Advies en inspiratie gevraagd: militair horloge

Ladies and gentlemen, we got him! Toch niet voor de echte militaire heritage gegaan, maar wel een die tegen een stootje kan! En met de juiste kleur! :stuck_out_tongue_winking_eye: De suggestie van @WernerManuel en de attentie van @Fate_Amenable_To_Change voor de legergroene variant! :+1:


Een beetje om de prijs ook ( nog net ff onder 250,-) en vooral ook omdat mijn eerste “echte” horloge een citizen ecodrive was, gekocht in ‘99 in Berlijn voor bijna DM400,- (wat ik echt een immens bedrag vond toen voor “slechts” een horloge! :grin: En die was inderdaad redelijk bomproof!
Maar hij kan er tegen aan, en er blijft budget over voor het horloge dat hij kado krijgt als hij zijn opleiding heeft afgerond! :joy: Bedankt allemaal voor het meedenken, ook mijn to do-lijstje is weer iets langer! :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

16 likes

Ik denk idd ook aan Marathon, maar dat is misschien net iets te old school :thinking:

Stoere G-Shock kan zo ongeveer alles hebben. Zo’n Suunto moet denk ik vaak aan het infuus om opgeladen te worden… ?

Zolas bijv. deze DW-5600BB-1ER met Suunto Clipper en wat Jays and Kays hang- en sluitwerk. Hou je als soldaat gelijk € 400 in in je zak om gevulde koeken te eten…

2 likes

Thanx! Maar de knoop is reeds doorgehakt! Maar inderdaad ook zeker over de marathon getwijfeld! :+1:

2 likes

Persoonlijk zou ik eentje met allerlei functies willen, maar de vraag is of dat (overal) in t leger is toegestaan. Zo hebben de Garmin ook Bluetooth en dat mag niet overal.

Misschien mag een soldaat in opleiding ook geen kompas en GPS op hun horloge, omdat ze op ‘ouderwetse’ manieren moeten leren navigeren. Want ik moet toegeven dat ik zonder Google Maps geen flauw idee heb waar ik soms ben :sweat_smile:

En 1 ding zou ik als soldaat die uitgezonden wordt niet willen, en dat is dat het horloge met n leeg batterij komt te zitten of om de paar dagen aan n ‘infuus’ moet liggen om opgeladen te worden. Dus zou ik iets met solar power erg fijn vinden.

Een mechanisch/automatisch militair horloge lijkt me ook gaaf, maar gevoelsmatig lijkt me dat net wat gevoeliger voor klappen en schoppen, wat nadelig kan zijn voor nauwkeurigheid enzo.

Dus ik zou eerder voor n solar powered g-Shock gaan. Eentje waar ook adapters voor bestaan, zodat ie eventueel op n lange NATO band kan voor als t over uitrusting heen gedragen moet worden.

2 likes

Precies dat! Ik kan me herinneren dat mijn horloges op die leeftijd al gauw in een laatje belandden als het batterijtje leeg was!

1 like

Off topic, sorry …
Heeeellllll lang, lang lang geleden, werkte ik nog wel eens buiten.
Toen ik voor het eerst op een locatie moest zijn, waarvoor ik echt een GPS navigatie nodig had. ‘s morgens vroeg in het donker daar aangekomen. ‘s middags weer op weg terug. Maar ik had echt geen idee meer hoe ik er was gekomen. Ik had daadwerkelijk de gps navigatie nodig om de weg terug te vinden. Pfffff, als iemand die vanaf 12 jaar oud al overal zijn weg kon vinden was dat een vreselijk gevoel.
Navigatie is makkelijk, maar gebruik het nog steeds alleen maar als het echt niet anders kan.

2 likes

Kan me de tijd nog herinneren van geklooi met land kaarten en plattegronden.
Een lijstje maken met te volgen steden, verkeerde afslagen nemen en missen, binnen de bebouwde kom straatjes tellen.
En in t buitenland helemaal n drama met plaats en straatnamen. Brussel staat daar als bruxelles enzo meer.

Tegenwoordig kan ik veel beter mn aandacht op de weg houden met de navigatie die me de weg wijst.

1 like

Een accu kan ook uitgeput raken, maar dat zie je vaak wel v te voren aankomen.
Dat gezegd te hebben zijn er ook batterij horloges met EOL indicatie.

Maar voordeel v solar+accu is dat je n horloge met allerhande functie niet leeg trekt. Althans, hij raakt ‘vanzelf’ weer vol.

Had zo iets met de 1e gen solar protrek. Ik speelde es zo veel met alle functies dat de accu leeg getrokken was. Toen schakelde ie over naar recovery modus, waarbij alle sensoren ea functies niet toegankelijk waren. Maar de tijd en datum bleven gewoon zichtbaar.

En dat is beetje de hobbel vd meeste smartwatches waar ik mee zit. Raakt de accu op, zit je opgescheept met n veredelde armband om de pols :man_facepalming:
Ik ben daarom erg blij met mn Powerwatch.

Een Marathon horloge is het eerste wat in me op komt.

Als eigenaar van een Marathon Gsar/ SKX007/009 diverse Citizen promasters, even mijn mening.
Automatisch is leuk, maar niet operationeel (50 jaar geleden wel…)
Groot, zoals Suunto en Garmins: Niet handig. Bij een mannelijk onderdeel van defensie krijg je een hele grote rugzak. Bij het om/afhangen gaat hij blijven hangen achter je klok.

gewoon een gschock bijv een square met atomic time/ en solar. Meer heb je niet nodig.

3 likes

Dit, kan ik uit eigen ervaring ook opnoemen
En dan ook vooral om het alarm en die stopwatch haha
Alles op tijd, opnieuw!!
Dus na de opleiding pas voor wat duurders kijken is idd een goeie

1 like

Aanbieding bij Benrus. Staan wel meer leuke horloges tussen trouwens.

1 like

Bekend verschijnsel.
Met grote G’s heb je dat ook.

:+1:

Maar ik heb het idee dat de TS meer opzoek is naar een
classic look military.
Dus niet echt for duty.

Binnen een paar maanden verlaat ik Defensie na 37 jaar trouwe dienst.
In de loop der jaren heb ik veel uurwerken gedragen onder de meest extreme en ook comfortable omstandigheden maar er is er maar eentje geweest die alles doorstond en dat is een G-shock.
De laatste jaren droeg ik een Rangeman (allez tijdens het werk dan) heb je geen omkijken naar, loopt altijd correct. Kan tegen zon zee, en strand…

6 likes

Of als je GPS de namen in Frankrijk met een dik Noord Nederlandse tongval uitspreekt.

Wtf, wat zegt die autotrut nu eigenlijk?

1 like

Je moet dit dan als Belg in je eigen land voor hebben. Veel gps’en hebben als nederlands dus dat en geen vlaamse versie. Die trut kan zelfs een vlaamse straatnaam niet deftig uitspreken.
Ooit zo van gefrustreerd geraakt dat het me een gps en een zijruitje heeft gekost…

1 like

Hallo, ik begin na de zomervakantie met mijn opleiding VeVa, als ik daarna klaar ben zou ik graag nog verder Willen met mijn horloge en eventueel een smartwatch. Nu heb ik zelf een Samsung dus mijn vraag was of de Samsung galaxy watch 4 classic goed was voor de opleiding. Is ie sterk genoeg? Kan ie tegen een stootje? Hij heeft alles er op en der aan zoals een GPS waterdicht en allemaal meters.
Ik hoop op antwoord
Met vriendelijke groet Djaimy

Hallo Djaimy,

VeVa moest ik even opzoeken! Mooie keuze, ze kunnen zeker technici gebruiken binnen de krijgsmacht. Nu heb ik geen idee wat voor militaire training je daar al krijgt maar als ik even terug denk aan mijn tijd als dienstplichtig onderofficier dan zou ik bij de echte veld trainingen geen smartwatch dragen tenzij het een heel degelijk model is. Beter een lekker stevige duiker met b.v. een rubber strap omdoen. Bovendien is GPS wellicht (in de toekomst) niet altijd toegestaan in het leger bij oefeningen.

Veel succes met je opleiding!

Hoi Djaimy.
Heel kort, Defensie is G shock. Nix anders proberen.
Just G shock.

2 likes

G-Shock M5610, eenvoudig, comfortabel, niet duur en onverwoestbaar.
Of de iets luxere Gw-5000.
Met beide zit je goed. Ze zijn solar, dus nooit een lege batterij, er zit een stopwatch op en wereldtijden. Meer heb je niet nodig.

Links de M5610, rechts de Gw-5000:

Suunto schijnt ook populair te zijn in het leger. Maar daar moet iemand anders maar zijn ervaringen mee posten.

2 likes