Advies aankoop "vintage" Rolex OP, date, airking... waar kopen, waar op letten, wat te vragen etc

Hallo

Ik ben op zoek naar wat advies ivm de aankoop van een “vintage” Rolex OP, date, airking… beetje prijsklasse 2,5 tot 3,5K

Vereisten zijn een oyster band, geen fluted bezel en ingeval er een datumfunctie is graag een quickset

Hoeft voor mij echt geen full set te zijn maar het horloge zelf moet wel in goede staat zijn natuurlijk

Ben verre van een kenner en wil geen kat in een zak kopen dus had ik graag wat tips gekregen waar ik bij deze modellen moet op letten

Mijn zoektocht beperkt zich momenteel tot online en heb al enkele horloges gezien die mij wel aanspraken maar ik heb eigenlijk niet echt een idee hoe ik een goed horloge kan herkennen of welke vragen ik moet stellen

Tot dusver heb ik:

Detailfoto’s
Van wat specifiek? buiten de algemene foto’s denk ik bv aan een foto die de rek van de oyster band aangeeft, andere zaken?

Service historiek?
Wanneer is een service aan te raden, zijn er indicatoren?

Zijn alle onderdelen origineel?
Is de verkoper verplicht dit mee te delen?
Hoe kan je op foto’s zien of er iets gewijzigd werd, bv kleurverschil lume wijzers vs wijzerplaat?

Hoe accuraat loopt het horloge
Kan je bewijs timegrapher vragen?

Andere zaken die ik zou moeten navragen of waar ik moet op letten?

Ik had al begrepen dat er mogelijkheid bestaat om een band met teveel rek te laten herstellen en dat dit rond de 200€ zou kosten, klopt dit?

Indien er geen service historiek gekend is, is het een goed idee om na aankoop een service te laten uitvoeren en zo ja waar (enkel bij rolex of zijn er ook goede juweliers met ervaring, goede adressen in België?)
Puntje waar ik wat bang voor ben is de waterdichtheid, ik ben niet van plan om ermee te douchen of zwemmen maar heb kleine kinderen dus ik kan wel eens in een situatie komen waar het horloge met water in contact komt (bv badtijd :thinking: )

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Mvg
Wim

1 like

bedankt voor het antwoord, 34mm is geen probleem voor mij

Prijzen die ik tegenkom zijn toch eerder 2500 - 3300

Wat bedoel je hier juist mee?

geen onbelangrijk punt :smile:

Dit valt wel mee, ik dacht dat dit eerder richting 500 a 600€ ging

Heb ik voor je!

Oh, 0 uit 3. Helaas, pindakaas! Maar wel geel goud. :sunglasses:

1 like

iemand nog andere tips?

Moet het vintage zijn? Anders is @TheWornWatch OP een mooie deal.

1 like

Had ik al gezien, idd mooie deal maar ik ben niet op zoek naar een blauwe… de olive dial 114200 zou mij misschien wel nog over de streep kunnen trekken :sunglasses:

Ik krijg veel aanbiedingen als reactie op dit topic dus misschien ook effe bij vermelden dat ik een zilveren dial versie zoek (met dus oyster bracelet en een smooth bezel)

Momenteel zitten mijn gedachten richting een OP 15000 (omwille van quickset)

Maar de bedoeling van dit topic was eigenlijk om zoveel mogelijk tips te verzamelen omtrent deze modellen, denk dat er misschien wel meer mensen in deze richting kijken voor een eerste (instap) rolex dus zou dit topic als referentie kunnen dienen
Ik bekijk deze modellen niet echt als instap, ik vind ze gewoon het mooiste

2 likes

Mijn mening is nogal gekleurd maar ik zou voor een vintage Air-King gaan. Het toffe van de 5500 is dat ze erg lang gemaakt zijn, waardoor je een redelijk recent exemplaar kunt kopen wat wel echt die vintage Rolex vibe heeft (plexi!).

De mijne is zwart, maar de meeste zijn lichtkleurig. Een Air-King heeft alleen geen datum. 2,5k zonder d&p moet wel haalbaar zijn. Mét ga je richting de 3-3,5k.

Los van hoe- of waar je 'm haalt is het altijd goed om te vragen naar de (aantoonbare) servicegeschiedenis en goed te kijken naar de vorm van de kast en de lugs. Een beetje gepolijst is niet erg maar lugs die niet meer de originele vorm hebben is funest voor de waarde van het horloge.

Als je mazzel hebt vind je net zo’n fantastische full set als ik :star_struck:

5 likes

Interessant leesvoer

1 like