Waarom?
Alzheimer?
Ik heb ca. 15 horloges en van elke weet ik uit mijn hoofd van wie ik 'm gekocht heb (winkel of HF) of van wie ik 'm heb gekregen heb (of geërfd). Dat is een onderdeel van de hobby.
Als ik bepaalde HF leden zie of spreek dan koppel ik daar meteen het horloge aan wat ik vam hem gekocht heb.
Bij de erfstukken denk ik altijd weer even terug aan mijn overleden (schoon) familie leden, ook een mooi onderdeel van de hobby.
Digitaal hou ik niets bij, ik zit al te lang dagelijks naar computer en telefoon schermen te turen…
Dus geen zinnig antwoord te bedenken
Ik heb meer dan 100 horloges en mijn familie t.z.t. niet achterlaten met het uitzoeken wat het is of waard is. Bovendien schept het overzicht en laat t me zien waar nog hiaten zitten in de verzameling.
Ouderwets in een schriftje ![]()
Waar gekocht, datum, merk - model, serienummer en bedrag!
Veel details?
Chrono24
![]()
![]()
Ook hier een Spreadsheet met Merk/type, bouwjaar, serienummer, aan- en verkoopdatum (maand en jaar) en aan- verkoopprijzen.
En dan vergelijk ik zo nu en dan wat de huidige waarde zou kunnen
zijn.
Aan dat laatst hecht ik niet zoveel waarde, maar mocht de bescheiden collectie ooit verloren gaan heb ik een idee.
Gezien ik voornamelijk constellations verzamel: categorie constellation ![]()
Classic ![]()
Ik verzamelde ooit postzegels. Toen ik 8 was kreeg ik een mooi album waarin alle Nederlandse postzegels voorgedrukt stonden. Dat kwam natuurlijk nooit vol.
Daarna kwamen de pannini voetbalplaatjes. Die albums kreeg ik wel vol.
Sinds ik horloges verzamel maak ik mijn eigen album en of dat ooit vol komt? Het heeft een open einde…
Oei. Dat klinkt als werk, niet meer als hobby en voor de leuk.
Niet, dus.
Sinds een half jaar doe ik dit miniteus. Maar niet alleen met horloges…
Ik kreeg op den duur een uitnodiging om klant te worden van private banking, omdat ik meerdere tonnen omzet had op mn privé rekening… Terwijl er nooit bijzonder veel saldo op staat.
Toen dacht ik wel: hoe leg ik de fiscus ooit uit dat horloges, privé vastgoed, marktplaats aankopen, collectables etc. een privé karakter hebben… En hoe leg je ooit de bank uit, dat je niet bezig bent met witwassen? En als ze zeggen: waarom heb je in 2023, 200k over gemaakt en ontvangen, zonder dat je factureren hebt? Hoe leg je het uit …
Ik heb toen besloten dat ik van alles wat ik betaal of ontvang, boven de 100 EUR, een a4 in een map stop met alle info. Wanner het afkomstig is van een particulier, of naar een particulier toe gaat. Ik zet dan ook altijd zoveel mogelijk unieke kenmerken in de betaalomschrijving. Dit zijn bijvoorbeeld aankopen/verkopen via marktplaats, huur inkomsten, horloges die ik over neem van forumleden, etc.
Uitzondering hierop zijn de betalingen/ontvangsten van zakelijke partijen. Want die zijn vaak duidelijk genoeg, waarover het gaat. Als ik bijvoorbeeld een vakantie van 2000 EUR af reken bij Tui, dan doe ik dit niet tussen de transacties. Het is natuurlijk duidelijk genoeg waarom ik 2000 over maak naar Tui.
Tevens heb ik toen een ‘‘begin balans’’ opgemaakt van die datum. En als er iets in/uit gaat, wat ooit verkocht gaat worden, dan zet ik dat op die balans. Linker kant staat de inkoop prijs, verkopende partij en datum, serie nummer. Rechter kant datum, bedrag en naam koper.
Als dan ooit de fiscus of bank vraagt, wat al die overboekingen te betekenen hebben, kan ik alles puntgaaf onderbouwen.
Een forumgenoot heeft hier een app voor gebouwd als het goed is. Even de podcast tijdgenoten terugluisteren van een paar afleveringen terug.
Tsja, dat klinkt ook als iets van een bedrijf…
Ik heb één rijtjes woning met nog wat rest hypotheek erop ![]()
Laat ik over die legale dieven mijn mond maar houden…
Hopelijk hebben sommigen door dat dit niet in off-topic staat, maar openbaar. Just sayin’