Sinds kort ben ik in het bezit van een quartz chrono.
Tot mijn verbazing “lees tot mijn afgrijzen”:S loopt hij ineens 10 minuten achter in pak em beet 15 uur. Ik vraag me af of dat misschien komt door een bijna lege batterij. Weet iemand daar meer van ?
Mmmmm. Ik zie dat het gaat om de Casio die je van mij hebt overgenomen. Ik heb hem zelf niet gedragen dus ook niets opgemerkt. Waarschijnlijk is het een batterijkwestie. Hou me maar op de hoogte. Wanneer hij echt defect zou zijn hoor ik het graag en los ik dat wel op met je.
Dit draadje viel mij op omdat recentelijk mijn Tissot PRS516 na tweemaal batterijwissel nog steeds dezelfde afwijking lijkt te vertonen zoals lone ryder beschrijft. Ik ben bang dat een flinke val op een houten vloer hier nu debet aan is.
Is het een kostbare zaak het vervangen van een vacuumbuisje?
Afwijkingen in kwartsgestuurde uurwerken kunnen diverse oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn contactproblemen (een lekkende cel die oxidatie heeft veroorzaakt, vuile contactvlakjes die door al dan niet gebroken schroefjes nauwelijks tegen elkaar worden gedrukt), magnetiseerbare metaalsplinters die tegen de rotor van de stappenmotor ‘kleven’ en een vervuild raderwerk. En dan hebben we nog het probleem van het kwarts dat te lang stroom heeft moeten ontberen, daardoor de kunstmatige veroudering en stabiliteit op termijn verliest en dus niet meer te reguleren valt. Hier is het wisselen van de elektronicamodule voor een recent geproduceerd exemplaar (en dat laatste is uiterst belangrijk!) de enige oplossing.
Eigenlijk is een bijna lege cel vrijwel nooit de reden voor een dergelijk gedrag: zakt de spanning onder een bepaalde minimumwaarde dan staat het horloge eenvoudigweg stil. Van een zilveroxydecel die leeg is zal het voltage vrijwel onmiddellijk onder die minimumwaarde zakken, iets dat van bijvoorbeeld een alkalinecel niet kan worden gezegd.
Succes bij het opsporen van het probleem en vriendelijke groet,
Robbert
Na mijn eerste posting heb ik het horloge gelijk gezet.Ik was er nog niet aan toe
gekomen de cel te laten vervangen. vanavond om 17.30 dacht ik dat even te laten doen en nam het horloge uit de kist.
Wie schetst mijn verbazing ?? Het horloge loopt helemaal gelijk.
Probleem vanzelf opgelost.:+ Ra,ra.
Overigens, bedankt voor de reactie’s.
Sinds kort ben ik in het bezit van een quartz
chrono.
Tot mijn verbazing “lees tot mijn afgrijzen”:S
loopt hij ineens 10 minuten achter in pak em beet
15 uur. Ik vraag me af of dat misschien komt door
een bijna lege batterij. Weet iemand daar meer van
?
Na mijn eerste posting heb ik het horloge gelijk
gezet.Ik was er nog niet aan toe
gekomen de cel te laten vervangen. vanavond om
17.30 dacht ik dat even te laten doen en nam het
horloge uit de kist.
Wie schetst mijn verbazing ?? Het horloge loopt
helemaal gelijk.
Probleem vanzelf opgelost.:+ Ra,ra.
Overigens, bedankt voor de reactie’s.
Gr,
L.r.
Blij dat hij het gewoon doet. Ik heb overigens wel eens een horloge verkeerd gelijk gezet en dacht toen dat hij niet nauwkeurig liep. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een horloge zich uit zichzelf hersteld. Maar ja we zullen de oorzaak nooit te weten komen.
Loopt nog steeds perfect op tijd. Begin nu toch te geloven dat ik
hem zelf niet correct op tijd heb gezet.
Volgens mijn vrouw had ik niet meer dan één fles wijn achter kiezen.
Dus kan dat een mogelijke oorzaak zijn.