Advies aankoop vintage horloge

Hey allemaal,
Ik ben op zoek naar een klassiek, vintage horloge en kwam een zenith jumbo caliber 126 uit 1951 tegen op chrono24 (ik kan helaas geen koppeling plaatsen als nieuwe gebruiker)

Ik heb er als ik eerlijk ben niet veel verstand van en ik vraag me dan ook af of dit horloge een goede aankoop is en ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Ik zou in jouw geval een mooie Omega uitzoeken als eerste vintage. Ruime keuze, veel expertise beschikbaar, goede resale value en steengoede calibers. Neem een handopwinder uit de 6xx reeks en je zit gebeiteld.

Een Omega Seamaster 600 (136.011) blijf ik geweldig vinden voor het geld. Wel 34mm kast, dat moet je kunnen hebben. Een goede zal je een 850 euro kosten.

4 likes

Wijzerplaat is opnieuw opgemaakt, en is veel te duur. Kroon niet origineel. En volgens mij horen caseback en kast niet eens samen. Een nachtmerrie.

2 likes

Vind m ook duur.

Helemaal eens, natuurlijk.

Hiermee niet zo.
Is het voor de instapper niet beter om een qua looks haast identieke Genève van €400 aan te schaffen, of überhaupt een ander model? Voor rond de €800 moet bijvoorbeeld een ‘fat lugs’ Seamaster wel te doen zijn. De 600s hebben hun plaats maar qua ontwerp zijn ze ietwat braafjes vind ik.

1 like

Dat is persoonlijk natuurlijk. In de instapper prijscategorie van rond de 750 ballen kan ook voor een Dynamic of Cosmic gekozen worden, beide heerlijke reeksen. Maar voor mij ademt dit tijdloze elegantie en perfecte proporties (ik wil er zelf terug ééntje en onlangs bijna een ‘Meister’ co-branded exemplaar gekocht uit Japan):

3 likes

Bedankt voor jullie snelle antwoorden en goed advies. Die omega seamaster 600 is een hele goede tip, ik vind het inderdaad een zeer ingetogen maar tijdloos en mooi horloge. Hebben jullie nog meer tips voor soortgelijke modellen in deze prijsklasse (500-750)

2 likes

Zonder meer! Mijn opmerking kwam naar aanleiding van het linken van die Zenith. Even uitgaande van dat het dezelfde is als die TS bedoelde, is het toch een wat ‘speelser’ exemplaar te noemen door de lugs en de petite seconde. Even terzijde dat het een rommelding is :joy:

Oef, naast je Connie(s). Bij mij zou deze het toch wel afleggen, vrees ik!

1 like

Ik vind over het algemeen wat meer ingetogen en klassiekere modellen iets mooier, maar ik ben nog aardig jong dus een iets speelser model zoals de zenith past qua stijl en uitstraling misschien wat beter daarbij. Dus zowel een model als de seamaster alswel de zenith spreekt me aan. Helaas laat mijn budget slechts 1 horloge toe :wink:

1 like

Dit is een erg mooie bij een steengoede en betrouwbare verkoper:

Heel mooi inderdaad en de kleine diameter bevalt me ook goed ivm mijn smalle polsen. Ik vrees alleen boven budget helaas want 7 a 800 euro is wel echt de limiet voor mij

Dat is qua prijs toch wel echt veel te gek voor een dergelijk model. Op het forum koop je voor dat geld gewoon een mooie Connie.

Bij onze Japanse vrienden is ook genoeg moois te vinden op het gebied van dress watches, Lord-Marvel, King Seiko, Grand Seiko.

1 like

Er staat ‘maak een prijsvoorstel’ op de site hé Daniel. Daar heeft deze verkoper wel oren naar hoor. En 750 a 850 is voor een fully serviced sm600 een heel goede prijs. Waar jij overigens een full serviced Connie op dit forum aan 950 euro ziet in dezelfde goede staat??

1 like

Dat zou al een stuk beter zijn dan 950 ja. Zou het persoonlijk alsnog vrij veel vinden voor een dergelijk model.

Ik zie regelmatig zo’n c-shape case in het blauw verschijnen voor net boven of onder de 1000 euro. Volgens mij met service ook wel.

Dat je het sm600 model zelf niet genoeg kan waarderen zegt niets over de marktwaarde hoor en er is een stevige heropleving van de collectors appreciatie rond het model. Erg goede gaan tussen verzamelaars al +1250 euro.

De c-shape Connies die jij refereert zijn de latere 1970s modellen die bij verzamelaars niet gewild zijn. Een mint 168.029 of gelijkaardige 60s c-shape mét service moet een stukje meer kosten.

Bovendien draagt een 34mm sm600 een stukje groter dan een 34mm c-shape.

Volgens mij verkocht Matthijs zijn 60s exemplaar met service en bracelet nog voor net boven de 1000.

Ik zie het er inderdaad niet aan af.

Wel dat is te laag. En ik wil de eerste mint c-shape mét service beneden de 1250 euro hier nog wel eens zien in de nabije toekomst. Die dingen zijn ook verder gestegen.

Met service. Kroon vervangen bij service. De bracelet was bijna total-loss. En er was een stukje (misschien 0,5mm) van de lug rechtsonder af. Nu je het zegt: dat was écht een mooi ding zeg.

Kortom: prima staat maar zeker niet mint. Ik heb hem zonder verkooptopic via HF verkocht voor (uit mijn hoofd) €1050 en daarmee heb ik volgens mij precies €100 ingeleverd. De service viel nogal tegen :frowning:

1 like

Ik ben dan trouwens wel benieuwd wat deze sm600 modellen zo waardevol maakt. Qua kaliber, ontwerp en formaat zijn ze niet zo heel anders dan andere Omega’s uit die tijd zoals de Seamaster deville’s