Achterlopend, wat kan daarvan de oorzaak zijn?

Hallo allemaal,

Jullie hebben vast wel eens een vintage gehad die niet op tijd loopt. Enkele van mijn vintages lopen ofwel een paar minuten voor of achter, maar ik heb ook een automaat die meer achterloopt. Het volgende patroon doet zich dagelijks voor:

's Nachts draag ik het niet, 's ochtends bij het opstaan (07.15 u.) gaat deze aan de pols en is het tijdsverschil doorgaans ongeveer 45 minuten. Tot ca. 18.00 u., is het verschil ca. 10 minuten, en dan stel ik de tijd weer goed in. In de ruim 13 uur die dan volgen tot het moment van opstaan (waarin het horloge dus niet wordt gedragen=niet wordt bewogen) loopt het dus ca. 45 minuten achter.

Wie kan mij vertellen of er een ‘standaard’ oorzaak is voor zo’n probleem, of dat e.e.a. gissen is?

Klinkt als achterstallig onderhoud.
Wanneer heeft het uurwerk voor
het laast een ohb gehad?

Precies! Niet meer dragen voordat ie een beurtje heeft gehad. Anders slijt de boel alleen maar extra uit.

Volgens de verkoper -alhier op het forum gekocht- was het horloge aan een service toe, ik zoek daartoe momenteel naar een betaalbare horlogemaker. Als ik jullie reacties goed interpreteer, zou een algehele onderhousbeurt dwz smering etc. het probleem kunnen verhelpen m.a.w. er hoeft niet iets specifieks kapot te zijn dat dit veroorzaakt (?). Jullie lezen het al; ik heb geen kaas gegeten van de werking van uurwerken. Tegelijkertijd heb ik via dit forum geleerd dat mechanische uurwerken onderhouden moeten worden. Ik verbaasde mij echter over de geconstateerde afwijking, want ik had tot nu toe slechts ervaring met uurwerken die slechts enkele minuten voor- of achterliepen. En ik heb nog niet eerder een horloge laten servicen…

Fijn weekend!

Het des avonds afdoen loopt het hélemaal op z’n laaste tandjes,
vandaar die extra afwijking.
Er zijn geen dingen specifiek kapot, eerder wat gesleten, een goede
horlogemaker let daar op en vervangt deze naast gehele demontage, reiniging
en voorzien van correcte smering.
Laat gewoon een po maken, is het nooit een verassing bij afrekenen.

Hallo Brutus en Chatoninduigen, zijn jullie toevallig zelf hobby-horlogemakers…gezien jullie kennis?

Xavier Schreef:

Hallo Brutus en Chatoninduigen, zijn jullie
toevallig zelf hobby-horlogemakers…gezien jullie
kennis?

Chatoninduigen denk ik wel, ik breng m’n horloges altijd trouw naar m’n horlogemaker.
Heb eens nagenoeg hetzelfde meegemaakt met een horloge wat ik op Koninginnedag van de stoep heb gekocht.
Na het beurtje liep ie weer als een zonnetje. Vandaar mijn reactie;)

Ik ben een professionele horlogemaker(zzper) die werkzaam
is voor een aantal juweliers in den lande sinds 1980.
Mijn kleine insteek hier op 't forum is wat advies te
geven omtrent uurwerk technische vragen.

Met vriendelijke groet,
André

Xavier Schreef:

Hallo Brutus en Chatoninduigen, zijn jullie
toevallig zelf hobby-horlogemakers…gezien jullie
kennis?

Dat biedt perspectief voor mijn horloge, ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met iemand van dit forum die 'm onder handen gaat nemen, ergens in september.

Brutus Schreef:

Xavier Schreef:


Hallo Brutus en Chatoninduigen, zijn jullie
toevallig zelf hobby-horlogemakers…gezien
jullie
kennis?

Chatoninduigen denk ik wel, ik breng m’n horloges
altijd trouw naar m’n horlogemaker.
Heb eens nagenoeg hetzelfde meegemaakt met een
horloge wat ik op Koninginnedag van de stoep heb
gekocht.
Na het beurtje liep ie weer als een zonnetje.
Vandaar mijn reactie;)