Ik heb een Seiko Blumo, de SBDC003.
Hiervan stond de wijzerplaat scheef in de kast, maar hij was nog binnen garantie. Daarom ik heb hem door mijn lokale Seiko-dealer naar Seiko laten sturen om hem te laten repareren. Na 2 maanden krijg ik gisteren eindelijk een telefoontje dat hij gerepareerd is, dus ik vol verwachting naar de juwelier.
Nu heeft Seiko er een andere wijzerplaat ingezet, echter is dit de wijzerplaat van de SBDC033, het nieuwe model… Deze vind ik een stuk minder mooi, ik heb juist het oude model gekocht omdat ik deze een stuk mooier vind dan het nieuwe model. Zie de verschillen hieronder:
De juwelier heeft contact gehad met Seiko, en ik kan 2 dingen doen:
Niet zeuren, en tevreden zijn met de nieuwe wijzerplaat
Hem weer terug laten bouwen naar de oude wijzerplaat door Seiko. Echter is de kans dan heel groot dat de oude wijzerplaat weer scheef in de kast staat…
Als ik voor de eerste optie zou gaan gaat hij gelijk weer de verkoop in (of ruil natuurlijk), want ik wil de oude versie hebben. Maar de tweede optie is een beetje te riskant voor mij, helemaal aangezien ik zelf niet de ervaring heb om het horloge open te maken o.i.d.
Wat zouden jullie doen? Is de oude wijzerplaat bijvoorbeeld nog ergens te krijgen? Zijn er mensen die zelf de wijzerplaat recht zouden kunnen zetten?
Bedankt voor de reacties! @anon50762135EV Inderdaad, dat begrijp ik eigenlijk ook niet. @DrWoetR Daar heb je een punt, ik ga eens kijken of ik ze dat duidelijk kan maken. @drex Nee, heb de oude wijzerplaat er niet bij gekregen.
Bah. daar zou ik nou ook erg zuur om kunnen worden.
Hoop dat je een passende oplossing krijgt.
In mijn mening gewoon de oude wijzerplaat mooi recht of geld terug.
Juridisch gezien zijn ze dus niet in staat het horloge te herstellen in de staat waarin het hoort te zijn.
Hiermee is de koop gewoon ontbonden.
Ze zijn verplicht het volledige aankoopbedrag terug te geven.
Een aanbod voor een ander vervangend horloge, niet zijnde 100% dit model, hoef je niet te accepteren.
(mocht dat een klok zijn die jou wel bevalt dan mag dat uiteraard wel, das jouw keuze maar niet die van hen)
ik heb een vergelijkbaar gevalletje gehad met onze “vrienden” Mediamarkt en mijn geld 100% teruggehad.
Mijn ervaring met de X :
Ik heb de versie “zonder” gehad, en nu “met”. Hoewel ik “zonder” beter vind, heeft die X nog nooit voor ergernis gezorgd. Valt mij bij het dragen niet op.
Seiko de kans nog een keer geven het goed te doen met de originele plaat. Toch zuur als je het horloge dat je wilt krijgt maar met een andere plaat, om dat dan vervolgens weer uit te moeten leggen aan potentiële kopers. Die zijn daar terecht denk ik ook niet zo happig op.
Mooie klok by the way! Zeker met de originele plaat, ben ik eens met je. Komt goed denk ik!
Nog even ter verduidelijking; Het horloge is niet nieuw, ik heb hem van iemand overgenomen. Dus de koop ontbinden wordt lastig.
Ondertussen heb ik zelf contact opgenomen met Seiko NL. Deze geven aan dat de juwelier gelijk heeft, ze kunnen de wijzerplaat van de SBDC003 niet meer krijgen/leveren. Alle SBDC003’s die problemen hebben met de wijzerplaat worden dus omgezet naar de wijzerplaat van de SBDC033. Ze waren het wel met mij eens dat ze dat misschien beter hadden kunnen communiceren…
Ik neig ernaar om hem toch terug te laten zetten naar de “oude” wijzerplaat… Blijkbaar is het een uitstervend ras. En mocht hij dan weer scheef zitten, misschien iemand anders (@HanDavinci?) vragen of hij deze voor mij recht in de kast zou kunnen zetten.