Advies: budgettopper met zichtbodem

10 minuten alhier :sunglasses:

Ik heb 2 horloges met zichtbodem en het doet me niks. Het zijn automaten dus zie je toch maar de helft. Ik heb er denk ik in totaal 5 minuten naar gekeken.

De enige die wel grappig was, was de Seagull 1968. Handopwinder dus zie je meer. Maar dan nog …

Een 8215 of NH35 raak je echt heel erg snel op uitgekeken (mijn persoonlijke ervaring), als ik nu een glasbodem als eis zou stellen voor een aanschaf dan is het voor een duurder horloge met een waar kunstwerk achterin. De kwaliteit op Ali gaat werkelijk alle kanten op, maar de meeste Parnis, Cadisen of Sea-Gull horloges kun je je eigenlijk geen buil aan vallen. Een handopwinder is leuker om naar te kijken dan een automaat, maar ook een goedkope handopwinder ziet er niet perse spectaculair uit.

1 like

Whoa!

Zomaar even vier budget automaten op een rij, een 821A, 8215, NH35 en nog een 8215. Achterin een Seiko 5 zul je iets vergelijkbaars krijgen aan de NH35 (maar dan heb je wel een echte Seiko en geen Aliexpress horloge).


Dit haalt het natuurlijk bij lange na niet bij die Laurent Ferrier hierboven :money_mouth_face:

De handopwinders die je bij de Chinees kunt krijgen zijn vaak de ST36 of de ST19. De ST36 is enorm en niet in een <40mm kast te krijgen, de ST19 zit in de verschillende 1963 bicompax chrono’s en die zijn vaak 38mm als ik me niet vergis.

1 like

Handig overzicht!

Op dit moment neig ik toch naar een Parnis steriele flieger omdat er ook positieve verhalen over te vinden zijn.

Daarnaast schijnt zo’n Unitas kloon een ideaal uurwerk te zijn om als beginner uit elkaar te halen, mocht het ding het begeven. Voor minder dan €50,- kan je er eigenlijk geen buil aan vallen.

Neemt natuurlijk niet weg dat Seiko velen malen degelijker is. :+1:

Ik zou je over de degelijkheid niet al te veel zorgen maken, een “basic” mechanisch uurwerk is technologie uit het jaar kruik. En gaat ie stuk, dan lepel je er voor twee tientjes gewoon een nieuwe in :wink:

Ik vind een 7s26 of nh36 nog enigszins okay om naar te kijken vergeleken met dat brok metaal dat zich de Miyota 8000 noemt haha.

1 like

Ik vind de 821A aantrekkelijker om naar te kijken dan de NH35, maar de 8215 is inderdaad niet om aan te zien. And the noise… oh god the noise… :persevere:

1 like

Of deze…?

1 like

Parnis, Cadisen of Sea-Gull en andere bekendere Chinese merken zijn écht niet van mindere kwaliteit dan hun concullega’s in dezelfde prijsklasse of zelfs één klasse erboven. De prijs wordt niet gedrukt op materialen maar op personeelskosten.

1 like

Ik heb er 2 gesloopt. Maar is wel goed te doen… je moet alleen 't plaatje over het ankerrad niet te hard aanduwen. :stuck_out_tongue:

2 likes

Wat is er dan precies het punt van? Geld uitgeven aan iets wat je toch niet gaat dragen, lijkt me nuttiger om dat bedrag in “het potje” te gooien… (of ben ik de enige met een horlogepotje?)

Is dat ook een Seagull uurwerk? Ik zie met een dubbele balans en een rotor twee keer zoveel onderdelen die stuk kunnen gaan als in een ST36. Ziet er interessant uit met die bruggen maar ik kies toch voor iets simpelers.

Je kan het beter zien als een uurwerk in een soort display kastje om los naar te kijken.

Trouwens, mocht ik opeens fliegers leren waarderen ga ik het wellicht wel dragen, zeg nooit nooit!

Daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Deze komt uit China.

Zonde van je tijd om zo’n uurwerk uit elkaar te halen, als ie al kapot is. Het is vele malen leuker als ie nog werkt en na het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, je weer een weekend uurwerk hebt.

Nooit eens geprobeerd om m toch weer werkend te krijgen?

Jawel… maar spul is afgebroken… en de vervangonderdelen net zo duur als een nieuwe ST36. :upside_down_face:

Niet meer van gekomen.

1 like

Je kan straks ook een aftermarket zichtbodem op je Omega zetten als je graag een uurwerk wil zien.

1 like

Die schijnen sinds Preik ermee gestopt is vrij zeldzaam te zijn en voor de 36mm versie was er volgens mij überhaupt nooit een beschikbaar.

Maar als je er een weet hoor ik het graag!

De prijs wordt ook gedrukt op het designteam :wink:

1 like