Vind de EPOS er prima uitzien. Als het een handopwinder is met een kleine secondewijzer, is de kans groot dat het een Peseux 7001 zal zijn. Die doet het met een 38mm horloge beter dan met een 42mm, omdat je naar mate de wijzerplaat groter is, je aan de positie van de secondewijzer IMHO gaat zien, dat het uurwerkje eigenlijk te klein is.
Van je 3 opties is de Epos wellicht het minst bekende merk bij het grote publiek (wat een voordeel kan zijn of een nadeel: ik vind het een voordeel ivm het verhaal dat je er over kunt houden). Daarnaast m.i. de mooiste van de 3.
Even over een andere boeg: Nomos? Binnen je budget weliswaar nét niet de diameter die je zoekt (de enige Club die onder je budget zit is 35mm) maar omdat je toch geen datum en wel een handopwinder wilt, zitten er nét boven je budget prachtige 38 mm opties als een Tangente:
Nieuw? Hamilton Infra Matic, Seiko Cocktail vind ik heel mooi en vallen ruimschoots binnen budget. Wat ook nog nét kan met dit budget is een Oris Artix Date.
Aangezien je het als een ‘lichte’ voorkeur bestempeld, negeer ik voor het gemak even je datum/handopwinder voorkeur…
Focus op rustige wijzerplaat (ben ik zelf ook van).
In die prijsklasse kom ik op de volgende opties (kan zijn dat ze er ets boven zitten, maar bij juwelier met korting of ‘met de kop er af’ tweedehands, paar maanden oud) op een forum lukt waarschijnlijk wel):
Nomos Club 38,5mm
Longines Flagship Heritage (heb ik zelf)
Frederique Constant Classic Index
Oris Artix Date (met 42mm voor mij te groot maar past binnen jouw range)
Je lijkt wel een voorkeur te hebben voor donkere dials. Ik heb het: een Stowa Antea KS 41 black. Handwinder, 41mm, geen datum, kleine seconden, zwarte wijzerplaat, €1150. Klaar!