Gisteren heb ik een Seamaster 600 opgepikt uit het blauwe gedeelte, heeft een 611 handopwind uurwerk. Hartstikke leuk ding. Maar dan zet je hem op de timegrapher en kom je toch weer wat dingetjes tegen. Namelijk een amplitude van 170-180 en een beat error van ~5.5, afhankelijk van de positie.
Nu moet ik erbij zeggen dat nauwkeurigheid me totaal niet interesseert bij een vintage, het gaat me meer om het onderhoud.
Maar ik vraag me wel af wat een acceptabele amplitute en beat error is voor zo’n vintage horloge. Online hebben ze het erover dat minder dan 1 ms is acceptabel, maar ook dat dat niet realistisch is voor een vintage. Wat vinden jullie?
De beat error bij vintage kan inderdaad nogal verschillen, ik heb zelf een aantal pennegang uurwerken met een beat error rond 3-5ms, wat ik goed vind voor dat type. De amplitude is wel hoger, tegen 250-260.
Jouw amplitude is echt laag, zelfs voor vintage. Kan zijn dat een goed onderhoud al wonderen doet, wie weet hoe lang is dar al geleden. Dat
gaat volgens mij ook de beat error al verbeteren.
Als de veer op is, kan het ook de lage amplitude verklaren. Eerst de amplitude omhoog krijgen, dan fijn afgegeven voor een betere beat error, moet echt wel lukken voor de Omega
En de beat error van minder dan 1ms is goed voor nieuwere uurwerken, bij vintage ga je dat zelden echt halen/houden
Beat error is vaak nog wel af te regelen. Amplitude niet en dat is wel te laag.
Maar als je een vintage koopt zonder recente service, hou er dan rekening mee dat een service een uurwerk altijd goed zou doen. En voor dagelijks gebruik een service echt aan te raden is. Dat is altijd zo, los van de amplitude of hoe accuraat hij nou loopt. Het uurwerk staat droog.
Uurwerk kan wel een service gebruiken gezien de amplitude. Beat error kun je er grotendeels uithalen. Bij dit soort uurwerken is de pitonhouder gewoon te verstellen.
Voor een horloge met verstelbare pitonhouder (alles na pakweg halverwege de jaren 60) vind ik 3-5 ms echt veel te veel; Kun je zo op de timegrapher corrigeren en makkelijk onder de 1 ms krijgen, paar minuutjes werk. Ik houd zelf meestal iets van 0.2 ms als grens aan.
Voor horloges met vaste pitonhouder is corrigeren veel lastiger, dan moet de balans eraf. Zelf houd ik bij servicen een grens van rond de 1 ms aan, als het significant meer is trek ik de balans er weer een keer af.
Maar zoals ik zei niet blind staren op amplitude, los van de amplitude kan een ongeserviced vintage uurwerk een service gebruiken bij dagelijks dragen. En na een service zal de amplitude ook weer een stuk hoger zijn (als de service goed gedaan is uiteraard en geen prutswerk was )
Hij krijgt sowieso een beurt, deze Seamaster is veel te mooi om hem niet in goede staat te houden. Ik vroeg het me meer als algemene vraag af. Deze is begin 2018 aan de vorige eigenaar verkocht als zijnde onderhouden. Maar je hebt dan natuurlijk nog steeds geen idee wat dat precies inhoudt.
Ik heb geen hoge pet op van vintage handelaren, en al helemaal niet van particulieren. Tenzij ik zelf weet dat ik een horloge heb laten servicen, of ik het van een horlogemaker zelf koop die zegt dat hij heeft geserviced ga ik uit van ongeserviced.