Advies aankoop 1601

Dag HFers,

Eigenlijk moet ik me nog steeds eens fatsoenlijk voorstellen (gaat nog gebeuren, beloofd!) maar voor nu heb ik even dringend advies nodig over een mogelijke 1601 aankoop. Ik zal de vraag zover kort en bonding houden, namelijk ben ik even benieuwd naar jullie mening over onderstaand exemplaar en of jullie de vraagprijs van €3900 reëel vinden hiervoor. Tevens wil ik het horloge niet flippen maar eigenlijk echt persoonlijk zo lang mogelijk liefhebben, aangezien het ook precies is wat ik zoek, namelijk een DJ met fluted bezel en jubilee bracelet.

Helaas is geen laatste servicebeurt datum bekend, echter loopt het horloge 2-3 seconden achter op 24h en de gangreserve behaalt 38 vd 40 uur, wat ik voor een horloge van 1969 persoonlijk helemaal niet verkeerd vind (correct me if I’m wrong). Helaas ook geen foto van het uurwerk maar deze verwacht ik nog op korte termijn te ontvangen.
De verkoper maakt zover wel een oké indruk, zowel positief als negatief niets noemenswaardigs.
Indien ik besluit ervoor te gaan heb ik ook nog een lange afstand af te leggen van ruim 1000km dus ik wil ook voorkomen om voor een teleurstelling deze reis te maken.
Hetgeen waar ik op geattendeerd werd door een mede-forummer is dat de endlinks zeer matig aansluiten waarop ik de verkoper ook heb gevraagd of deze wel origineel Rolex zijn maar hierop kon hij niet met 100% zekerheid antwoorden, ging hier wel van uit.

Heel erg benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt!

Oeps, de eerste 2 foto’s per ongeluk dubbel gepost ipv deze nog:

Ik zal wel blind zijn maar ik zie nergens een bewerk knop :confused:

Die is wel 3.9k waard, ik zou hem alleen in een FedEx envelop op laten sturen. :joy:

Maar kun je niet je budget iets ophogen en een betere vinden die niet zover rijden is? Het mag allemaal net wat scherper.

Groet!

13 likes

Hi Han, bedankt voor je reactie. Wat een mooi exemplaar heb jij daar! Ook nog met Sigma dial zie ik :heart_eyes:
Ik snap natuurlijk dat het altijd strakker, sterker, beter, mooier etc. kan. Echter ben ik toch redelijk gebrand op deze voor nu, wie weet wat de toekomst zal brengen :slight_smile:

Kun je verder aan de hand vd foto’s wellicht nog iets zeggen over de authenticiteit en/of gebruik van onderdelen in kwestie? Anders nog iets opvallends wat ik als beginnend liefhebber wellicht over het hoofd zie of zo?

Ik kan hem natuurlijk ook op laten sturen via waardetransport maar de reis kost me verder niets dan een hele boel tijd. Iets wat ik niet erg vind om te investeren om een hele boel mooie ‘tijd’ voor terug te krijgen (slechte woordgrap zeg) maar ook vooral om te voorkomen een kat in een zak aan te schaffen.

1 like

Ik ben lichtjaren ver van expert in Rolex en over de hoofdvraag ga ik me dus niet uitspreken, maar als je dat soort resultaten krijgt van een horloge van die leeftijd met ongekende onderhoudshistoriek is “niet verkeerd” inderdaad wel van toepassing. Een uitdraai van een timegrapher is ook altijd handig, amplitude en beat error zeggen vaak meer dan enkel het aantal seconden. En zeker wachten op detailfoto’s van het binnenwerk.

Ik vond 'm wel goed. :grin:

1 like

Ook ik ben geen Rolex expert. Zo op het eerste gezicht zie ik geen alarmerende zaken. Ook de “rek” op de band valt mee, schat ik in.

Houd rekening met een servicebeurt. Ik vermoed dat je het horloge dagelijks (in ieder geval regelmatig) gaat dragen. Service is dan wel belangrijk. Kost je voor Rolex zo tussen de 200 en 350 euro bij een horlogemaker, afhankelijk wat er aan vervangende delen wordt gevonden. En niet iedere horlogemaker kan die vervangende delen bestellen. Bij Rolex kost die service ca 750,00.

Dit hoort niet lijkt me?

7 likes

Volgens mij, hoort de codering 55 op de endlinks van een 1601 te staan. Correct me if I’m wrong. :sweat_smile:

Oei! Dat klopt inderdaad niet :see_no_evil: De bandhelften zijn niet hetzelfde…

1 like

Een hele boel ogen zien meer dan 2. Dankje!

1 like