2 likes

Maar wacht even - één ding had ik nog niet eerder gehoord.
Lopen handopwinders nauwkeuriger dan automaten? En waarom dan precies?
(Ik zou juist denken dat de veerspanning bij automaten constanter is, dus minder variatie…?)

Ik geloof niet dat dat ergens in dit topic gesteld is. Maar nu je het toch vraagt, vind ik het wel interessante vraag waar ik het antwoord niet op heb. Dus forumvrienden : roept u maar !!! :smile:

In je eigen eerste post, reeds.

[quote=“Boetje, post:1, topic:88428, full:true”]Automaten zijn immers duurder in aanschaf, minder nauwkeurig, gevoeliger en duurder in onderhoud.
[/quote]

1 like