Accu wissel (huiswerk)

Een van mijn citizens tikte al een tijdje dubbel; da’s hun manier om aan te geven dat een batterijwissel een goed idee is.

Alleen is dit een eco-drive, en die hebben “vreemde” accu’s…

Dacht ik…
Maar toen zag ik https://www.horlogeforum.nl/t/citizen-promaster-eco-drive-200m-100-incl-verzenden/510210/2
waar een dergelijke accu voor een habbekrats zelf gewisseld werd.

Bestellen dat spul.

En openlepelen die kast.

Accu volledig zoals elke andere batterij er uit hengelen…

En de nieuwe er in vrotten.
Je moet alleen even opletten dat het uitsteekding (links) in het daar voor bedoelde gat beland (rechts)
IMG_3924

Het kan zijn dat het slachtoffer dan nog steeds “dubbeltikt” ; een tijdje in de zon laten liggen EN (!) daarna de tijd verzetten geeft blijkbaar een reset ofzo.

Great success \o/

17 likes

Dank je wel voor dit bericht. Mijn vraag: is dat dubbeltikken overgegaan in reguliere tikken?

1 like

Na wat zon heb ik de tijd goed gezet. DAARNA tikte hij weer zoals het hoort per seconde.

(Zonder tijd te verzetten bleef ‘ie dus “dubbeltikken”)

2 likes

Gesnopen!

In de handleiding van mijn Citizen Eco-drive staat vermeld dat als de batterij bijna leeg is dan gaat de secondewijzer om de 2 seconde verspringen en dan is het tijd om het horloge in de zon te leggen om op te laden. En dat werkt nog ook. Dus lijkt mij niet nodig om een oplaadbare batterij te vervangen.

1 like

Idd, hoogstwaarschijnlijk was die vervanging van de batterij ook niet nodig maar vroeg ie alleen om wat zon.

1 like

Eh nee.
Dit exemplaar heeft na zijn eerste “dubbeltik” heul veul zonlicht gehad om dit euvel te verhelpen.
Ik denk dattie wat te lang in een (donkere) horlogedoos heeft gelegen waardoor hij volledig leeg was geraakt. En daar kon de accu blijkbaar slecht tegen.
Opladen deed ie in elk geval niet meer.

En nu weer wel \o/

4 likes