Beste HF leden,
Ik ben hier niet het actiefste lid, maar ik lees graag mee en heb al een karrevracht aan kennis opgedaan over onze geliefde hobby.
Ik kan vanuit jullie standpunt en expertise misschien wel een beetje hulp gebruiken.
Ik zit namelijk een beetje in dubio over wat ik moet doen met mijn 2 Seiko 6138 chrono’s. Ik heb beiden dit jaar via catawiki gekocht, eentje vanuit Zwitserland, een 6138-3000 Jumbo en de laatste aanwinst kwam vanuit Nederland, een 6138-0011 Ufo.
Beiden zijn in geen al te slechte staat, maar de liefhebber en perfectionist in mij zouden de 2 liever in iets betere conditie zien. Ik heb voor jullie een aantal foto’s van beiden toegevoegd, want ik weet dat er hier een aantal mensen zijn die wonderbaarlijke dingen kunnen met oude, ietwat afgedragen horloges.
Eerst de foto’s van beiden.
De Ufo:
Kast is in goede staat, geen overdreven krassen, ziet er best goed uit voor een klok van 41jaar oud. De wijzerplaat is daarentegen wel een beetje afgeragd, de lume is compleet vergaan en ziet er niet uit, de kleurtjes zijn wat dof geworden en de wijzers zijn een beetje vies. Ook de tachymeter ring is aan vervanging toe. De kroon is niet de originele, zoveel weet ik zeker. Ook het glas heeft betere tijden gekend, niks ernstigs, maar de randjes brokkelen een beetje af, en er zitten enkele mooie krassen en een kleine veeg op het glas. Bij de foto’s heb ik me vooral gefocused op de hierboven beschreven punten.
Wat ik me afvraag bij dit horloge. Is de wijzerplaat nog mooi te krijgen? Is deze schoon te maken en eventueel voorzienbaar van nieuwe lume op de uurindices en wijzers? Of zou het beter zijn om te zoeken achter een nieuwe wijzerplaat? Een nieuw glas, kroon en een nieuwe tachymeter ring ga ik sowieso zoeken op de Baai, ik ben er ook reeds enkele schijnbaar mooie aftermarktet wijzerplaten tegengekomen. Daar blijf ik echter over twijfelen.
De wijzerplaat opmaken blijft natuurlijk een optie, al ben ikzelf daar helaas niet de geschikte persoon voor. Vooral het gebrek aan tijd speelt me hierbij parten, maar ook heb ik met mijn Jumbo enkele domme dingen gedaan, die jullie zo dadelijk nog gaan lezen. Advies is welkom!
Ten slotte, de Jumbo.
De Jumbo heb ik met veel enthousiasme zelf willen aanpakken, al is dit niet helemaal verlopen zoals het hoort. Toen ik deze ontving, was ik aanvankelijk een klein beetje teleurgesteld dat het glas en de bezelring toch wel wat meer “wear” had dan de verkoper had beschreven, maar dit euvel is natuurlijk te verhelpen. Het horloge was goed gedragen, dat kon je zien, dus besloot ik om een gokje te wagen en hem helemaal uiteen te halen om de kast, band en de pushers met de ultrasoon te reinigen. Van het uurwerk ben ik natuurlijk afgebleven, maar wat me vooral stoorde, waren de glanzende zwarte stipjes die op enkele plaatsen op de wijzerplaat zaten. De hele wijzerplaat is mat zwart, maar ter hoogte van de 8u marker zaten dus 3 opvallende zwarte vlekjes. Ook deze waren op foto niet goed zichtbaar, maar in goed daglicht sprongen ze me toe. Ik heb toen een zeer fijn doekje genomen en dit licht vochtig gemaakt, om de stipjes weg te krijgen.
Resultaat? Het lijkt wel alsof de matte kleur eraf is gewreven, en er een meer glanzende zwarte laag tevoorschijn is gekomen.
Heb ik nu 40 jaar fijn stof losgewerkt, of gewoon mijn wijzerplaat verkloot? Ik weet het dus niet meer.
In eerste instantie een paniekreactie, dus ben ik meteen gestopt en heb ik de hele horloge maar weer in mekaar gezet. Toen ik mijn kroon weer opnieuw ging vastdraaien, bleek deze niet meer te pakken op de schroefdraad, enkel als je in tegenwijzerzin draait. Draai ik in wijzerzin, draai ik telkens mijn kroon los, en kan ik het uur ook niet meer fatsoenlijk zetten. Dus heb ik besloten van er verder maar wijselijk af te blijven.
De foto’s van hoe hij nu is, met de beschreven euvels:
Voor deze dus dezelfde vraag in feite. Is het de moeite om achter een nieuwe wijzerplaat aan te gaan, of is deze gewoon erg vuil en heeft ze een beetje liefde en een goeie poestbeurt nodig? Een nieuw glas overweeg ik sowieso ook voor deze, en ik heb al begrepen dat je dit kan krijgen met eveneens een nieuwe bezelring erbij. Wat me wel interessant lijkt voor deze klok. Een nieuwe kroon zal ik wellicht ook nodig hebben, aangezien ik niet goed weet hoe dit te moeten fiksen.
Ook hier is jullie hulp en advies meer dan welkom. Ik zou ze heel graag willen dragen, vaak willen dragen zelfs, maar op deze manier stoor ik me teveel aan kleine dingen.
Allemaal bedankt voor deze boterham door te lezen.
Yannick