Advies bij aankoop 2e hands Omega

Hallo allen,

Ik overweeg een 2e-hands titanium Omega Seamaster Chrono te kopen uit 1994.
Doos en papieren zijn aanwezig, dus over de echtheid zit ik niet in.

Ik ben wel een horloge liefhebber, maar heb geen ervaring met 2e hands horloges. Heeft iemand voor mij nog tips waar op te letten en/of wat te doen?

Alvast bedankt, groeten,

Harro

Checken wanneer 't ding geserviced is.
Kan bij chrono’s aardig in de papieren lopen!

Vooral ook nagaan door wie het horloge nagekeken is.
Een kwakzalver kan vaak meer kwaad dan goed doen…

Zou ook checken of de serienummers op de papieren overeenkomen met de nummers op het horloge zelf. Bij twijfel langs een juwelier gaan, ook doos en papieren kunnen worden vervalst. Kijk ook even of je de tijd/datum makkelijk kan verstellen en of het uurwerk stop als je hiermee bezig bent. Aangezien het een chrono is uiteraard even checken of alle functies naar behoren werken en de wijzers netjes uitlijnen. Succes, ben benieuwd naar de foto’s!

Enig idee wat een gemiddelde (Omega) service beurt kost bij een gemiddelde juwelier?

Hoi Harro,

Ik zou ook even Chrono24.com checken voor prijzen. Geeft altijd een goede indicatie.

Groeten,

Martin

Een gemiddelde juwelier moet je geen Omega chronograaf laten servicen.
De beste man is waarschijnlijk net in staat een batterij te vervangen.

Voor dit soort werk zou ik hooguit naar:

• Omega Biel
  • Ferry
  • mijn eigen horlogemaker
    gaan.

Om je een idee te geven: Biel is algauw 300 euro.
Exacte prijs ligt eraan of het alleen om service gaat, of ook om polijsten/schuren van de kast (doet Biel eigenlijk altijd), vervangen van onderdelen etc.

Djw Martin,

Erg goede site, kende ik al en kom der vaak.

De Omega die ik op het oog heb is een Seamaster Chrono Titanium. Ik zou hem voor 1350 Euri kunnen kopen en dat lijkt mij geen verkeerde prijs!

Kijk ook van wie je koopt. Je moet ook een goed gevoel hebben bij de verkoper. Vraag of je het horloge mag laten beoordelen door een deskundige. Als het antwoord Nee is, “finger weg.”

Vergelijk de vraagprijs ook eens met de prijs die het horloge destijds gekost heeft en vraag je zelf dan af of de huidige prijs die gevraagd wordt ook nog redelijk is.

Tsja, maar dat zegt eigenlijk niets:

• goud blijft sowieso duurder
  • bepaalde (cult-) horloges behouden hun waarde ook beter (X33 en Speedmaster vergeleken met de DeVille bijv.)
  • een Speedmaster uit '69 kostte een habbekrats, wellicht 100 gulden… Waarde nu is een veelvoud…

Nou het was wel wat meer dan 100 Gulden hoor…

hans

480 Franse Francs: vroeger was het ongeveer 10 FF = 2,50 (uit mijn geheugen)…

120 gulden, inderdaad, “iets” meer dus…

@ Bernard: Zou dat niet eerder Zwitserse frank zijn ?

x 4

zouden het geen Swiss Fr zijn? Duitse Advertentie…

(vorige posting pas later gezien).

een omega speedmaster koste in 1969 rond de 650 gulden heb hier nog een oud boekje waar die instaat…