Ik heb gisteren een paar “pilot style” leren banden gekocht, waaronder onderstaande. Ik heb deze band gekocht omdat ik het er vet uit vind zien, maar ik begrijp het nut van dit design eigenlijk niet
T.o.v. een “normale” leren band zit er bij deze nog een extra stuk leer aan de 6 uur kant welke als het ware om de sluiting heen zit (zie foto’s). Om 'm om te doen moet je de band dus over je hand heen schuiven en om de pols zit de sluiting dus soort van verborgen.
Het design lijkt op iets waar een verhaal en/of praktisch nut achter zit, zoals bijv. bij een MN strap.
Wie kan mij de achtergrond van dit type band vertellen? Of is het gewoon een willekeurig design?
Vroeger (WW-II) droegen piloten hun horloge over de manchet van hun bomberjack. Het horloge schoof dus niet onder de mouw waardoor het zien van de tijd een probleem werd.
In de mess (kantine) ging het jack uit en dat kon gemakkelijk door het bandje los te trekken. Het horloge hoefde dus niet helemaal af.
Bij alarm kon meteen het bomberjack weer aangetrokken worden en het horloge over de manchet worden geschoven. Rennen naar de Spitfire en het horloge ondertussen aan de band vasttrekken. Geen tijd te verliezen.
Dit lijkt mij eigenlijk meer een modern design. Pilotenhorloges hadden vaak lange banden en werden soms zelf over het bovenbeen gedragen. Meestal waren er vaste gesoldeerde lugs zodat de band niet kon losschieten. Hier is dat wel het geval, ik denk dat het extra stuk bedoeld is als een een soort veiligheid als de band losschiet.
Dat denk ik niet. Ik zit een beetje verder te zoeken op internet en ben erachter dat het veelal een “B-uhren strap” wordt genoemd. Destijds veel gebruikt op de B-uhren van de van de originele 5 fabrikanten (A. Lange & Sohne, Laco (Lacher & Co), Stowa, Wempe en IWC). Hier een design van Wempe:
Ik heb het eens geprobeerd met een jas. Ik denk dat bij het dragen over het jack de normale sluiting überhaupt niet gebruikt werd, maar gewoon zo eroverheen geschoven werd. Vandaar de lange strap met het gesloten design. Als een soort duik-extensie op een diver. Of zeg ik nu iets geks?
Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar om de sluiting in 1 van de gaatjes te krijgen over m’n jas en het horloge lijkt zo aardig goed vast te zitten.
Mooie band. Maar ik vind het verbazend dat niemand vraagt hoe het draagt.
Dus bij deze:
Hoe draagt ie? Zit ie lekker om de pols? Want het lijkt wel doordat er zoveel extra ballast aan zit dat ie niet lekker zit.
Het is een heel soepele (buffel) leren band, erg comfortabel. Het is niet van dat stugge leer dat eerst moet vormen. De 6 uur zijde is wel wat dikker door de extra laag leer en wat langer voor de functie (blijkt ). Voelt een beetje als zo’n leren Nato qua volume op de pols.
Echt een praktisch formaat is het niet, maar leuk voor de afwisseling en prima draagcomfort!
Dankjewel. Ik had er zelf ook al eens naar gekeken maar de stap niet durven zetten ivm onduidelijk draagcomfort.
Het is een beetje zoals een vlindersluiting of deployment. Ik probeer het wel eens maar het zit niet echt lekker.
Deze band zit bij mij toevallig goed, maar het zal inderdaad net als een vlindersluiting zijn. Het past je goed of juist niet. Heb ook naar een zelfde type band gekeken met een ander soort leer, die viel juist weer heel gek rond m’n pols.