Recent heb ik uit de nalatenschap van mijn grootouders een horloge gekregen, als ik mijn research goed heb gedaan is het een Certina met een caliber 2810 handwinder uurwerk uit 1969.
Het horloge lag zeker 14 jaar onaangeraakt in een lade en er is in die tijd op de achterzijde van de kast roestvorming?? ontstaan. De chrome laag is aangetast en er is pitting gekomen, ik kan het uurwerk niet open maken en weet dus niet hoe het er aan de binnenkant uitziet. Het uurwerk loopt nog steeds al maakt het behoorlijk geluid (wellicht hoort dat zo) en heb ik geen idee of de nauwkeurigheid binnen specificatie valt.
Nu zal ik het horloge niet/ nauwelijks gaan dragen, wellicht bij een speciale gelegenheid. Ook zal het horloge geen hoge financiele waarde hebben, al heeft het voor mij wel emotionele waarde. Het horloge was een geschenk van mijn oma aan mijn opa bij hun huwelijk, sindsdien heeft mijn opa geen ander horloge meer gedragen. Reden voor mij om het horloge te koesteren en wil ik zorgen dat het niet in slechtere staat terecht komt.
Mijn vragen aan jullie: Heeft iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat het horloge verder achteruit gaat? En heeft een van jullie een idee waar ik terecht kan om het eventueel aan te laten pakken?
Je zou hem eventueel bij Haveman in Voorburg opnieuw kunnen laten verchromen.
Ik weet niet of dat het economisch waard is, maar bij een horloge van je grootouders kan ik me voorstellen dat je dat toch de moeite waard vindt.
14 jaar in een lade? Even laten servicen. Zoals @koekoek zegt is dit een verchroomd horloge en dus geen stainless steel. Het chroomlaagje is eraf aan het gaan en dit kun je zoals @flowert zegt opnieuw laten doen. Hem je overigens niet meer het chroom wat je opa om had.
Bedankt voor je antwoord. Hiermee zeg je eigenlijk dat het geen roest is en eigenlijk niet verder zal verslechteren als ik er niet aan ga lopen prutsen, correct?
Je moet de kast daar wel los aanleveren, dus gestript van uurwerk, glas en de rest.
Wellicht handig als je hem toch een beurt laat geven en hij toch uit elkaar is, je de kast even bij je horlogemaker ophaalt en daarna verchroomd weer terugbrengt. Dan is alles weer fris.
Die slijtage aan de achterkant van de kast komt door het dragen. Door transpiratie wordt het chroom/metaal aan de achterkant van de kast aangetast. Je ziet dit vaker bij vintage horloges met een verchroomde kast.