Advies: budgettopper met zichtbodem

Er ontbreekt in mijn verzameling een horloge met zichtbodem. Hier had ik eigenlijk nooit problemen mee maar het is steeds meer gaan kriebelen tot ik tot de conclusie ben gekomen dat ik het ontzettend interessant zou vinden om een uurwerk weg te zien tikken!

Nu ben ik eigenlijk aan het sparen voor mijn volgende grote aankoop dus mijn budget is ‘zo min mogelijk’ en in elk geval (ver?) onder de 100 euro. Hier stel ik tegenover dat ik snel tevreden ben omdat het me alleen om het zichtbare uurwerk gaat en de rest secundair is. Wel wil ik het liefst een degelijk uurwerk omdat Chinese uurwerken snel stuk schijnen te gaan.

Seiko 5:

  • ‘echt’ merk
  • kleinere maat dus eventueel draagbaar voor mij
  • lelijk maar degelijk uurwerk
  • wil het liefst een SNX79 maar die zijn inmiddels gewild en duurder

Chinese special met Japans uurwerk:

  • spotgoedkoop
  • twijfelachtige kwaliteit van alles behalve het (hopelijk) Japanse uurwerk
  • wil eigenlijk niks van AliExpress kopen

Chinese special flieger met Seagull ST36

  • grote handopwinder dus veel te zien
  • poging tot afwerking van het uurwerk
  • grote zichtbodem
  • goedkoop
  • lees negatieve verhalen over de kwaliteit van seagull uurwerken
  • veel te groot dus niet draagbaar voor mij
  • wil eigenlijk niks van AliExpress kopen

Wat zouden jullie kiezen? Zie ik iets over het hoofd? Ik hoor het graag!

Een horloge kopen met als budget zo min mogelijk. Dat klinkt echt kut en ik kan me niet voorstellen dat je zo een aankoop doet waar je blij mee gaat zijn.

Het geld op zak houden en zaterdag lekker bij S&C uurwerken bekijken door de zichtbodems.

17 likes

Een klein beetje doorsparen is van toepassing op onderstaande. Nieuw zijn ze eur239 oid.

De seagull 1963 all the way, voor het budget kan ik geen mooier oogend uurwerk verzinnen. Ook nog een column wheel die zorgt voor wat extra leuks om naar te kijken. Meeste andere horloges met display caseback die grofweg hetzelfde kosten hebben een saai en lelijk uurwerk (vind ik dan :sweat_smile:)
Zie plaatje:

12 likes

Ik zou lekker voor die volgende grote aankoop gaan kijken naar horloges met een zichtbodem.

Nu ben je op zoek naar een matig horloge met een matig uurwerk. Dat heb je na een week ook wel weer gezien. :+1:

3 likes

Niets mis met een Seiko 5. Bewezen kwaliteit en de ruggengraat van menig verzameling. Mijn oudste is gefabriceerd in 1985 en loopt nog steeds uitstekend.

4 likes

Ik snap dat menig horlogeliefhebber gaat gruwelen van dit topic, daarom licht ik het nog even toe:

Mijn volgende aankoop gaat een Omega Seamaster 2552.80 worden. Dit is dus echt een tussendoortje om me zoet te houden terwijl ik een geschikte Omega zoek. Vandaar het bodembudget.

Misschien had ik het iets subtieler moeten verwoorden :sweat_smile:

1 like

:point_up_2:

2 likes

Een zichtbodem is mooi natuurlijk maar…
Je ziet het niet als je hem draagt hè.
Zelf heb ik er ook een paar maar de bodem is nooit een bepalend punt voor aanschaf geweest.

Leuk is het vaak wel.

De achterkant is imho zelfs mooier dan de voorkant.

1 like

Een mooi uurwerk natuurlijk ook… heb nooit het concept zichtbodem begrepen…

Ook niet als je echt iets moois hebt om zo af en toe naar te kijken? Tevens de beste plek om een tourbillion te laten zien.

9 likes

Binnen een week op uitgekeken? Ja zeker.

Het boeide mij ook nooit zoveel. Echter vind ik de techniek indrukwekkend om te zien en ik ga absoluut niet zomaar horloges openmaken om er naar te kijken. Dan kom je al snel op een zichtbodem uit.

Zou dan maar gaan voor een chinese chrono. Zo’n ST36 is doodsaai.

Boring…

En dus kijken naar iets van pakweg € 80 en dan denken, zo mooi is het eigenlijk ook niet? Weggegooid geld. Kijk wat YouTube filmpjes tot je echte aankoop.

3 likes

Ik vind dat dus wel meevallen eigenlijk, als ik me geen zorgen maakte over de kwaliteit had ik er al eentje gekocht. Misschien toch eens bij het Chinese specials topic langsgaan.

Filmpjes van Lange kijken kan altijd nog :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Die ST36 is een clone van de unitas 6497… dezelfde als in de meeste oude Panerai zit.
Enige wat je gaat zien is de veerton die opwindt, en de balans die op en neer gaat. Als je je best doet zie je misschien nog het anker zitten.

1 like

Shut up and take my money!

1 like

Invicta heeft volgens mij wel wat goedkope zichtbodems. Heb er ook eentje (waar je overigens weinig ziet). Ook een cheap ass skeleton in huis. Eigenlijk vooral leuk om zelf een keer goed naar te kijken en vervolgens je kinderen proberen uit te leggen hoe dat ongeveer werkt. Verder heeft een zichtbodems voor mij weinig toegevoegde waarde.

Mocht u nog ergens 172k (:grimacing:) aan Zwitserse Franken hebben liggen dan zeker :ok_hand::joy: