Wie-o-wie legt van aankoop tot verkoop en bezit alles vast? En wat dan? En hoe, Excel?
Volgens mij heeft menig HF’er een behoorlijk wisselende verzameling…
Heel benieuwd!
Wie-o-wie legt van aankoop tot verkoop en bezit alles vast? En wat dan? En hoe, Excel?
Volgens mij heeft menig HF’er een behoorlijk wisselende verzameling…
Heel benieuwd!
In een soort notepad op de telefoon staan al mijn horloges onder elkaar.
Achter het horloge bijvoorbeeld 8-7-4
Dat betekent dan dit jaar 4x, vorig jaar 7 en 2025 8x.
Dit gaat tot 6 jaar terug😀
![]()
![]()
Hier een eenvoudig excelletje met modellen en datum aankoop over de afgelopen 16 jaar. Geen prijzen want dat wil ik echt niet weten. ![]()
![]()
Ik houd helemaal niets bij.
Aankoopbewijzen staan in de mail of in de pb’s die ik hier heb of wat ik gekocht/verkocht heb destijds.
Ik heb ook geen collectie van tientallen horloges, ik zit ruim onder de 10 dus dat scheelt.
Een Excel bestandje idd. Met inkoop- verkoopprijzen. Wel handig mocht de Belastingdienst er ooit naar vragen, dan kan ik laten zien hoeveel VERLIES ik al die jaren al maak.
Ik bewaar de bonnetjes.
En onderhoud?
Excel inderdaad.
aftrek van kosten
Nope. Doe ik nooit. Flipperitus ![]()
![]()
Niet.
Ooit een “Watchlist” gemaakt met referentienummers, caliber, datum laatste service of evt. type batterij + datum en info over de lugsize. Prijzen interesseren me niet. Het leek me verder wel handig, vooral met als notitie bij welke horlogemaker ze lagen, dat vond ik wel slim.
Daarna heel mijn collectie in WatchCrunch gezet, met foto’s erbij. Maar uiteindelijk beleef ik er precies 0,0 lol aan op die manier. Draagtijd kun je daar ook bijhouden, met mooie grafiekjes, maar dat boeit me ook niets.
Dat doen we vanaf nu toch hiermee?
Kan niet beter!
Je was me voor ![]()
![]()
![]()
Jawel joh, anders was het af.
En dat zou saai zijn ![]()
Bijhouden?
Dat doen toch alleen (semi) handelaren?
Ik gebruik Watch Case op m’n iPhone. Volledig te customizen met de info die je wilt. Geweldige app.

Ik geniet van mijn horloges.
Wanneer ik ze kocht? van wie? voor hoeveel?
Het interesseert me 3 X nix.
De moeite van het onthouden niet waard, dus zeker het vastleggen niet waard.
Behoorlijk off topic topic trouwens.
Ik maak per horloge een a4 met foto, gegevens aan en verkoop prijs en bijzonderheden. Dat ligt in de kluis bij mijn horloges zodat mijn erfgenamen ze op waarde weten te schatten of ik zelf weet waar ik ze ooit voor kocht cq wat er aan verspijkerd is.
Als je al 35 jaar horloges verzamelt en nooit wat verkoopt is het best zinvol om een database aan te leggen ![]()