Oke bedankt, ik zag ook zo’n suuto staan ofzo dat valt ook nog wel redelijk in mijn prijsklasse zeg maar is dat ook wat?
Ja die zag ik inderdaad ook ja die valt ook nog wel in mijn prijsklasse zeg maar
Ik heb vier jaar lang een Suunto Core gedragen bij de landmacht. Hartstikke goed ding.
Het enige nadeel is dat een batterij maar een jaar meegaat. Wel makkelijk zelf te wisselen met bijvoorbeeld een muntstuk.
De band is inmiddels op.
Ik kan hem zeker aanbevelen als je wat anders wil dan gshock.
Gebruikte je de ABC functies in de praktijk? (Alti, baro en compas)
Alleen de kompas af en toe. Verder niet nee. De barometer kan overigens wel waarschuwen als er een storm in de lucht hangt. Geinige feature vind ik zelf.
Dat is wel gaaf zoiets haha!
Citaat
waarschuwen en
Dat is wel gaaf zoiets haha!
En als je dat dan even vergeten bent en het ding begint 's nachts te gillen, nou: ik schrok wel even want had geen idee wat er loos was
Er staat een UG Wilhelmina te koop in het blauwe deel.
Een goedkope(re) Casio of Seiko fieldwatch bijvoorbeeld? Of een G-Shock?
Zelf gebruik ik een Garmin Instinct Tactical voor ‘bij de baas’.
Hai Djaimy,
Tijdens je opleiding ga je veel het veld in. Een simpel maar sterk horloge is dan heel fijn om te hebben. Het liefst ook zo licht mogelijk. Het laatste dat je wilt is dat het horloge je gaat irriteren terwijl je hele dagen met bepakking door het bos aan het stekkeren bent. Ook moet je je nooit zorgen hoeven maken over de batterij. Smartwatches en de meeste luxe garmins vallen daardoor al af.
Een basis G-Shock is wat mij betreft de beste keuze. De opties die die dingen hebben zijn alles wat je nodig hebt. Eigenlijk het enige waar je dat horloge voor nodig hebt is het aflezen van de tijd. Een makkelijk te bedienen knopje voor de verlichting is ook fijn als je met handschoenen het lichtje aan moet doen.
Ga niet investeren in allemaal dure horloges met “handige” functies. Bijna al die functies ga je toch niet gebruiken omdat je spullen krijgt van de baas die je daarvoor gaat gebruiken. Meestal zijn die horloges ook zwaar, groot en hebben ze beperkte batterij capaciteit. Zoals ik al zei: het laatste dat je wilt is je irriteren aan je horloge of dat die uitvalt als je hem net nodig hebt. Haal eerst je opleiding en als je dan eenmaal bij je eenheid zit kan je altijd nog eens kijken of je een luxer horloge nodig hebt (ik denk het niet).
Dit was mijn keuze: de G-Shock G-2900. Ideaal ding, kan alles hebben, is licht, zit lekker om de pols, is goed afleesbaar en heeft een gegarandeerde batterijduur van 10 jaar. Ook heeft het een grote knop voor het lichtje. En ook niet onbelangrijk: het is goedkoop!!!
Succes met je keuze en je opleiding.
Even wat vergelijkend materiaal, van links naar rechts:
Garmin Instinct Tactical Solar (doet heel erg veel, maar heeft een app nodig voor het gebruiken van alle functionaliteit, meer functies dan nodig, al naar gelang van het gebruik 1x per dag tot 1x per maand opladen).
Casio ProTrek PRW-3100 (doet practisch hetzelfde als de rangeman, maar heeft ongeveer 2/3e van de dikte en “maar” 100 meter waterdicht).
Casio GW-9400 Rangeman (geen introductie nodig, wel groot, hopen functies).
Casio G-9000 (basis G-Shock, tijd, 2x stopwatch, timer, redelijk alles bestendig, goedkoop, draait ongeveer 3 jaar op een batterij)
Had hier op O1 jan 2022 39 dienst op de teller staan toen ik op pensioen ging. Veel op het terrein gezeten in binnen en buitenland, Rwanda, Congo, Afghanistan, Mali Benin,… maar ook op kamp te Elzenborn, Vogelsan,Otterburn, Bergen-Höne , Denemarken, enfin in extreme hitte extreme droogte, extreme vochtigheid, kou, wind… ; Ik heb veel horloges gehad maar een G-shock klaarde meestal de job. Over de Rangeman die ik de laatste jaren had niets dan lof. Aardig dat er een alarm opstond bv maar vooral door de solar functie en het radiosignaal waardoor je altijd de juiste tijd hebt, heb je er totaal geen omkijken naar. Ook de stopwatch met aftelfunctie kan handig zijn. Andere features als compass, altimeter etc gebruik je dan weer niet terwijl de wereldtijden wel handig zijn op buitenlandse zendingen.
Ik draag al 4 generaties Garmin Fenix voor het werk bij defensie.
Prima horloges geven een snel coördinaat in MGRS en dat batterijduur is meer dan prima.
Lekker laten registreren tijdens de sport meer heb ik daar niet nodig.
Suunto ook prima maar ik vind garmin mooier.
Is de al genoemd?