Mijn dochter gaat in november de marathon van New York lopen en wil een gps horloge aanschaffen dat meerdere parameters bij kan houden.
Zij vroeg mij om advies, maar ik heb absoluut geen verstand van dit soort horloges.
Het enige wat ik kon roepen was Apple Watch, maar ze was al zover dat ze wist dat ze die niet wilde.
Ze noemde Garmin, en dan het liefst betaalbaar, want nog student, maar wel graag met de functies die je nodig hebt om je conditie en prestaties te kunnen monitoren.
Wellicht zijn er hardlopers op het onvolprezen forum die hierin uit ervaring kunnen adviseren, of zelfs een geschikt horloge hebben wat ze eventueel wel willen verkopen?
Met een Garmin zit je inderdaad altijd goed.
Ik heb de Garmin Fenix 6 en ben er heel tevreden over. Ook over de goedkopere modellen hoor ik niets dan goeds.
Welke functionaliteiten mis je eventueel bij de goedkopere modellen?
Met name als je een marathon wilt lopen dan is het belangrijk dat de batterij wat langer meegaat. Apple viel bij mij sowieso af, ik heb hem precies 30 minuten gehad en heb hem toen weer teruggestuurd. Teveel snufjes die je niet nodig hebt en de batterij gaat niet zo lang mee. Ik heb dan wel geen marathon gedaan, maar wel een aantal keer 21km en dan ben je ook wel 2 uur onderweg. Ik heb zelf al 2-3 jaar de Garmin 735xt forerunner. Top horloge en hoewel het model alweer wat ouder is, doet het wat het, in mijn optiek, moet kunnen.
Garmin, Polar en Suunto zijn wel de meest bekende merken qua sporthorloges. Allemaal hebben ze prima modellen en hebben vaak hartslagmeters (wat je echt wel wilt hebben) en een prima batterijduur.
suunto is ook gaaf heb een spartan…model met gps…staat in t blauwe niet meer geuppt
Andere sporten, zoals zwemmen bvb.
Dat wat diher81 zegt idd. Maar als je dochter een marathon wilt gaan rennen, zal er ook wel wat andere sport om de hoek komen kijken (gok ik) om de conditie te verbeteren en blessures te voorkomen. Hier gaat een hoop tijd en moeite in zitten en dan is wellicht een iets duurder model met meer opties wel een goede investering. Het kan een kleine obsessie worden om alle variabelen te zien en te meten (weet ik uit ervaring).
Ik zou ook voor Garmin gaan, niet noodzakelijk het beste qua lopen, maar zeer goed echo-systeem.
In principe heeft er genoeg aan een vivo-active (fitness/lifestyle horloge). Er zijn ook modellen die meer focussen op lopen die dan ook ‘belasting’ en VO2max inschatten.
Duurdere modellen combineren dan alles, en meestal met langere batterij-duur.
Als het wat mag kosten: Garmin Enduro
Denk dat ik mijn Garmin forerunner 310 tx zo’n 12 jaar heb. Batterij is nog steeds in prima conditie.
Ooit begonnen met hardlopen, nu vooral meer aan het fietsen. Voordeel van dit horloge is dat je dit kunt instellen. Geschikt voor triatlon. Wellicht in aanschaf iets duurder (nieuwere modellen) maar zeker duurzaam.
Ook de app werkt prima, zelf dit horloge wordt gewoon nog ondersteund.
forerunner 245 van garmin is inmiddels wel ff oud, maar je kan er goede deals op vinden en ruim voldoende voor iemand die gaat hardlopen, ook een marathon.
koop geen horloge met touch screen omdat wanneer je handen bezweet zijn het knap lastig is
Dank voor alle reacties tot nu toe!
Ik krijg nog een wens van haar doorgefluisterd: graag een model wat ook muziek opslag heeft.
Garmin Forerunner 245 music. Ik heb deze zelf sinds november omdat ik wat aan mijn conditie wilde gaan doen. Een telefoon mee tijdens het lopen vind ik niets, de FR 245 music kan spotify playlists downloaden en afspelen via bluetooth. Tip 2, kijk voor een koptelefoon eens naar een model met botgeleiding; bijvoorbeeld een shokz openrun. Hierbij blijven je oren vrij waardoor je jezelf niet afsluit voor verkeer maar wel lekker naar muziek kan luisteren.
@willem geen fancy smart watch, maar bv. Garmin. De Fenix reeks is top. Ik heb zelf de 5s.
Zorg ook voor knoppen ipv bediening scherm. Knoppen werkt perfect, ook bij sneller intervallen en kun je het zelf bedienen zonder te kijken. Touchscreen heeft mij nooit bevallen bij een sporthorloge.
Welke informatie wil ze graag weten. Praktisch iedere forerunner geeft genoeg informatie voor de doorsnee hardlopen. Hoe meer parameters, hoe duurder het horloge uiteraard. Een Forerunner 45S geeft eigenlijk alles aan wat je als hardloper nodig hebt. Die is €135,- De hartslagsensor zit hierbij al verwerkt in het horloge. Je kan,als je deze niet nauwkeurig genoeg vind, altijd een aparte hartslagmeters bij kopen.
Touchscreen is waardeloos. Ik heb een tijdje hardgelopen met een Apple Watch. Ik raakte meer geïrriteerd van de bediening van het horloge dan dat ik bezig was lekker hardlopen.
Het is belangrijker welke functionaliteiten je dochter wil hebben.
De goedkoopste/ goedkopere horloge van garmin voor hardlopen heb ik ook gehad. Mogelijk een voorganger van deze. Werkte ook al perfect. Zal wel een voorganger zijn van die.
Voor puur hardlopen en weinig interesse in horloges is een fenix al gauw duur.
Je kunt ook een 2dehanse fenix 5 voor 200 euro halen. Nieuw blijven ze wel prijzig.
Muziekopslag op het horloge zelf, of neemt ze haar telefoon ook mee, dan kan je alsnog via je horloge de muziek op je telefoon bedienen.
Ik heb zelf een Fenix. Die is een stuk duurder dan een Forerunner inderdaad. Maar heeft ook een hoop functionaliteiten die een hardloper niet nodig heeft.
Fenix. (Punt)
Edit; grafisch in vergelijking tot Apple of Samsung eigenlijk gewoon ruk. Maar verder gewoon knopje drukken en gaan. Verteld alles wat je weten wilt en accu gaat vele dagen mee