Advies gevraagd: aankoop hardloop horloge

We overwegen serieus om ook naar NY af te reizen.

2 likes

Even dit topic nieuw leven inblazen :dash:
Ik ben de laatste tijd weer lekker aan het hardlopen en ben op zoek naar een horloge om de boel een beetje bij te kunnen houden.

Eigenlijk heb ik m’n keuze al wel gemaakt maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die andere inzichten hebben.

Mijn keuze is gevallen op de Garmin Instinct.
De vorige versie en niet de 2 of 2 solar.
Deze :white_check_mark: voor mij (voor nu) alles af wat ik nodig heb. Andere horloges doen dat echter ook want ik heb niet veel nodig.

Belangrijkste is een goede GPS functie want ik wil geen telefoon mee sjouwen. Deze heeft GPS, Glonass ( :ru::face_vomiting:) en Galileo die je kunt combineren.
Ik wil m’n gelopen routes achteraf in Strava kunnen zetten zodat ik de boel een beetje kan tracken. Puur voor de leuk.

Hartslagmeter. Ik kan vrij constant lopen omdat ik veel ervaring heb met ademhaling maar een hartslagmeter geeft wellicht meer inzicht.

Nu hebben alle moderne horloges deze functionaliteiten wel dus de keuze is enorm.

Waar de Instinct zich van o.a. de meeste Forerunners in dezelfde prijsklasse (tot ~200 Ekkies) onderscheidt is dat ie 100mtr waterdicht is tov veelal 50mtr bij andere types.
Er zit gehard glas op. Hij is schokbestendig en de accu gaat veel langer mee.
Daarintegen krijg je geen kleurendisplay en kun je bv geen muziek afspelen of andere smartwatch functionaliteiten gebruiken maar dat heb ik niet nodig aangezien ik het horloge puur voor het lopen ga gebruiken.

Het geharde glas, de waterdichtheid en schokbestendigheid lijken me goed omdat ik me naast het gewone lopen wat meer wil gaan richten op het trailrunnen. Daar lijken me deze eigenschappen wel van toepassing te komen.

Ik weet alleen niet of dit het meest praktische horloge is om bv GPX bestanden op te gebruiken en of dat goed leesbaar is tijdens het lopen. Ik krijg de indruk dat een hoop trails worden uitgezet via GPX bestanden.
Heeft er hier iemand ervaring mee?

De Instinct 2 en solar hebben voor mij geen meerwaarde qua functies en voor alleen de solar functie vind ik het zonde om extra te betalen voor een horloge dat ik niet dagelijks gebruik.

Ben begin van het jaar een beetje begonnen en ik probeer nu 3x per week te lopen.
De 10km loop ik inmiddels in 49:06 en heb laatst m’n eerste “wedstrijd” gelopen. Dat smaakt naar meer.
Ga in september een 15km loop op de Posbank doen en daar ben ik nu voor aan het trainen. Vd week de eerste keer 15km gelopen in 1 uur en 20 minuten.

Probeer nu 1x in de week een 30 minuten loop te doen waarin ik 30 minuten lang een viaduct, brug of stuk duin op en neer ren, 1x een rondje van 10km en 1x een langere intervaltraining te doen.
Im december doe ik dan de Bruggenloop in Rotterdam en die wil ik voor mijn doen dan snel kunnen lopen.
Verder wil ik proberen wat trails te gaan doen maar eerst die 15km in september maar eens uitlopen tegen die hellingen op :sweat_smile:

Marathonambities heb ik niet, al lijkt een mega trail van 50km of meer me dan wel weer tof.

6 likes