Adresje veer voor trench watch

Hoi,

Ik ben bezig met een servicebeurt voor een oude Hy Moser en Cie horloge. Het is een kleine 35mm horloge uit de WW1 periode. De veer is op en ik heb een nieuwe nodig. Normaal kijk ik dan bij www.cousinsuk.com, maar daar hebben ze niet de veer waar ik naar op zoek ben.

Wat ik nodig heb is:
Hoogte: 1,35mm
Dikte: 0,2mm
Lengte: +/- 350mm
Binnendiameter van de veerton is 11,5mm

Zijn er in Nederland ook adresjes waar je terecht kunt voor zo’n veer?

Zeker. Je zou het eens hier kunnen proberen. Ik weet alleen niet of je nog ingeschreven moet staan bij de KVK.

Als ik vragen mag: hoe ben je erachter gekomen wat je nodig hebt? Misschien hebben ze bij Cousins wel iets vergelijkbaars.

friederichs en alma findings, alleen weet ik niet of je daar als particulier terecht kunt

http://www.vofvandegevel.nl kun je volgens mij terecht als particulier.

1 like

Bij Cousins hebben ze niet iets wat in de buurt komt. Aan de hoogte moet je je zeker houden. Ook aan het type uiteinde. Ik heb vaker bij cousins een veer gekocht en helaas ditmaal hebben ze niet waar ik naar zoek.
Om er achter te komen? Gewoon meten…
Zoals je ziet is de oude niet best.

Dank, naar vandegevel is een mail gestuurd. Ben benieuwd.

Ja precies, en wat als de vorige grappenmaker er een verkeerde veer in heeft gezet? Is dat er een met een T uiteinde? Welk uurwerk is het precies?

En dit is het horloge.

3 likes

Het is een originele Henry Moser uurwerk, gemaakt in Zwitserland en geïmporteerd naar st. Peterburg voor de val van de Tsaar in 1917 zoals vele Duitse en Zwitserse horlogemakers dat deden in die tijd. Rusland had geen eigen horloge industrie. Veel Duitsers en Zwitsers hadden in st. Petersburg of Moscow een winkel / werkplaats. Hier werden de onderdelen in elkaar gezet en verkocht. Daarom is het logo op de achterzijde in het Russisch geschreven. Een andere bekende horloge verkopers/maker was bijvoorbeeld Paul Bure (Pavel Buhre).

Deze heeft nog een standaard terug gebogen uiteinde die achter een kleine uitstulping blijft haken.

Gaaf en mooie provenance. Misschien heeft @HorloG een veer voor je uit zijn onuitputtelijke voorraad.

Mooi horloge en leuk projectje!

Ik zal vanavond en anders maandagmorgen eens kijken of ik er een heb liggen, heb ook een aardige voorraad veren. Maar goede kans dat VOF van de gevel ze heeft liggen, die hebben een behoorlijke voorraad liggen(kom er zelf vaak)

Groet,
Koen

Fijn dat er zo meegedacht wordt.

Ik heb ook een Pavel Buhre op het oog. Deze heeft eerst een heel platte achterkant met logo waaroverheen de uiteindelijke achterkant moet. Helaas mist deze achterkant. Volgens de verkoper is de doorsnede van de behuizing 35mm. Heeft iemand toevallig een dekseltje liggen? Origineel zal nooit lukken, maar de historie van het horloge spreekt mij aan. Op de foto zie je aan de deksel met glaasje wat de vorm ongeveer zou moeten zijn. We zien hier overigens een flink aangetaste zilveren trench watch.