Advies dirty dozen record echt?

Goedemorgen,

Ik ben zeer geïnteresseerd in dit horloge op marktplaats momenteel. Zover ik kan zien moet dit een echte zijn. Minutenwijzer mist groot deel tritium door gebruik en oudheid. Is dit mogelijk? Graag hoor ik jullie mening met bijgevoegde fotos en tips. Alvast super bedankt!

3 likes

Ik heb er eentje gehad, en deze ziet er echt uit, echter mis ik een foto van de achterkant met de stock inscriptie. Van boven naar beneden hoort er WWW, de Broad Arrow en dan een serienummer beginnend met de letter L en dan een ander serienummer te staan.
Overigens heeft dit horloge geen tritium maar radium.

1 like

Bedankt! Dit is de achterkant. Is het serienummer ergens te achterhalen?

Correct dus. For the record (punt intended), de meeste WWW’s zijn geleverd toen de oorlog feitelijk al voorbij was. Het Britse leger gaf op een bepaald moment aan dat alleen horloges geleverd voor een bepaalde datum betaald zouden worden, dus toen zijn alle fabrieken in hoog tempo horloges gaan leveren. Een deel daarvan zijn nog verkocht aan het KNIL en nog weer een keer naar het Indonesische leger.

3 likes

dankjewel voor je snelle reactie!. Is het mogelijk denk je om het ontbrekende radium te “repareren” bij een horlogemaker?

Nou repareren niet. Maar er zijn mensen die de lume op kleur kunnen mixen, maar dan krijg je dus moderne lume met een vintage kleurtje.

1 like

Mooi! En lekker zo laten, lekker geleefd…

1 like

Het MWRforum is ook een leuk forum om rond te kijken wbt militaire horloges. Zitten een aantal van hier ook

2 likes

Als je hem totaal van zijn waarde en charme wilt ontdoen moet je dit doen.

3 likes

Laten fixeren is wel goed idee.

Relumen ben ik geen fan van… maar steeds meer liefhebbers leren ermee leven. Wat ik wel echt belangrijk vind is dat het goed gebeurd… dus ook vintage kleur blijft hebben (niet gif groen) en niet oplicht als de brandweer…

Dus niet dit:

Heb deze zelf laten relumen:

Lume was meer gifgroen.

4 likes

Heel mooi resultaat! (de Rodania) Bedankt voor de tip! Het is in ieder geval mogelijk met relumen.

Ja… ben er ook tevreden mee. Maar de purist in mij zegt niet doen als het niet hoeft. Deze was al eens lelijk gerelumed… dus dat was niet zon probleem.

1 like

Nee ben het ook niet van plan. Vroeg mij alleen af wat de mogelijkheden hierin zijn. Wil dit horloge ook regelmatig gaan dragen en niet in een kluis opslaan en laten verstoffen.

Ik zou de lume dus laten fixeren. Dan brengen ze aan de achterkant van de wijzers een beetje doorzichtig spul aan zodat het niet verder afbreekt.

Bedankt! Fixeren is dan een mooie oplossing! Draag jij dit soort oude horloges ook nog regelmatig? Vroeg mij af hoevaak je dit soort horloges voor een soort APK check bij de horlogemaker moet brengen als je deze regelmatig wil dragen.

Ik draag vooral horloges uit de jaren 50-60-70. Deze is wel een stuk ouder. Draag dat soort oude horloges wel dagelijks… maar ik had ook voor het thuiswerken een kantoorbaan.

Wat betreft dragen… dat kan gewoon. Je moet wel opletten met water. Ik heb wel condens aan de binnenkant van glas gehad na een stukje fietsen door de regen.

Service doe ik alleen als ik een horloge wil houden. Zeker als je niet teveel verwacht van accuratesse is dat ook goed. Sommige oude horloges lopen fantastisch (na service), sommigen nog steeds als een dweil. Moet je mee kunnen leven.

1 like

Als het inderdaad radium lume is, dan is het misschien een idee om dit artikel (en bijbehorende studie) eens te bekijken:

Ik was zelf erg verbaasd over hoe schadelijk een oud radium horloge nu nog kan zijn voor de gezondheid.

2 likes

Halfwaarde van radium is 1600 jaar… spul is nog net zo dodelijk als in 1930. Had de rest van de verf het aangekund zou radiumlume vandaag nog bijna net zo fel oplichten als toen.

1 like

Bedankt voor de tip. Las dat de eerste versies radium bevatte. Later in de jaren 60 zijn een deel van de horloges vernietigd of werden veel wijzerplaten vervangen. Miss dat het bij dit horloge vervangen is.

Dat denk ik niet.