Advies gevraagd: 18 mm band vintage Zenith 2300

Momenteel ben ik in het bezit van een Zenith 2300 en ik wil hier graag een speciale band voor aanschaffen. Ik ben nog niet echt thuis in de wereld van horlogebandjes en ben ik zou graag hulp inschakelen van mede HF-leden. Ik heb zelf gekeken naar croco/hagedis en roggen lederen banden, maar ik zou graag meer meningen ontvangen, omdat ik hier weinig kennis en ervaring over heb.

Hieronder het desbetreffende horloge:

Via de bekende shop van horlogebanden.com zijn enkele luxe banden scherp afgeprijsd (van 200 euro plus, naar 40 euro). Ik vraag mij af of dit ook echt betere banden zijn of dat het alleen in een exclusievere ledersoort zit.

Kleur en type leder maakt mij niet uit, als het maar iets speciaals is (dus niet een standaard zwarte crocoprint band). Budget is maximaal 50 euro.

Ik heb zelf deze banden gevonden, graag uw mening :smiley:

Band 1: Hirsch Connoisseur croco (lijkt mij kwalitatief top, iemand ervaring?)

Band 2: hagendis leder, altijd een leuke classic band voor een vintage horloge

Band 3: roggenleder, via horlogebanden afgeprijsd van 235 euro naar 35 euro?!
Dit is een Hirsch Atelier band.

Hartelijk bedankt voor jullie meningen en tips!

Als de originele prijs van de banden die je hier aanprijst daadwerkelijk 200 euro is dan zit dat mijn inziens in de kwaliteit en niet in het ledersoort.

Ter vergelijking: je hebt horlogebandenmakers die een alligatorstrap al aanbieden vanaf 30, 40 euro (voornamelijk aziatische makers). Terwijl je ook alligatorstraps hebt die gaan vanaf een 250 euro (denk daarbij aan abpparis om er maar eentje te noemen)… Wat ik wil aangeven is dat binnen de (exclusievere) ledersoorten veel verschil in kwaliteit kan zitten…

1 like

Bedankt voor de reactie. Hirsch staat op het forum goed aangeschreven en ik heb eens een Hirsch band van @anon50762135EV overgenomen waar ik nog steeds plezier van heb. Welke van de drie banden zou je zelf overwegen om aan te schaffen? Natuurlijk is dit persoonlijk, maar ik ben zomaar benieuwd…

Persoonlijk zou ik voor de choco gaan. Ik hou persoonlijk niet zo van hagedissenleer en roggenleer… Daarnaast vind ik die laatste twee ook behoorlijk ‘shinen’.

Zelf heb ik goede ervaring met Hirsch. Uitstekende kwaliteit en als je er heel netjes mee omgaat doe je er jaaaaaaren mee :smiley: De Connoisseur zou mijn voorkeur hebben. Succes met kiezen!

Hou even rekening met de lengte. De zenith lijkt vrij lange lugs te hebben.

1 like

Zou zonder lang nadenken de Croco bestellen. Uitstekende band, geweldige prijs!

1 like

Nummer 1 en 3 allebei erg gave banden en mooie aanbieding! De rog is erg gaaf en gedurfd maar ik zou toch voor #1 gaan. Succes met je keuze!

1 like

Niet om het een of ander, maar je hebt het horloge toch te koop staan?

1 like

Dat klopt! Er is geen haast om het horloge te verkopen en ik vind het leuk om dan nog heel even te genieten van wat andere banden. Dat terzijde: welke band zou u overwegen? Ben benieuwd!

Kan ik me voorstellen, want het is een mooi horloge. :relaxed:
Ik zou kiezen voor een cognac of zwarte hagedis.