Ik heb een oud zakhorloge wat ik probeer te repareren maar ik krijg het minutenrad niet verwijderd waardoor ik hem niet verder uiteen kan halen. Het merk wat op de wijzerplaat staat is lion’s watch en hierbij wat foto’s. Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.
Volgens mij moet je eerst de ‘cannon pinion’ verwijderen aan de wijzerplaat kant, maar er zijn hier veel mensen die het beter weten dan ik, zoals @koen
Daar is een speciaal tooltje voor: de cannon pinion remover.
Edit: ik ben maar een beginnend ‘amateur horlogemaker’
Succes!
Om de minutenrad te verwijderen gebruik ik meestal de onderste.
Gewoon met de ring vastzetten, daarna het rad naar boven trekken, als hij er steeds af schiet gebruik ik de bovenste.
Werkt tot nog toe prima, wel het uurwerk goed op de plek houden.
Ik ben nu aan een Waltham model 1883 bezig en kreeg die cannon pinion (minuutpijp?) er gelukkig zonder het genoemde tooltje vanaf. Maar ik maak me wel zorgen hoe het er straks weer terug op moet…gewoon aandrukken ???
Ja, gewoon aandrukken met een stevige pincet.
Thanx!
Qua Presto-tooltjes moet je die met het groene handvat hebben. NL-se naam is inderdaad minuutpijp. En vergeet niet om voldoende Molykote op de as te doen voor het aandrukken - of alvast in de minuutpijp zelf, wat je wilt.
Bij zakhorloges mag het vet meestal wel ietsje ruimer aangebracht.
zo te zien is dit zo’n construktie waarbij het centrumrad een holle as heeft, daar zit een conische stift (hier met wijzerverstelknopje) doorheen die in de minutenpijp is gedrukt; minutenpijp verwijder je door een tikje op dat uitstekende deel van de stift te geven…
Bedankt voor de reacties, ik ga morgen eens proberen of een van de tips helpen.i keep you posted.
In geval van twijfel: Pak de hamer
Dank-je-wel!
Op de eerste foto zie je op de centrale as een alu-kleurig ronde knop. Ik denk dat je daarmee de wijzers kunt verzetten. Probeer deze knop er af te draaien, door het tandwiel vast te houden en de knop linksom te draaien.
Dan kan de bovenliggende platine er af worden genomen. Ik heb dit wel bij wekkeruurwerken, maar nog nooit bij een zakhorloge gezien. En daarna moet de centrale as via de minuutpijp omhoog.
Met vriendelijke groet,
Inca
dan wel een kleine hamer, en werk bij voorkeur met een ponsendoos…
misschien had iets meer uitleg handig geweest, maar de vraag is hier al vaker gesteld en beantwoord, dus een link waar een fotootje bij staat:
het gaat dus om de onderste situatie…