Advies duikershorloge, budget +/- €1300

Ik wilde precies hetzelfde vragen, maar wist niet hoe dat te doen zonder sarcastisch over te komen. :grin::wink: Ts was hier ook erg mee geholpen met de opmerking dat hij zijn budget met 5 k moet oprekken.

1 like

de definitie “duikhorloge” is ook uitgebreider dan enkel een diepte rating.
Moet ook voldoen aan shock en magnetisme waarden.

Skin-divers lijken me niet sterk genoeg naar schokken/impact.

Maar OK, aan de TS om te bepalen of hij daar van wakker ligt of niet.

1 like

Vooral dit inderdaad. :slight_smile:

Wat is de diameter van deze?
Tof ding!

1 like

Zeker. Op de helson website te bestellen. Ze zijn alleen wel vaak uitverkocht. Ik heb ze een mailtje gestuurd met wanneer ze weer nieuwe voorraad kregen. Vervolgens gekocht.

1 like

Waarom zou een Rolex per difinitie meer plezier opleveren? En wie zegt dat er niet al een Rolex in de verzameling is? :sweat_smile:

Eerlijk gezegd heb ik die keuze al een paar keer gemaakt:

1. De Yema Superman heritage.

Voor: 39mm is geweldig van maat. Het uurwerk in de Yema Superman Heritage is een gewone Sellita SW200, en die is robuust en makkelijk te onderhouden. 300m waterdicht is ook niet slecht. Verder is het, als je niet te dunne banden koopt, een enorme bandenslet.

Tegen: De lugs zijn wat lang, dus dunne banden kan niet. De beugel aan de kroon is niet ieders kop thee. 13mm is wel de maximale dikte voor een 39mm kast.

1. Serica 5303.

Voor: De 1503 is geweldig van maat. Wederom 39mm, maar dit keer 12,2mm dik, en dat zit geweldig. De lugs zijn ook wat korter dan de Yema. De dial is geweldig, de bezel zeer apart en krasbestendig. En wederom 300m WR.

Tegen: Niet doorboorde lugs. Bandenswappen is dus een ellende als je de pincher van Bergeon niet hebt, want de toleranties op de end link zijn zeer precies.

1. Squale 1521 Azure

Voor: AR Coating op het glas is fantastisch. 500m WR. Super eigenwijs merk met mooie eigen smoel op 95% van de horloges. ETA 2824 uurwerk.

Tegen: 41x14mm is gewoon groot. En best hoog, want 13mm met vlak glas.

1. Baltic Aquascaphe (GMT)

Voor: Super comfortabel, 39 mm en maar 12 hoog. Echt het lekkerst dragende semi-duikertje wat ik heb. Mooie caller GMT ook.

Tegen: Maar 100m waterdicht in mijn uitvoering, en de lume is matig in vergelijk met de anderen. Niet zo’n bandenslet. Doet het goed op tropics en NATO.

Voor wie nu denkt, hee, hij noemt Seiko niet: Ik heb allerlei Seiko duikers gehad, tot de Uemura aan toe. Geen van allen zaten ze op termijn echt lekker. Net te bonkig en te hoog, net te groot. Als ik één Seiko duiker mocht noemen waar ik hooggespannen verwachtingen van heb:

SPB313, 315 en 317. Want 41,5mm in een cushion case die maar 12mm is tot de top van het glas.

Ik zou deze drie aanwijzen als de Seiko duiker van het moment.

Tja. Ook een heel erg mooie duiker. Erg comfortabel, plat, bijzonder mooi. Maar ik heb er al meer dan een paar, dus heb ik de mijne te koop gezet. Wel erg ver onder het budget wat @Nouchie aangaf, daar koopt hij nog rustig een Turtle bij en heeft hij geld over voor een etentje. Al weet ik nog niet zeker of ik die keutel intrek. Het is een fijn horloge.

Dit doet me er aan denken: Nog een tip van flip, de Squale Sub 39. Super.

7 likes

Eens met meerendeel die smaak heeft…de Sixty Five of Squale

41mm titanium, geweldig horloge.
Ref: NB6021-17E

1 like

Zelos Hammerhead

Zelos Great White

Er zijn nog een aantal andere fraaie Zelos modellen (bv Swordfish), maar veel is out of stock…

Overigens respectievelijk 44 en 43mm. Beide 300m

Ik stem ook voor een Squale: 101 Atmos? :+1:

3 likes

Geen idee :man_shrugging:
Dat zeg ik nergens.

Het is een lopende grap op hf om ver boven budget te adviseren en uiteindelijk wil je een Rolex.

Eens. :+1:

Nogal ja… Net of er überhaupt iemand op 20m diepte komt, uitzondering daargelaten.

1 like

Uh nee… Meerdere merken dan alleen omega geven die garantie.

1 like

Ok, wist het niet zeker, heb het voor omega uitgezocht omdat dat interessant voor me was. De longines ld is naasr mijn omegas de enigste die ik echt mee het water durf in te nemen…:grimacing:

Nee. Ondubbelzinnig zelfs.
Tenzij je de ISO-standaard in twijfel wil trekken :wink:

Abstract
This document specifies requirements and test methods for divers’ watches and for saturation divers’ watches for use in deep diving (see Annex A which deals with watches for saturation diving).

It applies to divers’ watches designed to withstand diving in water at depths of at least 100 m and equipped with a secured measuring system to indicate the diving time, which is visible in darkness.

Ja zag het 🥲😅

Maar hoe vis je uit dat de horloge voldoet aan ISO 6425, en niet volgens ISO 2281 gerate is?

Trouwens veel duikers bestaan al langer dan ISO 6425 en 2281. Als je een bol glaasje ziet is het mooi, maar geen duiker.

1 like

Staat in de regel divers xxx op de plaat.
Genoeg merken volgen hun eigen proces. Je zult daar zelf naar moeten kijken (bijv rolex). Wellicht dat ze eraan voldoen en nog verder worden getest maar die garantie heb je niet.

Niet de duikers waarmee je nog wilt zwemmen.
6425 bestaat-in verschillende iteraties- sinds de 80s.

1 like