Achteruit... vooruit

Waarom zegt het in de handleiding van mijn nieuwste mechanische horloge dat om de juiste tijd te zetten ik de wijzer eerst een beetje naar achter (eerder dus) moet zetten en dan pas vooruit op tijd?

Ik heb het nu een week en ben er een beetje verliefd op geworden… loopt uitstekend op tijd: 1 minuut in 6 dagen maar voor! De power reserve is ook zeer accuraat!

een minuut voor?
Je loopt 10 dagen voor! :slight_smile:

Hendrik

gnirff :)-D

Ja, en je powerreserve staat in de min… :wink:

Geen idee, zal met mechaniek te maken hebben. Mooi klok wel!

:slight_smile: ok ok dis een foto van toen ik hem net openmaakte vorige week… :slight_smile:

En jah MonsterT ik ben er verliefd op geworden… :slight_smile: Plat, strak, geen echte overbodige poespas:) thnks

Dat eerst voor en achteruit zetten heb ik ook ontdekt
omdat je bij sommige mechaniekjes bij uitgetrokken kroon kennelijk wat speling hebt,
en wanneer je dat niet doet je minutenwijzer bij het indrukken van de kroon weer een minuutje terug springt.

ik dacht dat je je daar niet ongerust over moet maken
die speling is soms expres ingebouwd om slijtage en dus onderhoudsintervallen zo ruim mogelijk te houden.

mvg Gerard

Niet alleen de kroon, de hele tandwieltrein heeft wat speling… als je je horloge een fractie vooruit zet… dan draai je de speling uit de gangtrein, en dan staat ie even stil tot de speling er weer uit is… dan pas worden de wijzers weer meegenomen…

in de werktuigbouw kent men dit fenomeen als “backlash” of omkeerspeling… op oude handbediende draai en freesbanken moet je daar ook rekening mee houden…
de “speling eruitdraaien”

als je op een handbediende draaibank bijvoorbeeld een onderdeeltje hebt dat nog een tiende millimeter te groot is, dan draai je de slede nog een tiende naar voren… schiet je echter door… laten we zeggen 3 tiende… , draai em dan niet gewoon twee tienden terug… er zit vaak meer speling op dan dat… gevolg… de afleesring staat dan wel goed… maar de slede heeft nog niet bewogen…
Remedie: gewoon ruim terugdraaien… millimeter ofzo… en dan opnieuw instellen…

in een horloge is het niet anders…

ah keej weer een stap dichterbij het mysterie:) dank!

:slight_smile: thnks Arie:)

you’re welcome!..

Ik ben met machines niet anders gewend… op een draaibank valt het mee… omdat je altijd in de zelfde richting instelt… op een freesbank tel en reken je jezelf suf… omdat je de speling aan dezelfde kant moet houden… maar je werkt aan alle kanten van de frees als je een onderdeel rondom moet frezen… dat betekent dat je naar de ene kant zo kan instellen… maar naar de andere kant eerst te ver moet… en dan terug… net als bij een horloge… :slight_smile:

:slight_smile: Arie, wanneer je zelf een zakhorloge gaat ontwerpen ben ik zeker van de partij, ik vind je tijdsinstrumenten die je tot nu toe gemaakt hebt erg intrigerend!!