Dus Oris 65 is …
Could be. Ze pronken er niet mee dus of ze vinden t niet mooi, hebben een eigen ander testprogramma of ze halen de requiements niet.
Ik mag hopen dat de fabrikant je dat kan vertellen. Zeker voor een horloge van >1K euro.
Oris zegt dit op hun website.
Je weet in dat geval inderdaad niet welke standaard.
Dat ze tot saturation gaan (net van mn screenshot gevallen) impliceert wel 6425.
Die nieuwe Seiko’s zijn inderdaad tof al ben ik wat minder te spreken over die stalen band die hier op zit.
Ik zou bij Oris gaan shoppen. Een Aquis als je een echte duiker wil en als deskdiver een 65. Squale is een leuk zomers alternatief en bij de Longines Hydroconquest zou ik weg blijven (te lomp, grote lugs, beperkte fijnafstelling op de clasp en de band is echt een rammelaar tov bv de band vd Aquis).
Een geweldenaar die we de laatste tijd weinig meer zien hier op t forum is de Seiko Shogun. Beste Seiko duiker die ik ooit heb gehad. Mooi design en heerlijk titanium. Wel iets groter maar dat merk je niet door de lugs. SBDC007 en SBDC029
De Aquis die je noemt heb ik zelf nooit wat gevonden. Te lomp, geen standaard lugs, te blingy. De Sixty Five daarentegen, daar ben ik groot fan van. Daar zou ik de momotaro versie nog een keer van willen, al staat er hier op het forum een erg mooie Glow te koop.
Die was ooit erg cool en dankzij z’n titanium kast ook best draagbaar voor z’n grootte. Waarom we die niet veel meer zien is me een totaal raadsel, al moet me wel van het hart dat ik de portemonnee trek op de dag dat ze hem 40 of 41mm maken.
Pardon? Ik weet zeker dat al deze horloges diepte overleven waar ik al lang oncomfortabel bij ga zijn. Of dood.
Er staat nergens in de ISO standaard voor duikhorloges dat het glas plat moet zijn. Sterker nog, boze tongen beweren wel eens dat een koepel meer druk kan hebben dan een plat oppervlak.
Die Halios is Top
IMHO is de Seaforth geen echte diver…
Geloof ik meteen. Mooi formaat, goed afleesbaar. Weet je ook of die ook op de stalen band is geleverd, of alleen op rubber?
Als je 'm nog eens kwijt wilt…
Staal is er.
Zit fijn, kost je wat contrast.
Doe m echt NIET weg.
En terecht kerel
Als ik er nog eens één tegenkom denk ik niet dat ik 'm laat gaan.
Want? En wat is het dan wel?
bolle glaasjes is mss niet specifiek genoeg omschreven, koepel is inderdaad sterker. Maar veel skindivers hebben een (mooie) plexi dome. En die plexis gaan wel hoge druk overleven, maar zijn niet erg stoot-/krasvast. Een verkeerde aanvaring met een rots en het is om zeep.
Dus nogmaals, duiker of niet-duiker is meer dan gewoon diepte-rating. De essentie van een duiker is je laten overleven (al dan niet op tijd).
Soit, ik hecht mss teveel waarde aan het feit dat een horloge moet voldoen aan het beeld dat het schept.
Dat is wel echt jouw definitie dan
Ik denk dat dit eerder met saffier het geval zal zijn dat is wel krasvast maar niet slagvast, plexi juist wel. Plexi is taai en een beetje flexibel, dat vangt impact beter op, saffier springt aan gruzelementen.
Er is nogal wat materiaal wat bij een aanvaring met een rots versplintert (saffier zeer zeker, met name als het plat is), dus regel 1 tijdens het duiken zou moeten zijn dat je nadenkt en uit je doppen kijkt. Als je overleven van je horloge afhangt heb je niks onder water te zoeken.
Specifiek plexiglas is minder geneigd om te versplinteren dan saffier om de botte reden dat het elastischer materiaal is. Je krijgt krassen en zo, maar in duizend stukken gaan is met een plexiglas vele malen moeilijker. Als ik het samen moet vatten voor alle materialen die ik ken:
Hard: splintert
Zacht: krast
Dat is correct. Daarom behelst de ISO standaard voor duikhorloges ook specificaties over:
- Anti-magnetisme
- Lichtgevend materiaal
- Afleesbaarheid
- De implementatie van de bezel
Die standaard zegt dat je horloge in de basis anti-magnetisch moet zijn, lume moet hebben op de pip en de dial, dat je moet kunnen zien dat het horloge loopt aan een lichtgevende secondewijzer, dat de bezel maar in één richting moet kunnen draaien en dat er sprake moet zijn van 100m waterdichtheid. Zo ja, dan duiker.
Of het glas plat of bol is maakt voor die standaard geen reet uit.
Maarreh… Even een gewetensvraag… Duik je überhaupt?
Hij doet het gewoon.
Een desk-diver