Advies aankoop vintage horloge

Persoonlijk vindt ik het een heel slecht idee om een horloge te kopen in de hogere prijsklasse met een muisklik. Het is beter dat je er eentje zoekt waar je persoonlijk om kunt gaan en à mains propre op te halen :innocent: geen manier is beter om een Mainstream… welk merk dan ook aan te kopen (schiet niet op de pianist) :wink:

Waarom vind je dat precies een slecht idee? Met een horloge in het echte hogere segment kan ik mij je mening voorstellen. Bij deze niet perse. Een weloverwogen ‘klik’ kan soms zelfs beter zijn. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als hij deze seamaster 600 bijvoorbeeld koopt?

Zijn mijn favoriete modellen. Op zich is deze wel aardig. Maar wat is dat gelige bij sommige indices? Lichtval of wat corrosie onder de plaat?

Moet geserviced worden waarschijnlijk. In ieder geval een check., want service historie onbekend.

Achterdeksel al wat gepolijst of gesleten. Maar dat hebben ze bijna allemaal. Er zijn er regelmatig te koop van dit model. Ik zou wachten op de perfecte.

Dankjewel voor het goede advies, dan wacht ik af en laat ik deze schieten. Ik ontvang binnenkort van 2 gebruikers van dit forum nog verschillende foto’s dus misschien zit daar nog wat tussen. En ik ben van plan om zaterdag bij 2 horlogezaken in Maastricht langs te gaan (brocantique en scorpione), iemand nog meer tips voor goede winkels in Maastricht?

1 like

Ik kom zelf oorspronkelijk ook uit het zuiden en zou zeggen om in deze winkels vooral wat ervaringen op te doen. Kijk wat je mooi vindt, kijk of het ook om je pols bevalt etc. etc. Vaak zijn online veel betere deals te vinden maar is het altijd fijn als je een vergelijkbaar horloge in het echt gezien hebt.

Ook zou ik zeggen, koop iets voor onder je budget (zijn genoeg goede tips hier voorbij gekomen) en zorg dat je hem zelf een service beurt geeft als je het horloge hebt. Mijn ervaring is dat het gewoon een fijn gevoel is als je een mooi nieuw horloge gekocht hebt, hem een frisse service gegeven hebt en weet dat hij er weer jaren tegenaan kan. Bij bijna iedere aankoop tegenwoordig staat ‘recently serviced’, als je geen getraind oog hebt moet je dit maar geloven. Als je het zelf laat doen weet je het 100% zeker en heb je vaak nog een tijdje garantie.
Als je nu iets koopt dat tegen het einde van je budget ligt en er gaat over een tijdje iets kapot en moet het dan laten repareren krijgt de aankoop misschien een onnodig zure nasmaak.

Kortom, koop iets moois van rond de 400-500 waar je 100% achter staat, laat hem voor het resterende geld onderhouden en je hebt iets waar je jaren plezier van hebt!

1 like

Het is een Longines Automatic met Crosshair dial uit de jaren 60. De kast is van staal en de diameter 35mm. Het is referentie 7570 met het automatische 345 uurwerk

Ik kan dit horloge kopen van forumlid Magni80. Wat is jullie mening over deze Longines?

4 likes

Ik heb zelf aangeboden dat hij best mijn aanbod in dit topic mag bespreken :slight_smile:

2 likes

Goed dat je het zegt. :wink: Nu durf ik wat te zeggen…

Mooi horloge! Ik meen het! :wink:

Prachtige crosshair dial. Scherpe kast.

2 likes

Ik ben net terug van Maastricht en ik heb een mooie Omega automatic uit 1959 gezien, met caliber 501 en referentienummer 14716/7-2 sc. Hij was in goede staat en heeft net een servicebeurt gehad. Ik twijfel nu tussen die Omega en bovenstaande Longines en ik vraag me dan ook af hoeveel de Omega volgens jullie ongeveer waard is?

Goede staat is in vintage land een ruim begrip… Foto’s?

Mooi model maar lijkt wel wat schade aan de wijzerplaat te hebben aan de randen. Dat vind ik zelf altijd wel erg jammer als de plaat niet meer mooi is. Maar dat is dus wel iets om over na te denken wat de Longines betreft.

Minder dan ze er daar in de winkel voor wilden hebben. Maar dat is altijd als je een vintage bij een handelaar koopt. :wink:

Dat snap ik ja. Een kleine meerprijs vind ik geen probleem gezien de voordelen (oa officiele factuur en garantie), maar ik wil liever niet veel te veel betalen

Dat had ik al gezien ja. Vind ik inderdaad ook jammer, maar daar is de vraagprijs dan ook naar

Met dank aan forumlid Lieuwe is mijn keuzestress nog groter geworden. Hij heeft een Omega Geneve te koop staan:

Wat is jullie mening over dit horloge?
@Omega_73 gezien het goede advies over eerdere omega’s

1 like

Tsa…ik voel me geroepen. Ziet er netjes uit. Zelfs het Omega logo is zichtbaar in het glas. Omega kroon. Uurwerk mooi schoon en uit de 600 serie. Allemaal positief. Geneve is wel de “brave” basis lijn van Omega. Niks mis mee verder, alleen wat voordeliger.

Ik heb er ook een, gekocht in 1982, als eerste echte horloge.

Goed gevoel bij deze.

Ik heb zelf een 600 Seamaster de Ville, heel mooie, gekocht van particulier, voor rond 500 op marktplaats. Maar service onbekend bij mijn horloge. Dus misschien niet zo gek.

1 like

Deze is ook mooi! Vind ik wat spannender dan een geneve om eerlijk te zijn

3 likes

Een simple vraag, Ik zou dit horloge graag willen overnemen alleen ik kan nog geen contact leggen met de verkoper. Hoe kan ik dit het beste oplossen ?

Mvg, Willem

Deze omega cosmic bedoel je.
( zie net dat je al geholpen bent )

Dankjewel voor de tip, maar ik heb toch gekozen om de omega geneve van @Lieuwedv aan te schaffen vanwege de goede staat en recente servicebeurt en gewoon goed gevoel bij het horloge. En ik vind het juist mooi dat de geneve iets eenvoudiger is, ik heb namelijk ook de Longines crosshair dial van @Magni80 gekocht. Ik vond beide horloges op eerste blik al fantastisch en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om 1 vd 2 te laten schieten. Komende week komen beide horloges per post binnen en foto’s zullen dan spoedig volgen.

Allemaal heel erg bedankt voor alle goede tips en advies de afgelopen dagen!

4 likes

Beide horloges zijn vandaag bezorgd. Uitgebreide foto’s volgen zodra de nieuwe horlogebandjes binnen zijn (mijn polsen blijken te smal voor de huidige bandjes)

1 like