Acceptabel of zit ik in een leerkuil

Zoals sommigen hier weten richt ik me momenteel op oude Sovjets die al flink geleefd zijn.
Nu is er niets mooiers dan een horloge zonder beaterror, binnen de 10 a 15 seconden en gelijke waarden in de verschillende posities te krijgen, maar is dat reëel bij oude geleefde uurwerken?

Vandaag een Vostok 2214 afgerond waar ik de balansveer heb moeten herstellen, omdat die tegen het wiel liep en dus stil stond.

Gelijke waarden in de 3 posities heeft die niet en wat golf in de lijn, maar wel een BE van 0/0,1. Amplitude van boven de 300. Zo als hij nu loopt zal die prima binnen een minuut per dag blijven en met wat geluk binnen een halve minuut.

Nu de vraag is dat voor het kaliber waar ik aan knutsel acceptabel of zit ik in een leerkuil en heb ik cruciale stappen gemist?

Bram

3 likes

Ik denk dat je het hoogst haalbare binnen een service zonder het vervangen van onderdelen hebt gehaald nu. Amplitude is goed, dus alles loopt mooi vrij. Een andere balans zou de waarden misschien stabieler maken, maar ik zou dit persoonlijk gewoon accepteren.
Hoor wel graag van meer ervaren mensen hoe ze hier over denken!

2 likes

Een deel van de leercurve is ook weten wanneer je moet stoppen en het resultaat accepteren.

7 likes

Mijn opa zei altijd: “Je kan van een frikandel geen biefstuk maken…”
Mooi zo laten, past bij dit type uurwerkjes.

9 likes

Ja deze is voor iemand met lichte ocd en perfectionisme erg lastig :sweat_smile:

2 likes

oh ben jij in het stadium dat je een balansspiraal kan herstellen? Daar neem ik oprecht mijn hoed voor af. Ze demonteren, reinigen, smeren en monteren lukt me maar als er wat aan de balansveer gedaan moet worden dan verknoei ik die meestal.
De spiraal van de balanskloof halen bij een vostok (type 2 kloof althans) lukt me totaal niet laat staan ze te plooien en weer aan de kloof vast te maken.

2 likes

Dit. Leren tevreden zijn.

3 likes

Zal oefenen met accepteren.

Blijf wel streven naar zo goed mogelijk, maar van niet lopend naar lopend zonder uitwisseling van onderdelen is binnen 30 seconden per dag voor een handopwinder eigenlijk best oké.

3 likes

Ja bij mij idem. Heel soms lukt het om een spiraal te corrigeren maar echt niet zomaar.
Petje af dus!
En inderdaad, weten wanneer je moet sturen tevreden zijn is niet eenvoudig!

1 like

Ik ben al tevreden dat de veertjes van de juweeltjes al niet laat gaan vliegen; Ik heb al ettelijke uren op de knieën rondgekropen. Deze ochtend werd ik me er plots van bewust wat de buren wel niet moeten denken als ze me met licht aan op de knieëen zien rondkruipen. Wij hebben nl ramen tot op de grond.
Nu zo rond de 30 seconden lopen ze bij mij ook meestal soms wat beter maar ik heb er ook geen idee van hoe oud of jong die krengen zijn die ik aankocht als sloopuurwerken.

1 like

Als de spiraal helemaal goed ligt (vlak, centrisch, goed in het kompas) en je hebt nog steeds grote verschillen tussen verschillende posities dan zit er een zwaartepunt fout in de balans of er is sprake van veel slijtage. Maar goed met dit soort uurwerken moet je ook geen chronometer spec resultaat verwachten :slightly_smiling_face:

1 like