achterklep kast

Beste leden,

Ik heb bij een aantal vintage stopwatches de achterklep verwijderd om foto’s van het mechanisme te maken en kaliber en stenen vast te stellen. Ik heb inmiddels vier stopwatches, waarvan ik de achterklep er niet meer op gedrukt krijg (met mijn handen). Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

alvast bedankt.

Fotos ?
Zijn het geen geschroevde deksel ?

Nee, je haalt ze er via een inkeping af en dan druk je de klep er weer op.

Je kan een tang om de glazen in plaats te drukken gebruiken. om op de deksel te duwen.
Ook de kleine “lip” schoonmaken omdat als er vuil in is kan het niet “clipsen”

1 like

Misschien de achterklep in heet water (of een andere manier) opwarmen en proberen?

Niet doen. Of je krijgt verkleuring door de warmte, of water intrusie of whatever.

Wat werkt als je geen pers hebt is de caseback of klep plat op een tafel leggen en met de handpalm de stopwatch er als het ware opduwen, weinig tot geen risico om het glas te breken en je kan wel heet wat druk uitoefenen. Anders ga je toch evens langs iemand met een glaspers moeten.

1 like

Zoals hierboven gezegd, je hebt wrs een glaspers nodig. En dus een goede horlogemaker opzoeken.

Ik heb ooit hetzelfde gehad, met pers lukte het @PeterLC zelfs niet( waar ik bij was)
Later is het hem toch gelukt, met de opmerking" als de klant er niet bij is durf ik toch iets meer kracht te zetten" :sweat_smile:

2 likes

Precies verkeerd om. Metalen zetten uit bij warmte. Misschien in de vriezer leggen, maar er komt dan ook condens op te zitten. Daar krijg je weer potentieel waterschade van.

Briljant woord​:joy::joy:

1 like

Is het nog gelukt om ze terug te plaatsen?

En ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de foto’s vd uurwerken, altijd mooi om te zien!

Ja. 1 de junghans kon ik indrdaad op de tafel leggen en drukken met de palm van mijn hand. De anderen nog niet.

1 like

Oké, succes met de anderen dan!

Tuurlijk, lekker in een sopje leggen :joy: