Accuraatheid meten

Wat is nu de meest logische manier. Meten met 24 uur aan de pols of overdag dragen en dan 's avonds neerleggen?

Om een specificatie op te stellen wil je dat het object niet beweegt, zodat je een reproduceerbaarheid hebt van je meting.

Ik wil weten wat ze om de pols doen, dat is toch meer van belang :thumbsup: :slight_smile:

Op een regelapparaat leggen :slight_smile:

1 like

De meest gewone gedrag van de drager houden. Als de drager slaapt met de horloge aan zijn pols, zo meten.

Dat lijkt mij ook de meest logische manier. Je kan het weliswaar op een regelapparaat leggen om bij te regelen, maar gezien de positionele afwijking is dragen m.i. inderdaad de meest veelzeggende methode.

Nu ben ik niet iemand die z’n horloges in 6 verschillende posities op een meter legt, maar wat iedereen al zei:

• Tijd instellen op goede referentie.
  • Maand lang dragen, as you do.
  • Kijken wat ie doet

:slight_smile:

2 likes

Altijd lastig, maar er zijn natuurlijk standaarden zoals COSC.
Uiteindelijk zou ik meten wat jezelf belangrijk vind.
Ik meet helemaal niks en kan me niet druk maken over een paar seconden. Zodra de afwijkimg merkbaar is, dan gaat het bij mij pas spelen.

Niet vergeten op te winden :wink:

2 likes

thanks duidelijk, gewoon dragen zoals gebruikelijk en dan over langere termijn meten.
Ik dacht dat er misschien een standaard was.

Mijn nieuwe horloge is echt superaccuraat, normaal gedragen zonder neerleggen 's nachts 1,2 seconden en wanneer je het 's nachts neerlegt loopt het weer een halve seconden in.
Dus dan zou ik op ongeveer een halve seconde per dag komen :yum:

Afhankelijk van het uurwerk kan het nog iets veranderen de eerste paar maanden, maar dat is heel netjes.
Temperatuur speelt ook een relatief grote rol op de precisie.

Gefeliciteerd. Geen geintje dit: Da’s mazzel hebben.

Ik weet zelf van geen enkel horloge in m’n bezit hoe akkuraat het is. Behalve die radio-controlled Citizen. Die zal wel redelijk goed lopen, nadat ie zich synchroniseerd. :slight_smile:

1 like

Dat is zeer netjes, mijn Tissot met een powermatic 80 uurwerk loopt ook zeer strak. Gemiddeld+ 2 sec. per dag.

1 like

Ik zat na 1 week meten op +1.2 sec per dag met de steinhart ot500. Wel leuk om te meten en het verschil tussen overdag dragen en 's nachts te zien.

2 likes

Ik weet dat bij je bij mechanische horloges niet al te kritisch moet zijn, want dan moet je een quarts kopen, maar ik vind het wel cool als het heel secuur loopt.

Ik heb pas geleden zelf nog een Seiko afgeregeld en nu loopt die ook ongeveer 2 a 2,5 seconden per dag. Best trots op mezelf :joy:

2 likes

Er bestaat een appje genaamd Hairspring. Deze kun je in ieder geval voor mechanische horloges gebruiken. Je moet de snelheid van het uurwerk selecteren, maar er is ook een autodetectiefunctie. Je horloge kun je op het microfoontje van je hoofdtelefoon leggen gedurende een bepaalde tijd en de app berekent de nauwkeurigheid. Ik weet niet zeker hoe betrouwbaar de app is.

hey goede tip die ga ik vanavond thuis eens downloaden

Doe je dat wel kun je beter aan een quartz beginnen :wink:

Uiteraard moet een horloge een beetje goed de tijd houden, maar de ‘cosc-mentaliteit’ van veel leden begrijp ik soms niet.

Vroegahh zette je je vaak goedkope mechanische horloge gewoon om de 3 of 4 dagen gelijk met het nieuws op de radio, of je belde de ‘tijd’ met je draai/druk-telefoon.

No stress toentertijd! :relaxed:

4 likes

+1 Mijn trein is toch altijd te laat :smiley:

3 likes

Als je het met de computer wil meten kan je ook gebruik maken van bijv. Tg timegrapher (gratis & open-source) of Watch-O-Scope (30 dagen evaluatie mogelijk, full version kost 49 USD).

Ik heb ze allebei, en heb zeer goede ervaringen met beide programma’s. In Tg timegrapher is er bovendien een kalibratie-functie aanwezig waarmee je de afwijking van de timebase van je geluidskaart kan nagaan a.h.v. een willekeurig kwartshorloge.

Na 2,5 week intensief dragen (alleen met slapen af), loopt mijn vakantiehorloge 4 seconden achter:

Nog nooit zo een accuraat horloge gehad, heb ook COSC’s gehad. Die waren niet per definitie nauwkeurig.
De Japanners doen het op mijn pols beter dan de Zwitsers!

2 likes