Adjusted jewels

Ik heb een horloge met zgn. adjusted jewels in 4 posities…

Leuk, maar… hoewel ik er hier over gelezen heb:

http://www.pocketwatchrepair.com/how-to/adjustment.php

snap ik er eerlijk gezegd nog niet zoveel van.

Hoe zijn deze termen te vertalen in het nederlands??

Ik plaats het hier omdat, naar ik begrepen heb, in moderne horloges ook adjusted jewels gebruikt worden.

Kan iemand mij uitleggen wat er nou precies gaande is?

Alvast bedankt!!!

Adjusted jewels ??? , dat lees ik niet

een horloge IS ‘adjusted in several positions’ en HEEFT ‘jewels’ om beter en zonder (zo min mogelijk) wrijving te lopen & slijtage te voorkomen

Sjips nee je hebt gelijk, kun je nagaan hoe ik het snap:)

Het gaat over Adjusted Positions, hier nog een stukje, maar weer kom ik er niet helemaal uit:

Hoe heet dit eigenlijk in het Nederlands???

Adjusted movements

A pocket watch with an attached compass.
Pocket watch movements are occasionally engraved with the word “Adjusted”, or “Adjusted to n positions”. This means that the watch has been tuned to keep time under various positions and conditions. There are eight possible adjustments:

Dial up.
Dial down.
Pendant up.
Pendant down.
Pendant left.
Pendant right.
Temperature (from 34–100 degrees Fahrenheit).

Isochronism (the ability of the watch to keep time, regardless of the mainspring’s level of tension).
Positional adjustments are attained by careful poising (ensuring even weight distribution) of the balance-hairspring system as well as careful control of the shape and polish on the balance pivots. All of this achieves an equalization of the effect of gravity on the watch in various positions. Positional adjustments are achieved through careful adjustment of each of these factors, provided by repeated trials on a timing machine. Thus, adjusting a watch to position requires many hours of labor, increasing the cost of the watch. Medium grade watches were commonly adjusted to 3 positions (dial up, dial down, pendant up) while high grade watches were commonly adjusted to 5 positions (dial up, dial down, stem up, stem left, stem right) or even all 6 positions. Railroad watches were required, after 1908, to be adjusted to 5 positions. 3 positions were the general requirement before that time.

Early watches used a solid steel balance. As temperature increased, the solid balance expanded in size, changing the moment of inertia and changing the timing of the watch. In addition, the hairspring would lengthen, decreasing its spring constant. This problem was initially solved through the use of the compensation balance. The compensation balance consisted of a ring of steel sandwiched to a ring of brass. These rings were then split in two places. The balance would, at least theoretically, actually decrease in size with heating to compensate for the lengthening of the hairspring. Through careful adjustment of the placement of the balance screws (brass or gold screws placed in the rim of the balance), a watch could be adjusted to keep time the same at both hot (100°F) and cold (32°) temperatures. Unfortunately, a watch so adjusted would run slow at temperatures between these two. The problem was completely solved through the use of special alloys for the balance and hairspring which were essentially immune to thermal expansion. Such an alloy is used in Hamilton’s 992E and 992B.

Isochronism was occasionally improved through the use of a stopworks, a system designed to only allow the mainspring to operate within its center (most consistent) range. The most common method of achieving isochronism is through the use of the Breguet overcoil. which places part of the outermost turn of the hairspring in a different plane from the rest of the spring. This allows the hairspring to “breathe” more evenly and symmetrically. Two types of overcoils are found - the gradual overcoil and the Z-Bend. The gradual overcoil is obtained by imposing a two gradual twists to the hairspring, forming the rise to the second plane over half the circumference; and the Z-bend does this by imposing two kinks of complementary 45 degree angles, accomplishing a rise to the second plane in about three spring section heights. The second method is done for esthetic reasons and is much more difficult to perform. Due to the difficulty with forming an overcoil, modern watches often use a slightly less effective “dogleg”, which uses a series of sharp bends (in plane) to place part of the outermost coil out of the way of the rest of the spring.

Inderdaad bestaan adjusted jewels niet. Een uurwerk is adjusted (fijngeregeld/aangepast) in verschillende posities. Meestal 3, soms 5.
Dit heeft te maken met hoe een uurwerk wordt getimed op een timing machine. Wijzerplaat omhoog, wijzerplaat omlaag, kroon naar beneden enz. Vooral als de amplitude wat laag is, kan het qua prestaties nogal wat schelen in welke positie het horloge is.
Deze verschillen worden over de verschillende posities zo klein mogelijk gemaakt, omdat tijdens het dagelijks dragen niet altijd de wijzerplaat netjes boven is (bijvoorbeeld tijdens wandelen).
Je moet het zien als het beste gemiddelde dat gehaald kan worden tussen de verschillende posities. Het beste compromis.

owkee owkee Vintage 1982, maar … dan nog blijft de vraag wat er dan adjusted wordt… vastzetten van dingen? gebruik van materialen? veerlengte etc etc??

Dat zal bij elk uurwerk anders zijn. Adjusted in 4 positions wil zeggen dat ze in de fabriek het uurwerk hebben getimed in 4 posities en hebben fijngeregeld.
Het balanceren van het balanswiel is erg belangrijk. Bij wijzerplaat boven rust het balanswiel compleet op het onderste balansasje. Bij wijzerplaat omhoog op het bovenste asje. Bij verticale postities zoals kroon naar beneden rust het balanswiel op de zijkanten van beide asjes. Dit moet allemaal zo correct mogelijk worden afgesteld/fijngeregeld.

ha kewl Vintage 1982, het wordt me duidelijker!!! dank voor dit!!

btw kun je aan een uurwerk vanaf de buitenkant van het werkje bv zien hoe het afgesteld is??

Het horloge wordt afgeregeld in 1 of meerdere posities zodat het onder alle omstandigheden optimaal loopt en de tijdafwijking zo klein mogelijk is/blijft.
Een aantal onderdelen kun je idd. los, vastzetten en verschuiven.
Hoe beter de materialen en afwerking des te nauwkeuriger de afregeling
over het algemeen uitgevoerd kan worden, het is eigenlijk een kwaliteits aanduiding.
Tenminste zo heb ik het adjusted en/of timed verhaal altijd begrepen.

Deze Rolex was indertijd op 6 posities getimed en kreeg daarom het predikaat
chronometre (en precision op de dial).

Nee, dat kan je niet zomaar zien. Soms staat er bijvoorbeeld een vermelding ergens op een brug. Of je kan de specificaties opzoeken als je weet welk uurwerk het is. Bij vintage horloges heb je trouwens grote kans dat er niets meer klopt van de originele adjustments, omdat er al verschillende mensen aan gewerkt hebben of er zijn al meerdere onderdelen vervangen.

ah owkee, dat snap ik

thnks voor de info!! :slight_smile:

owkee Frans, een soort van kwaliteitsaanduiding, daar kan ik me iets bij voorstellen!!

Dank voor deze info en pic! gaaf!! :slight_smile:

groets