Advies gevraagd beschadiging nieuw horloge, Chrono24 -> Verkoper dreigt met 'legal assistance'

Vervelend. Ik zou deze retour zenden . Je hebt een 14 dagen zichttermijn bij Trusted Checkout.

Succes in ieder geval!!

3 likes

Allereerst balen dat dit je overkomt.

De reactie van de verkoper geeft te denken.
Ik zou zelf eieren voor mijn geld kiezen en aankoop rechtstreeks bij duitse juwelier annuleren binnen zichttermijn (kan zonder opgaaf van reden). Hij mag op grond van Europe regelgeving uitsluitend kosten van terugzending rekenen. Scheelt je toch weer die extra kosten die chrono24 trusted checkout rekent.
Op de site van die juwelier staan vast wel zijn leveringsvoorwaarden met daarin procedure voor ontbinding koop op afstand binnen zichttermijn.

Succes in ieder geval

2 likes

Ik zat te denken aan optie nummer 3 en 4.

Optie 3 Omwiselen naar ander model.
Optie 4 Elders een bezel insert vandaan halen. (nog niet gevonden)

Lijken ook nog tot nu toe de financieel voordeligste opties.

Ook onder de Duitse wetgeving kan je beroepen op de 14 dagen ā€œcooling offā€ periode. Je hebt dan recht op de aankoopprijs & de betaalde verzendkosten. Dit geldt ook voor de retour-kosten, tenzij dit bij de verkoop duidelijk anders afgesproken is c.q. anderzijds kenbaar is gemaakt dat het voor jouw rekening zou zijn.

Wat Chrono24 toevoegt met de trusted checkout is me volledig onduidelijk :confused:

IMHO terugsturen, uithuilen & opnieuw bestellen. Dat is de voordeligste oplossing. Dan wel bij een meer service-bewuste verkoper. Die zijn er wel.

3 likes

Heb inmiddels reactie van de juwelier en van davosa.

Juwelier is stug en wilt niet bewegen. Horloge terug of pech. Aangezien terugsturen en de kosten van een nieuwe kopen + prijsverschil over meer dan 200 euro gaat is dir niet een goede optie.

Een betere zou zijn dat ik het horloge maar houd en via een lokale Davosa AD een nieuwe Bezel laat zetten. (Toevallig dicht bij mijn bijbaantje)

Davosa reageerde heel netjes en stelde zelfs reparatie voor in hun reparatie centrum, Duitsland. Even verder met hun mailen. Mogelijk zelfs garantie :grinning:

1 like

IMHO heb ik de juwelier kans gegeven om het zo goed mogelijk op te lossen, maar een goede oplossing blijft uitā€¦ ik adviseer dus niet te kopen bij onderstaande juwelier, waarom is bovenstaand te lezenšŸ˜Ŗ

Zal ook nog kijken of er al een ervaringen topic is.

Miquel Schmuck & Uhren GmbH van https://www.uhren-miquel.com/

1 like

Wellicht is het een (goedkope) optie om hen alleen een bezel te laten sturen en die dan lokaal laten monteren.

Davosa zegt dat dit professioneel moet gebeuren. Echter hoop ik dat ze alleen de Bezel naar lokale AD willen sturen.

Davosa :

Dear David,

thank you for your inquiry and for choosing a DAVOSA!
The problem is, that the bezel needs to be changed by a professional, so
weā€™d recommend sending the watch in for warranty repair.
Please return your watch to your DAVOSA dealer or to our central
repairing headquarters in Germany.

Heel netjes, beter dan de verkoper.

4 likes

Mooi. Als je het via een lokale Davosa dealer laat lopen heb je bovendien geen verzendkosten lijkt me.

Het moet via Davosa dus heb net maar goed ingepakt en opgestuurd. Ik houd jullie op de hoogte en hopelijk kan ik een goede ervaring schrijven over de klantenservice van Davosa zelf :slight_smile:

2 likes

@Warroo Ik reageer hier maar even zodat de Ervaringen topic van hun schoon blijf van de verder discussie.

De aankoop ging via Chrono24, en die heeft als voorwaarde aankoopbedrag retour. Verzendkosten, Trustedcheckout kosten en retourkosten zijn allemaal voor mijn rekning volgens hun voorwaarden.

Wel klopt het dat ik hem mag retourneren.

Echter heb ik er nu 600 euro voor betaald , betaal ik 15 euro verzendkosten naar Davosa zelf en hopelijk is het daarmee opgelost.
Als ik zou retourneren kan ik voor de 550 die ik terugkrijg van de 615 geen nieuwe voor kopen. Sterker nog de eerstvolgende nieuwe kost ongeveer 680 euro.

Stipt 3 weken nadat ik hem heb verzonden lag hij weer terug bij mij. Bezel insert is kostenloos vervangen, heeft mij alleen verzenden naar Davosa gekost dus goede service van hun.

Een NA zal volgen in de komende week

28 likes

Goed zo, wellicht even deze verzendkosten reclameren bij de betreffende juwelier? Deze komt er nu wel erg makkelijk vanaf.

1 like

Te veel moeite lijkt mij. Principe zou mooi zijn maar loont niet met de tijd.

In plaats daarvan krijgt hij gewoon zijn beoordeling van zijn klant, onvoldoende. Moet even kijken waar ik deze zal neerpennen. (staat wel al hier op forum)

1 like

Ziet er weer goed uit. Gewoon voor het gevoel van voldoening zou ik de betreffende juwelier wel informeren over het feit dat je op het grootste Nederlandse Horlogeforum een beoordeling achterlaat die middels een eerlijk feitenrelaas zal leiden tot een absoluut onvoldoende beoordeling.

1 like

@Cal219: of eerst aangeven dat je tenminste die extra kosten vergoed wilt zien. Daarbij gewoon vermelden dat je zijn antwoord meeneemt in de beoordeling. Daar wil men nog weleens gevoelig voor zijn.

@Generation: ben blij voor je dat het uiteindelijk tegen redelijke kosten is goedgekomen. Verder vind ik het erg kortzichtig en klant-onvriendelijk van de Duitse verkoper.

1 like

Naar aanleiding van mijn reviews op de Facebook en google van de verkoper heb ik een mail ontvangenā€¦

Hij had niet meer kunnen doen claimt hij en als ik deze niet aanpassen dan gaat hij ā€˜legal assistanceā€™ zoekenā€¦

Ik heb de verkoper niet meer gesproken sinds zijn antwoord dat het of terugsturen is of een klacht bij davosa indienen is.

Verder heb ik in de reviews de naam ook niet genoemd van het horloge. Mijn naam en de uitleg deed dus snel een belletje bij hem rinkelenā€¦

Succes met die legal assistance. Om gederfde inkomsten aan te tonen mag je van goede huize komen en ik mag aannemen dat je in de communicatie naar de verkoper toe, kristalhelder bent geweest. Kein poot om op te staan, iets met blaffende honden.
Ooit gehoord dat een restaurant iemand aanklaagde die in een review schreef dat de soep te zout was?

2 likes