Ik was het volgende al een keer van plan maar toen kwam de Meistersinger Granmatik de hoek om kijken.
Ik wil graag een nieuw/ander horloge kopen. Het plan is het volgende: Het horloge ongeveer een jaar dragen en na een jaar, verkopen en 1000 euro erbij doen en dan een iets duurdere kopen om zo mijn Holy Grail uiteindelijk te kopen.
Het budget om mee te beginnen is 1250 euro. Waar moet het horloge aan voldoen?
Minimaal 43 mm.
Stalen band
Liefst Chronograaf
Moet hem overal bij kunnen dragen (kleding)
Automaat
En belangrijk, waardevast.
Natuurlijk zal ik afschrijven en snap dat het een tweedehands wordt, maar ben benieuwd naar jullie tips en of jullie dit ook doen.
In de bescheiden collectie op dit moment:
Breitling Skyland avenger. Stalen band, zwarte wijzerplaat.
Meistersinger Granmatik: Leer en créme wijzerplaat
Raymond Weil: Don Giovanni cosi grande
Tisso moto gp limited edition automaat.
Dank voor uw antwoord. Maar ik zou graag ook wat advies willen vanwege de waardevastheid en misschien leuke opties waar ik zelf niet zo snel naar zou kijken.
Op een nieuw horloge schrijf je het eerste jaar (enkele topmerken wellicht uitgezonderd) veeeeel meer af. Dus niet doen als het je bedoeling is om ooit een je Holy Grail te kopen. Neem een leuke Seiko en spaar gewoon door.
Ik denk sowieso tweedehands. Dan heb je meestal minder afschrijving. Op het forum staan een aantal leuke modellen te koop die me wel redelijk waardevast lijken en ongeveer in je budget vallen. O.a. een paar Breitlings. Misschien deze, als die er nog is: http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,242847
Even voor de nieuwsgierigheid: Heb je al een grail op het oog? En als dit niet het geval is, hoe lang wil je dan doorgaan met dit systeem? Kortom, op wat voor budget hoop je uit te komen? Want gewoon sparen is natuurlijk altijd het meest efficiënt!
de holy grail is voor mij de IWC top gun
doppelchrono.
Ik weet dat sparen de beste optie is, maar om het
jaar een ander geniet ik ook nog van de horloges
die ik draag en dat is me ook wat waard.
Kijk die is het sparen waard(tu). En ik snap waarom je niet gewoon spaart, maar ook af en toe iets wil kopen. Ik doe ongeveer hetzelfde alleen dan met een kleiner budget. Waarschijnlijk verkoop ik over ongeveer een jaar bijna mijn hele collectie voor iets “groots”.
Als ik zo zie wat je hebt, ben je heel bewust aan een bepaalde collectie aan het bouwen. Een mogelijke manier om hiermee verder te gaan is de volgende:
Vraag je af hoe je ultieme collectie eruit moet komen te zien.
Bijvoorbeeld:
sportief: IWC Top Gun Limited
dress: Piaget Altiplano
casual:…
“historisch”: Navitimer, Speedmaster
Op die manier kun je heel gericht naar iets toe werken.
Hoewel ik de iwc ook erg mooi vindt, wees je bewust van het feit dat je een enorme meerprijs betaalt voor het feit dat er weinig van gemaakt zijn.
In ieder veel succes met je keuze.
Mocht je je plan in ongewijzigde vorm doorzetten, den dan eens aan Sinn en Oris.
Hoi Marvin
Ik koop geen horloge om langzaam op te bouwen naar mijn holy grail
dan kost het veel meer geld dan door te sparen.
Overigens persoonlijk verkoop ik geen horloge wat ik gekocht heb.
Mijn advies is doorsparen.
Doet niemand het op de manier die ik wil?? Ik neem
toch aan dat niet iedereen al zijn horloges houdt,
anders zouden ze hier niet te koop staan?
Marvin
Geen idee, ik niet iig. Daarbij verkoop ik enkel horloges als ze me echt niet bevallen en/of niet echt niet meer draag. Zijn er nu in denk ik 10 jaar een stuk of 6.
Maarre wat vind je van het horloge wat ik aangaf als grail ipv de TopGun?
Ik verkoop in principe geen horloges, een heel enkele uitgezonderd. Ik denk meestel vrij lang na voor ik wat koop. Mijn beoogde wensenlijst ligt op een iets nader financieel niveau als jouw aankoop denk ik. Daar komt bij dat vintage mij het meeste aanspreekt. Ik heb nu in twee jaar zeven horloges gekocht en één verkocht.
Als ik jou was zou ik voor een mooie Speedmaster gaan. Weliswaar geen 43mm misschien, maar toch een hele klok, een echte klassieker en, zeker tweedehands, waardevast.
Succes!
Ik ben een Omega fan, en merk dat een 2e handse Seamaster in nette staat redelijk z’n waarde behoudt. Wel is het zo dat er heel veel van zijn uitgebracht/verkocht, waardoor het aanbod relatief hoog is.
Ik doe dit zelf niet, omdat ik er niet van hou om horloges weg te doen. Wat ik doe is het aanhouden van verschillende potjes. Kort termijn potje voor de ‘tussendoortjes’ en een langere termijn pot voor een duurdere klok.